Provkörning av Maserati Quattroporte S

Provkörning av Maserati Quattroporte S

Maserati Quattroporte glänser med ny 4,7-liters motor. Är det den ­skönaste lyxliraren av alla?

Maserati Quattroporte är en otroligt vacker bil. Så vacker att jag är säker på att till och med Täppas Fogelberg skulle vända sig om efter den.

 Hela världen verkar förresten tycka samma sak. Sedan Quattroporte lanserades 2004 har den tillverkats i över 15 000 exemplar, den mest tillverkade Maserati-modellen någonsin.

 Men nu är det dags för en så kallad facelift. För det är ju så att alla biltillverkare, halvvägs in i en bils livscykel, slås av en och samma tanke: ”Blev inte grillen fel, ska vi inte rita om strålkastarna?”

 Inte ens Maserati är ett undantag. Själv har jag ett kluvet förhållande till ansiktslyftningar. Jag säger bara Michael Jackson. 

 När bilars design görs om finns alltid risken att man tappar den ursprungliga harmonin. 

 Och att fingra på Quattroporte, det känns lite som att skicka Victoria Silvstedt på bröstförstoring. Onödigt alltså.

 Själv har jag rest till Salzburg för att se härligheten i verkligheten. Jag menar Maserati, inte Silvstedt. På presskonferensen, kvällen innan vi får köra bilarna på riktigt, får jag intrycket att Maserati nästan skäms över att de har petat på linjerna. Maseratis PR-bas, signore Luca Dal Monte, citerar Leonardo da Vinci som tydligen sade att en konstnär alltid måste sträva efter förbättringar. Förmodligen syftade Leonardo inte i första hand på biltillverkarnas årsmodelländringar, men jag fattar galoppen. Konstnären ger grönt ljus.

 Dagen efter är det dags att se bilarna, känna och klämma och provköra. Det småstrilar och tio Quattroporte körs fram till hotellparkeringen. 

 Oj, oj, oj … Kanske lika bra att säga det en gång till. Quattroporte är en otroligt vacker bil. Fortfarande.

 De kosmetiska förändringarna är små. Största förändringen är att grillens ribbor nu är vertikala. Luftintagen är något större. Vidare har dimljusen integrerats i stötfångaren. Tar vi fram luppen noterar vi ett nytt stuk på trösklarna, nya bakljus och ett annorlunda veck på stötfångaren. That’s it.

 Den största förändringen finns under huven. Den gamla 4,2-litersmodellen på 400 hästkrafter kompletteras av en ny, vassare version, Quattroporte S med motor på 4,7 liter och 430 hästkrafter. Vi känner igen motorn från Gran Turismo S. Standard är den sexstegade automatlådan från ZF som kom förra året. Manuell låda gives icke längre.

 Innan vi journalister får dra iväg får vi körtips av Ivan Capelli, en före detta F1-förare. Klart man lyssnar.

 Provkörningen tar mig väster om Salzburg och över ”Deutsche Alpenstrasse” till Tyskland. Slingriga vägar som gjorda för okynneskörning med en grym familjesedan.

 En renodlad nöjesmaskin är vad det är. Inte för att bilen har det bästa chassit. En aluminumbyggd, lätt Audi A8 med fyrhjulsdrift gör tveklöst bättre ifrån sig. 

 Men ljudet från Maserati Quattroporte liknar inget annat. Rejsigt, rått, högt. Den ber inte om ursäkt för sig. Serpentinvägen slingrar uppför berget, och efter varje hårnål väntar en akustisk belöning när varvräknaren rusar mot stoppet vid 7 200 varv. 

 ”S” betyder 100 000 kronor och 30 hästkrafter extra. Jag skulle ljuga om jag påstod att jag förnimmer skillnaden mellan 400 och 430 hästkrafter. Ivan Capelli kan förstås. Innan vi journalister flaggades iväg frågade jag Ivan Capelli och han påstod sig känna det extra vridmomentet i mellan­registret, runt 3 000 varv. 

 Med egna ögon kan jag dock konstatera att ventilkåporna är röda i den nya motorn, blå i den gamla. 

 I nedförslöporna griper bromsklossarna om en ny typ av bromsskivor med kärna av aluminium. Fördelen är framför allt att vikten minskar. På de sportigt röda oken står det Maserati, men systemet är utvecklat i samarbete med Brembo. 

 På andra sidan gränsen kör jag upp på motorvägen. Eftersom Maserati är en bil för de med modet att vara politiskt inkorrekta får bilen också gå snabbare än 250 km/h, gränsen för tysk etik. I Modena tycker man att 280 km/h är acceptabelt. 

 Quattroporte har dubbla rutor och får sägas vara välisolerad, men en påtaglig skillnad jämfört med de tyska lyxvagnarna är att motorn hörs. Även i relativt låg, jämn fart.

 – Visst låter den härligt? säger en Maserati-ingenjör när jag ställer honom till svars. Jag tror att han missuppfattade frågan.

 Jag märker att jag har uppehållit mig mycket vid motor och prestanda. Men trots instruktioner av F1-förare, race-paddlar bakom ratten och motorns extrema varvvillighet vill jag påstå att Maseratis själ inte handlar om att köra varvet på Nürburgring på nio minuter. 

 Maserati handlar om exklusivitet, att vara annorlunda. Och Quattroporte är annorlunda på ett övertygande sätt. Det är nämligen inte lätt att bygga 4 000 bilar per år, och få till kvalitet, finish och komfort så att det matchar både prislapp och konkurrenter från större tillverkare. Lyxbil från uddabiltillverkare gör sig faktiskt ofta bäst i broschyrform. 

 Så icke Quattroporte. 

 Visst har skönheten ett pris. Drygt 1,2 miljoner kronor. Och det är egentligt för billigt. 

Teknikens Värld och Maserati 

Det måste vara något speciellt med förhållandet mellan Maserati Quattroporte och Teknikens Värld. 

 När jag 2004 första gången provkörde Quattroporte i Florens lamslogs staden av en snöstorm. Nästa gång det var dags, när Quattroporte Automatica presenterades i Nice 2007, blev Linus Pröjtz akut vinterkräksjuk och fick bokföra helt andra upplevelser under det aktuella dygnet. 

 I Salzburg i slutet av juli, mitt i högsommaren, öser regnet ner och termometern segar sig upp till 12 grader.

Maserati Quattroporte S

Pris

1 170 000 kronor. S-modellen + ca 100 000 kronor. Priserna sätts i euro och varierar med valutakursen.

Motor

Längsmonterad V8-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression – uppgift saknas. Borrning/slag 92,0/88,2 mm, cylindervolym 4 691 cm3. Max effekt 430 hk (317 kW) vid 7 000 r/min, max vridmoment 490 Nm vid 4 750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Individuell hjulupphängning. Skruvfjädrar med dubbla triangellänkar och krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång, hydraulisk servo. Vändcirkel 15,6 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor bak och fram. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg 8 tum, däck fram 245/40-ZR19, bak 285/35-ZR19.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 306, längd 510, bredd 190, höjd 144, spårvidd f/b 158/160. Tjänstevikt ca 2 065, maxlast ca 350, max släpvikt ca 1 100. Tank 90 liter.

Fartresurser*

Toppfart 280 km/h. Acceleration 0–100 km/h 5,4 s.

Bränsleförbrukning*/skatt

Stad 2,40, landsväg 1,09, blandad körning 1,57 l/mil. CO2 365 g/km.

Skatt 4 335 kronor.

* Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!