Provkörning av Maserati Levante S

Maserati Levante, Italiens nya lyx-suv, levererar! Den har spänst och glamour och är mer prisvärd än vad du tror.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Efter sju sorger, åtta bedrövelser och 13 år är den äntligen här – Maseratis stora lyxsuv. När konceptet debuterade på Detroit Auto Show 2003 hette den Kubang. Sedan reste italienarna hem och funderade. Åren gick och Porsche, BMW, Mercedes och Range Rover släppte ut en uppsjö av stora och små suv-modeller. Men vad hände egentligen hos Maserati i Modena? Efter det att Jeep blev inbjudna på släktmiddagarna ryktades det att Maseratis lyx-suv skulle bli ett Jeep-derivat. Men nu när suven till slut är verklighet heter den Levante och har inte en Jeep-skruv under skalet. Men att Maserati är sena på bollen bekymrar inte Filippo DeMarchi, marknadsansvarig för Europa. Han har andra bekymmer.

– Vi har sålts tillsammans med Ferrari och det har gett folk fel uppfattning om Maserati. Det är det som är problemet. Folk tror att Maserati är en dyr bil, vi måste utbilda våra kunder, säger Felippo DeMarchi till mig.

Jag skulle kunna invända att allt är relativt. Även om man känner till att nya suven Levante startar på försumliga 765 000 kronor, vet jag några som – hur otroligt det än låter – tycker att det är en försvarlig summa pengar. Men onekligen får man en hel del för slantarna. Levante är nämligen ingen tokig bil alls. Komforten är högklassig. Luftfjädringen, standard i Maserati Levante, har gett en i det närmaste perfekt balans mellan komfort och sportighet. Rymlig är den också. Tveklöst den rymligaste och mest praktiska Maseratin som någonsin har tillverkats. I andra Maserati kan man inte ens byta åsikt utan att behöva kliva ut ur kupén, men Levante bjuder på plats för hela familjen.

På de kurviga vägarna biter den sig fast fint i kurvorna och chassit ligger stumt, kränger inte det minsta. Foto: ERICVANVUUREN.NL

Maseratis konstruktörer har inte behövt anstränga sig över hövan för att få till utrymmena. Levante är helt enkelt rejält stor och därför också rymlig. Hjulbasen är på pricken tre meter och den är på pricken fem meter lång. Det är betydligt mer än flera av konkurrenterna. Främsta utmanaren Porsche Cayenne är 4,86 meter, och Jaguar F-Pace framstår som en lilliput med sina 4,73 meter. Men designen döljer måtten väl, Levante ser varken stor eller klumpig ut.

Motorerna är desamma som i Ghibli. Billigast är modellen med en V6-diesel på tre liter och 275 hästkrafter, pris 765 000 kronor. Betydligt dyrare är modellen med den bensindrivna V6-dubbelturbo-motorn på 430 hästkrafter. Bensinmotorn finns också med ett lägre effektuttag, 350 hästkrafter, men den ska inte säljas i Sverige. Lika så bra det – jag har kört båda bensinversionerna och det är en sjuhelsikes skillnad i klipp. Det är normalt sett ohyggligt svårt för en toppmodell att motivera prispåslaget den har, men märkligt nog klarar värsting-Levanten av det. Dessutom känns på något vis toppversionen som det mest rationella valet. Den som gillar att låta ett grått förnuft styra livets vägval kan ju helt sonika spatsera förbi Ferraris och Maseratis skyltfönster och gå hela vägen till busshållplatsen och ställa sig där.

Foto: ERICVANVUUREN.NL

Oavsett motor har Levante samma åttastegade automatlåda från ZF. Fyrhjulsdriften är egenutvecklad. När Fiat köpte Chrysler och därmed Jeep trodde många att Maseratis suv skulle utvecklas på basis av Jeep Cherokee. Både Jeep och Maserati ingår som bekant i Fiat Chrysler Group. Men så blev det inte. Levante använder många delar från Quattroporte och den fyrhjulsdrivna versionen av Ghibli och är en ”äkta” Maserati, made in Italy. Den byggs dock inte på den gamla Maserati-fabriken i Modena. Produktionen sker i Turin, i en särskild del av Fiats Mirafiori-fabrik. Hur bra fyrhjulsdriften fungerar kan jag inte bedöma. Jag har kört Levante till och från olika yachthamnar på Sardinien och däremellan på en hel del kurviga asfaltsvägar. Hemmaplan för Levante, jag misstänker att andelen körda offroad-mil kommer att vara nära noll för de flesta Levante. På de kurviga vägarna biter den sig fast fint i kurvorna och chassit ligger stumt, kränger inte det minsta. Luftfjädringen ställer in markfrigången beroende på hastighet. Normala 21 centimeter sjunker ned till 17 centimeter på motorväg. Styrningen är klockren, bilen styr in fint även i pressade situationer.

Normalt är Levante helt och hållet bakhjulsdriven men framhjulen kan få upp till 50 procent av drivkraften vid behov. Fyra olika körprogram finns att välja mellan, och det är gasresponsen och växlingstidpunkterna som ändras mest. Och ljudet – Levante går från cocktailparty-lågmäld i normalläget till brölande, midsommarfull bärsärk medelst en knapptryckning. Parkeringen vid finkrogen nere i yachthamnen är Levantes verkliga hemmaplan. Att njuta av livets godsaker tillhör ”the Maserati experience”, som Felippo DeMarche förklarar saken. Och njutning bjuder den på. Skinnklädsel, snygg passform på interiördetaljerna, rikligt med utrustning. Levante ger ett gott kvalitetsintryck, de verkar ha satt samman bilen bra och materialvalen skvallrar om en hög ambitionsnivå. Små tillverkare kan ha svårt att hänga med teknikutvecklingen men Levante är up-to-date.

Luftfjädringen ställer in markfrigången beroende på hastighet. Foto: Maserati

Den har adaptiv farthållare och start/stopp-system, moderna säkerhetsfinesser, parkeringskameror och en infotainmentavdelning som är framtidssäkrad. I takt med ökad produktion har Maserati också lämnat det rena hantverket. Förra året såldes knappt 30 000 Maserati i hela världen. Märket har vuxit snabbt men Levante behövs för att Maserati ska nå de höga målen. Orderingången för Ghibli har vikt nedåt det senaste året och tvingade Maserati att pausa Ghibli-produktion ett par gånger i vintras. Men med Levante i programmet räknar fabriken med att tillverka 50 000 Maserati 2017. Det är en framgångssaga som heter duga, men fortfarande är Maserati i en annan storleksklass än massproducerade Porsche och BMW.

Förmodligen är det precis som Felippo DeMarchi säger, köparna vet inte ens om att Maserati har en suv att erbjuda. Och även om de känner till Levante så tror de förmodligen att bilen är alldeles för dyr, något i Ferrari-klass. Samtidigt är just denna sorglösa imagecocktail av champagne och rysk kaviar som talar för Levante. Det är det som är bilens USP, bilens ”unique selling point”. En bil som inte alla har, en bil för dig som vågar och vill sticka ut. Om folk tror att den kostar som en Ferrari, låt dem tro det.

– Bara vi kan erbjuda ”the Maserati experience”. Det är ett sätt att leva, att njuta av livet, avrundar Felippo DeMarchi. Skål för det!

Maserati Levante S

Pris

930 000, Levante D 765 000 kronor. Säljs nu.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 6-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbelturbo. Kompression 9,7:1. Borrning/slag 86,5/84,5 mm, cylindervolym 2 979 cm3. Max effekt 430 hk (316 kW) vid 5 750 r/­min, max vridmoment 580 Nm vid 5 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 8-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Luftfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elhydralisk servo. Vändcirkel 11,7 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 8,5 tum, däck fram 265/50 R19, bak 295/45-R19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 300, längd 500, bredd 197, höjd 168, spårvidd f/b 162/168. Markfrigång 20 (+/-4). Tjänstevikt 2 238, maxlast 542, max släpvagnsvikt 2 700. Tank 80 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 580 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 5,2 s, toppfart 264 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,5 l/mil, landsväg 0,85 l/mil, blandad körning 1,09 l/mil. CO2 253 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år/10 000 mil, rostskydd 8 år, lack 3 år, assistans 3 år.

 

Skatt

3 484 kronor per år.

Rivaler

Porsche Cayenne S

Med 420 hästkrafter är den jämnstark med Maserati Levante S. Tyvärr är den också ganska lik en viss Volkswagen Touareg.

Pris: 850 000 kronor.

Jaguar F-Pace

F-Pace är en sportig suv som med kompressor-V6 får bra prestanda. Precis som Maserati är Jaguar en exklusiv uppstickare, dock åtskilligt mindre än Levante.

Pris: 759 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!