Provkörning av Maserati Quattroporte GT S

Provkörning av Maserati Quattroporte GT S

Maserati spottar ur sig nya versioner av sina modeller enligt löpande band-principen. Den senaste i raden, Quattroporte GT S, är kanske den bästa hittills från den lilla fabriken.

Reggio Emilia i norra Italien är en underbar bit av det stövelformade landet. Vackra städer och en härlig glesbygd där en jättehand har släppt ner hus lite här och var. Sedan har handen målat dem röda, gula, gröna blå eller rosa och pyntat med fönsterluckor i avvikande färg.

Här i närheten av Enzo Ferraris födelsestad Modena duggar biltillverkarna tätt. Bilar är heliga i denna del av landet. Kungen heter förstås Ferrari men det finns många kronprinsar. Utöver Lamborghini och Pagani Zonda återuppstod här en gång Bugatti. Det finns också många små tillverkare som antingen har dött svältdöden eller lever vidare med skral kassa på sträng diet.

 Så har vi Maserati. Ett anrikt märke och den enda italienska biltillverkaren som har vunnit racingklassikern Indy 500 i USA, därtill två gånger. I år är det 70 år sedan första gången.

 Maseratis födelsedagstårta heter Quattroporte GT S och är ytterligare en version av senaste generationen Quattroporte (egentligen en facelift) som debuterade så sent som 2008. Men Maserati bangar inte för att kalla det en ny modell även om de enbart har försett den med automatlåda.

 Det är viktigt för Maserati att krama musten ur alla sina modeller. Företaget är en slimmad operation med tusen anställda och de har inte råd att göra helt nya bilar hur ofta som helst.

 Mycket har hänt med Maserati sedan jag sist gjorde ett depåstopp här. Då handlade det om 3200 GT och den var långt ifrån imponerande. Av rapporter från kolleger har jag förstått att uppryckningen har varit total.

 Med blott tusen anställda kan ingen volymtillverkare (nåja!) göra allt själv. Maserati sticker inte under stol med att de egentligen är en sammansättningsfabrik som lägger ut mycket på legotillverkning; delar som sedan fraktas till fabriken och skruvas samman.

 En av leverantörerna ligger i legendariska Maranello. Ferrari ägde fram till för några år sedan Maserati men har sålt det till sitt moderföretag Fiat. Men Ferrari levererar fortfarande en av Maseratis viktigaste detaljer: motorn. I det här fallet en 4,7 liter stor V8 med svarta insugningsrör och röda krymplackerade ventilkåpor. Samma motor sitter i Quattroporte S men har här trimmats, men bara lite. Det handlar om 10 hästkrafter extra till 440 vid 7 000 r/min. Det maximala vridmom­ent­et har höjts en aning, med 5 Nm till 490 vid 4 750 r/min. Maxvarvet har ökat från 7 000 till 7 200 r/min.

 En liten Sportknapp har tillkommit på instrumentpanelen. Ett tryck på den medför att en normalt sett relativt tyst, behaglig och lydig bil förvandlas till ett rytande monster. Knapptrycket medför att avgasystemet på hydraulisk väg stänger ett par slussar som används för att dämpa ljudet och det blir fråga om i stort sett raka rör.

 Ett sådant rytande som GT S ger ifrån sig i Sportläge har jag inte hört sedan jag besökte Nascar på Daytona Speedway 1992. Det är helt enkelt grymt! Jag frågar Paul Fickers som är ansvarig för den tekniska utvecklingen på Maserati hur i h-e det kan vara lagligt.

 – Det är godkänt av myndigheterna, säger han och ler lite i mjugg.

 Jag vill inte drista mig till att säga att företaget ägnar sig åt något olagligt, absolut inte, men jag har svårt att förstå hur det är möjligt med de bullerkrav bilar har på sig i dag.

 Men för en bilentusiast är det mumma och jag blir som barn på nytt. Det blir jag förstås ofta när det handlar om den här typen av bilar, men jag har nog aldrig gjort så många fullgasaccelerationer på en och samma dag och inte heller öppnat sidorutor och taklucka så ofta bara för att få lyssna. Lite skäms man förstås när bensintanken på 90 liter efter 15 mil visar på nästan halv tank.

 Accelerationen 0–100 km/h har förbättrats (jämfört med S) från 5,4 till 5,1 sekunder men säg den som kan avgöra detta utan exakt mätning. Toppfartsökningen, från 280 till 285 km/h, är också ganska ointressant.

 Automatlådan arbetar i perfekt harmoni med motorn, oavsett om man kör med vanlig automat, i Sportläge eller drar spaken till vänster och växlar manuellt. Eller växlar med de stora paddlarna bakom ratten.

 Just kalibreringen mellan motor/låda har man lagt mycket energi på. I manuellt läge, med sportknappen intryckt, håller växlarna kvar valt läge och man kan gå på varvstopp hur mycket man vill utan att något sker. I automatläge (och Sportknapp) håller lådan kvar längre och ger snabba nedväxlingar, med effektfull mellangas, när så krävs. Det här är en av de bästa motor/låda-konstellationer jag kört. En konkurrent till Porsches PDK-låda.

 Maserati har övergett den automatiskt justerbara ”Skyhook”-dämpningen och det är nu konventionella produkter från Bilstein som fungerar utmärkt. Förmodligen för klena för bankörning men med utmärkt balans i ned och uppläge fungerar de bra på de flesta andra vägar.

 Styrningen är väl avvägd och förmedlar mycket känsla. Det gör att Maserati på ett snyggt sätt lyckas dölja att det till syvende och sist är två ton bil som kastas genom kurvorna. Det känns mer BMW 5 än 7-serie, vilket är den storlek bilen har.

 Utvändigt handlar det om mindre kosmetiska förändringar. Grillens vertikala ribbor är mer accentuerade, Maserati-symbolen, ”Trident”, har röda inslag som det anstår en sportmodell från företaget. Strålkastarinsatserna är svarta. Även hjulen har lånat former av treudden och mäter 20 tum i höjd.

 Fjädringen är hårdare (40 procent fördelat på 30 fram och 10 bak) och hela bilen är sänkt med 15 mm fram och 11 mm bak. Aningen hårdare krängningshämmare fulländar.

 Lite nytt material i inredningen och en ny ratt piffar upp invändigt men det är inget man bryr sig om. Man vill bara ut på landsvägen igen. 

 Det roliga är att befolkningen i den här delen av landet bara manar på med yviga gester, eller blinkar uppskattande med strålkastarna.

 Vad invånarna i andra trakter och länder kommer att tycka om denna uppkäftiga Quattroporte GT S och dess ljud är en helt annan sak.

 Jag bryr mig inte. Det här är den bästa Maseratin jag kört. Och en av de bästa bilarna någonsin. Överhuvudtaget. Jag har haft många intensiva kärleks­ögonblick (nu talar jag om bilar) men detta kommer att leva kvar, om inte för livet, så åtminstone väldigt länge.

Maserati Quattroporte GT S

Pris

146 280 euro (ca 1 634 000 kronor).

Motor

Bensin. 8-cyl längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0:1. Borrning/slag 94/85 mm, cylindervolym 4 691 cm3. Max effekt 440 hk (323 kW) vid 7 000 r/min, max vridmoment 490 Nm vid 4 750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda med möjlighet att växla manuellt med paddlar bakom ratten.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring med dubbla triangellänkar och krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 12,3 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg fram 8,5 tum, bak 10,5 tum, däck fram 245/35 ZR 20, bak 295/30 ZR 20.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 306, längd 510, bredd 1990, höjd 142, spårvidd f/b 158/160. Tjänstevikt ca 2 060, maxlast ca 350, max släpvikt ca 1 100. Tank 90 liter.

Fartresurser*

Toppfart 285 km/h. Acceleration 0–100 km/h 5,1 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 2,40, landsväg 1,09, blandad körning 1,57 l/mil. CO2 365 g/km.

Skatt

4 335 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!