Provkörning av Maserati Quattroporte Automatica

Provkörning av Maserati Quattroporte Automatica

Första intrycket

Jag kapitulerar inför Quattroporte, den är i mina ögon en klassisk skönhet med spänstiga vägegenskaper och med komfort i toppklass. En bil att älska. Passionerat.

Basfakta

Pris 

1 200 000 kronor. 

Motor 

Bensin 8-cyl längsmonterad V-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 92/79,8 mm, cylindervolym 4 244 cm3. Max effekt 400 hk (294 kW) vid 7 000 r/min, max vridmoment 460 Nm vid 4 250 r/min.

Kraftöverföring 

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ 

Individuell hjulupphängning. Skruvfjädring med dubbla triangellänkar och krängningshämmare fram och bak. Automatiskt ställbara stötdämpare (Skyhook).

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 15,6 meter. 

Bromsar 

Ventilerade skivbromsar fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul 

Fälg 8,5 tum fram och 10,5 tum bak. Däck 245/45 ZR18 fram, 285/40 ZR18 bak. 

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 306, längd 505, bredd 190, höjd 144, spårvidd f/b 158/160. Tjänstevikt 2 070, maxlast 330, max släpvikt 1 100. Tank 90 liter.

Fartresurser* 

Toppfart 270 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,6 s.

Bränsleförbrukning/miljö* 

Stad 2,19, landsväg 1,05, blandad körning 1,47 l/mil. CO2 340 g/km.

*Enligt tillverkaren.

 

Maserati på ren svenska

När Maserati monterar automatlåda i Quattroporte bygger de om halva bilen, fast den snygga formen är tack och lov lämnad orörd. När Linus Pröjtz ska provköra får en vinterkräksjuka i Monaco en ekorre i Gottåsa att stirra döden i vitögat.

Det var en gång en reporter från Teknikens Värld som skulle provköra Maserati Quattroporte Automatica i Monaco. Reportern packade sin kappsäck, hann med två flyg och en helikopter innan han glatt äntrade hotellet vid Medelhavet. En presskonferens och en middag senare vankades en god natts sömn med söta drömmar om morgondagens provkörning. Men se, den elaka provkörningshäxan ville annorlunda och gav reportern vinterkräksjukan. 

Sju timmar senare ringer väckarklockan helt i onödan, vem sover en natt som denna? Surt sa räven och reportern, som inte körde en meter med bilen. Ibland kan man ju hålla sig för skratt. Jag kunde i alla fall det.

Redan en vecka senare lyckades Håkan Nordh på svenska Maserati/Autoropa råda bot på eländet. 

– Du måste ju köra bilen. Åk ner till Malmö och ta ut vår första svenska Automatica och kör upp den till Stockholm, det kan väl fungera?!

Klockrent! Och på den vägen är det. Färden och flärden runt Monaco med det vackra folket och lustjakterna i hamnen är bytt mot svensk asfalt och röda stugor med vita knutar. Exotismen i att ratta runt en Maserati är alltid påtaglig, inte minst i en grådassig svensk vardag. Kanske ännu mer då eftersom inget annat stör närvaron av 505 centimeter lång italiensk nationalklenod i trafikbilden. Och den är ju så snygg, var jag än stannar kommer folk fram och pratar om bilen.

För tre år sedan var undertecknad och Mikael Stjerna på plats i Florens för första provkörningen av Maserati Quattroporte. Redan då konstaterade vi att den sexväxlade manuella lådan med automatisk koppling och paddelväxling på ratten fungerade bra, men att komforten alltid blir bättre med en automatlåda. Tyvärr hade inte Maserati råd att utveckla en sådan då och det kan ju tilläggas att företaget fortfarande går back, men nu har Quattroporte Automatica blivit verklighet. Något som framgår med all önskvärd tydlighet när jag gör en kickdown utanför Höör och skjuter förbi en långtradare. Med 4,2-liters V8-motor och 400 hästkrafter blir Quattroporte alltid effektiv, med automatlåda alltid lättkörd och härligt komfortabel. Dessvärre alltid hopplöst efter när det gäller miljöpåverkan genom koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning. Någon som nämnde etanol?

Jämförd med Mercedes S-klass eller Audi A8/S8 hamnar Quattroporte lätt i underläge. Men den italienska bilen har mjuka egenskaper som de tyska bilarna inte når upp till. Stil, grace, utseende och karisma – för att inte tala om en grym exklusivitet. Totalt såldes 28 Maseratibilar i Sverige under 2006, det är den exklusiviteten jag talar om. Inte elstyrda massagestolar med kylfläktar eller världens smartaste fyrhjulsdrift. I detaljerna vinner alltid tyskarna, men för mig är det den italienska helheten som appellerar mest till min motorstjäl.

Vid Kristianstad går jag på motorvägen igen, låter V8:an sträcka ut en aning på halvgas och njuter av det härliga ljudet. Automatlådan från ZF jobbar precis så bra som den ska, med näst intill sömlös övergång mellan växlarna. Den stora bilen upplevs aldrig så stor från kommandobryggan, samtidigt som riktningsstabiliteten och värdigheten i gången är total. Som jag njuter.

Ett par veckor tidigare, strax innan eländet i Monaco bröt ut, hade jag ett intressant samtal med Andrea Cittadini som är press- och pr-ansvarig för Maserati. Eller Responsabile Ufficio Stampa e Prodotto som det så snyggt heter.

– Quattroporte är vår viktigaste produkt och Automatica kommer att stå för 80 procent av försäljningen och givetvis är den amerikanska marknaden viktigast. Utan deras krav hade det nog aldrig blivit automatlåda och mugghållare i Quattroporte, menar Cittadini.

För en gång skull håller jag med amerikanarna. Kanske inte så mycket om mugghållarna, men väl om automatlådan. Den blir en riktig tillgång för bilen, utan tvekan. Men tro nu inte att Maserati bara har monterat en ny växellåda för att få fram Automatica. 

I en vanlig Quattroporte sitter växellådan och kopplingen ihop med bakaxeln, en så kallad transaxel. Motorn har torrsumpsmörjning vilket innebär en separat oljetank i stället för ett konventionellt oljetråg och viktfördelningen är 47 procent fram och 53 procent bak.

I Automatica har växellådan flyttats fram, motorn har fått våtsumpsmörjning, ytterligare tio Newtonmeters vridmoment och viktfördelningen har skjutits framåt med två procent – 49/51 alltså. Dessutom har Automatica en elektronisk handbroms.

– Den mekaniska ljudnivån blir tack vare våtsumpsmörjningen lite lägre. Men det är långt ifrån den enda förändringen. Vridmomenttoppen ligger vid ett lägre varvtal och bränsleförbrukningen har sjunkit tack vare våra mekaniska ingrepp såsom andra kolvar, annan luftbox och omarbetade topplock, fortsätter Andrea Cittadini.

Grymt mycket jobb för att få in en automatlåda i bilen konstaterar jag ett par veckor senare. Efter ett tag bakom ratten har jag hunnit göra mig hemmastadd. Milen försvinner under bilen, men själv påverkas jag ingalunda. De snyggt läderklädda stolarna ger mycket bra komfort och instrumenteringen är vilsam att titta på, fast ljudisoleringen är inte fullt i Mercedes (S-)klass. De svarta plastdetaljerna faller mig inte i smaken, det borde Maserati göra något åt. Men den stående plankan som utgör mittendelen av instrumentpanelen får ingen röra om jag får råda. Den sammanfattar Quattroporte riktigt bra – enkel men formfylld, stramt elegant men ändå utrycksfull.

Knappar finns det gott om och relativt utspridda är de också, det tar ett bra tag att göra sig riktigt hemmastadd i bilen. Något ergonomiskt mästerverk är den inte, men i det här fallet låter jag det passera som en mindre anmärkning. Jag trivs ändå. Även i baksätet ska tilläggas, precis som det anstår en grand tourer. Härlig stoppning och sittvinkel med bra utrymme för benen, här skulle man kunna trivas på väg till… Monaco kanske? Men varken bagageutrymme eller maxlast har kontinentkryssarklass, packa lätt och snålt blir medicinen. Fast Maserati utgår kanske från att alla som äger en Quattroporte reser opackat och köper allt som behövs vid destinationen?

Upp mot länsgränsen mellan Blekinge och Småland blir vägarna krokigare och skogen tätare, trots Gudruns framfart för två år sedan. Längs de kurviga vägarna växer Quattroporte ännu mer och är riktigt rolig att hantera trots en tjänstevikt på drygt två ton. Bilen är följsam och snabb i reaktionerna med en synnerligen väl arbetande styrning och ett stramt chassi. Motorn är en aldrig sinande källa av glädje, kraft och ljud – något man snabbt lär sig uppskatta bakom ratten. Även växellådan är synnerligen välkalibrerad, fortsätter att växla mjukt och fint även när tempot stiger. Den sekventiella Duoselect-växellådan som är standard i Quattroporte arbetar både snabbt och effektivt, inte minst när man pressar den. Men jag tycker att bilen får ett mer värdigt lugn genom automatlådan, den är det bättre valet helt enkelt.

Mer än så hinner jag inte fundera förrän ekorren helt oanmäld smiter in under fronten på bilen. Ett ögonblicksverk, men lurvpellen kommer aldrig i närheten av hjulen. Hade det varit en Quentin Tarrantino-film hade ekorren satt sig upp på vägbanan och stirrat mot mig tills våra blickar mötts i backspegeln. Men nu stirrade han bara döden i vitögat innan han snabbt som attan vände helt om och sprang till skogs igen. Hel ekorre och hel bil, jag tänker inte kommentera min värderingsordning på dessa två punkter.

Några timmar och hundratals kilometer senare rullar vi in på Narvavägen 19, Maserati och Ferraris försäljningslokal i Stockholm – provkörningen är slut. Något köp blir det inte, grundpriset för härligheten ligger strax under 1,2 miljoner svenska kronor. Något utanför ramen om man så säger. Med lite extra lull-lull, kanske en specialanpassad inredning och lite annat godis ramlar priset lätt iväg. Just därför kommer Quattroporte Automatica aldrig att bli en dussinbil. Runt 20-25 bilar kommer i bästa fall att säljas per år och det är bara att gratulera er som har möjligheten. Det här är inte bara ett bilägande, det är lika mycket en kulturgärning. Världen blir faktiskt vackrare med Quattroporte.

Ren och snygg, avskalad från onödiga detaljer och full av härlig form. Ingen går oberörd förbi Maserati Quattroporte.

Med 306 centimeter mellan axlarna och en totallängd på 505 centimeter förstår ni hur stor bilen egentligen är.  Men den upplevs inte så stor när man sitter bakom ratten.

Lustfyllt rum. Den stående mittpanelen med sin rejäla ”planka”, det härliga skinnet, den härliga karaktären och den fina komforten.

Komforten är bra både bak och fram, något vår utsände glatt konstaterar. Långfärdskomforten är grymt bra.

Den skarpsynte lägger märke till blå ventilkåpor, unikt för Atomatica. Effekten är 400 hk och maxvridet 460 Nm.

De superläckra luftutsläppen bakom framhjulen är en klassiskt designinslag som Maserati valt att förse nya coupén Gran Sport med.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!