Provkörning av Maserati GranTurismo MC

Ni har väl inte glömt bort Maserati GranTurismo? Maseratis undersköna granturismovagn byggs faktiskt fortfarande och har fått ett alldeles färskt facelift. Vi tar oss till de brittiska öarna för att se om gamlingen har fått nytt liv.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Man brukar säga att det inte är över förrän den feta damen sjunger. Det skulle i så fall innebära att det är över nu, för jösses vad den feta damen från Italien sjunger i dag! Den feta damen är en Maserati GranTurismo MC och det är förstås aldrig god hyfs att tala om en dams vikt, men om hon är nästan fem meter lång och 1,9 ton tung så är ämnet oundvikligt.

Mitt i ett sammelsurium av bilar som kör på fel sida av vägen här inne på Millbrook Proving Ground en timme norr om London tar jag för första gången i livet plats bakom ratten i en Maserati GranTurismo och gasar iväg. Behöver jag tillägga att det hällregnar?

Förutsättningarna är inte de man hade kunnat önska, men det finns en sak som väger upp allt annat – den åttacylindriga V-motorn. V8-motorer är förstås inget unikt i bilvärlden men ytterst få tillåts frusta runt på vägarna utan överladdning. Orsaken är att det är miljömässigt självmord att inte sätta turbo på motorer.

Maseratis 4,7-litersmotor, som härstammar från F136-blocket som debuterade i Ferrari F430, utvecklar 460 hästkrafter och 520 newtonmeter. Det officiellt angivna koldioxidutsläppet är 331 g/km. Som jämförelse kan vi ta den dubbelturboladdade V8-motorn i Ferrari 488 GTB som ger 670 hk och 760 Nm med ett koldioxidutsläpp på 260 g/km. Att bygga en prestandamotor utan överladdning är alltså inte hållbart nu för tiden.

Maseratis sportigaste modell GranTurismo fick ett ansiktslyft i somras och den uppfräschningen ska göra att modellen håller för fortsatt produktion ett par år, tills efterträdaren Alfieri är redo för lansering. Ansiktslyftet innebär några försiktiga designförändringar som främst sägs göra gott för aerodynamiken, men också att interiören blir ett snäpp modernare. GranTurismo begåvas med samma 8,4 tum stora pekskärm och dubbla kontrollvred som finns i Levante, Quattroporte och Ghibli. Infotainmentsystemet ser hyfsat modernt och funktionellt ut men om man vill kan man köra Apple Carplay eller Android Auto i stället.

Ansiktslyftet innebär också att utbudet av modellversioner renodlas. Nu finns bara den eleganta varianten GranTurismo Sport med kromdetaljer och den mer racingbetonade GranTurismo MC som har svarttonade strålkastare, annan diffusor bak och sportigare avgassystem.

Redan vid uppstart har Maseratis 4,7-liters­åtta en säregen ton med ovanligt hög volym. Ljudet är inte dovt eller bluddrigt, snarare torrt och rappt. Och högt! Provkörningsbilen är en GranTurismo MC som har ett avgassystem där ljuddämparen kopplas bort helt och hållet i sportläget. Ljudkulissen är helt unik och alldeles underbar och påminner en del om det klassiska Ferrariljudet, vilket inte är så konstigt eftersom motorn utvecklades gemensamt med Ferrari och byggs av Ferrari-ingenjörer i Maranello. 460 hk och 520 Nm är, så att säga, peanuts i dag och det finns många lättare bilar med mycket mer effekt.

GranTurismo upplevs aldrig som något enormt kraftpaket, men det finns som sagt få bilar som har lika mycket karaktär som Maserati GranTurismo. Avsaknaden av överladdning gör att motorn och högerfoten är sammankopplade på ett sätt som inte är möjligt med en turbomotor.

Ingen motor i världen kan ändra det faktum att GranTurismo är ett stort skepp. Karossen mäter 492 cm från för till akter och vikten är nästan 1 900 kg. Det är siffror som inte passar sig på någon granturismo med sportambitioner och körintrycken blir svårsorterade när man blandar in analoga ingredienser som en tung, hydraulisk styrservo och det adaptiva dämparsystemet Skyhook som konstant verkar tycka att inställning ”järnspettshård” är bäst.

Det finns mycket som är märkligt med GranTurismo. Den är helt ur led med sin tid men attraherar fortfarande tillräckligt många kunder för att vara lönsam att bygga. Det är inte helt omöjligt att förstå varför. Få nyproducerade bilar, om ens någon, kan ge samma analoga och direkta körupplevelse som GranTurismo.

Maserati GranTurismo MC

Pris

Cirka 1 560 000 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Cylinderavstängning. Kompression 11,25:1. Borrning/slag 94,0/84,58 mm, cylindervolym 4 691 cm3. Max effekt 460 hk (338 kW) vid 7 000 r/­min, max vridmoment 520 Nm vid 4 750 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel med dubbla triangellänkar.

 

Styrning

El-hydraulisk servo. Vändcirkel 12,3 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8,5 tum, bak 10,5, däck fram 245/35 R20, bak 285/35 R20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 294, längd 492, bredd 192, höjd 135, spårvidd f/b 159/159. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 873, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 0. Tank 86 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 260 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 4,7 s, toppfart 301 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 2,19 l/mil, landsväg 0,98 l/mil, blandad körning 1,43 l/mil. CO2 331 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år.

 

Skatt

5 200 kronor per år.

Rivaler

Aston Martin DB11 V8

Brittiska supercoupén DB11 finns med både V12-motor och V8. Den senare byggs av Mercedes-AMG, har dubbla turboladdare och ger 510 hk.

Pris: Cirka 1 800 000 kronor.

Jaguar F-Type R AWD Coupé

Trots en kompressor-V8 med 550 hk och fyrhjulsdrift framstår Jaguars vackra coupé som ett rationellt val i klassen. Relativt billig.

Pris: 1 220 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr