Provkörning av Maserati Spyder

Provkörning av Maserati Spyder

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

8-cyl längsmonteraV-motor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. Kompression 11,1. Borrning/slag 92/80 mm, 4244 cm3. Max effekt 390 hk (287 kW) vid 7 000 r/min, max vridmoment 451 Nm vid 4 500 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 6-växlad låda som sköts med paddlar från ratten. Kan även köras som automat. Aktivt antisladdsystem (ASR). Differentialbroms.

Fjädring/hjulställ

Spiralfjädring. Övre och undre triangellänkar fram och bak. Aktiv fjädring (Skyhook) som extrautrustning.

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,5 meter.

Bromsar 

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 7/9 tum, däck 235/40 Z 18, 265/35 Z 18.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 244, längd 430, bredd 182, höjd 130, spårvidd fram/bak 152/154. Tjänstevikt ca 1 730, maxlast ca 250. Tank 88 liter.

Fartresurser

Toppfart 283 km/h. 

Acceleration 0-100 km/h 5,0 s.

Bränsleförbrukning

EU-norm blandad körning ca 1,6 l/mil.

Ciao bella!

Nya Spyder ska bidra till att Maserati fördubblar sin försäljning. Den nya V8:an och karossens svansföring talarför att de kommer att lyckas. Detaljarbetet talar mot.

Klockan är kvart i sex, det är fredag morgon. Mobiltelefonen skräller till och jag hinner förbanna både redaktion, vänner och fru innan jag inser att det är jag själv som ställt alarmklockan.

Efter en halv minut kommer jag också ihåg varför. Hundra meter bort, under Neptunstatyn på torget i Bologna, står en Maserati Spyder och väntar.

Tröttheten är som bortblåst. Två koppar starkt italienskt kaffe och i väg! Spyder är den andra nya produkten från Maserati sedan Ferrari tog över företaget 1997. Egentligen är det en Maserati 3200 GT som tappat taket, blivit 22 cm kortare mellan hjulaxlarna samt berikats med en helt ny V8-motor på 4,2 liter och 390 hk. Utan turbo, vilket är ovanligt för Maserati. Det var mer än tjugo år sedan de byggde en motor utan överladdning.

Kvällen före har jag matats med information om hur förbättrad Spyder är jämfört med 3200 GT. Förändringarna är så många att jag nästan tycker synd om den takförsedda modellen, i princip är Spyder en helt ny bil.

Men jag förstår också att Maserati inte är riktigt säkra på sig själva.

- Näst intill perfekt, säger de om sin nykomling.

En klädsam självdistans...

Utfärden från Bologna, på lappade, kullriga, gator bekräftar. Det skallrar betänkligt om hjulställen. A-stolparna flexar, rutorna vibrerar. Inte så kul för den som nyss lagt ut en miljon kronor. Men också ett fenomen som är oerhört svårt att fixa till med en öppen bil.

Med kall olja är växellådan (döpt till Cambiocorsa, samma typ av växellåda som Ferrari kallar F1) påtagligt morgontrött. Växellägena dunkar in och det känns som en evighet från det att jag vippar till på växelöverföringen till dess att växeln verkligen går i läge.

Staden tar slut, Strada Statale 65 tar vid. En väg som skulle kunna vara vilken som helst men är en specialsträcka i det legendomsusade italienska vägrallyt Mille Miglia. Det innebär korta raksträckor, skarpa kurvor, inga avåkningszoner och massor av mötande trafik. Precis som de hade det på 1950-talet, Fangio och grabbarna.

Väl uppvärmd, och med sportläget inställt, fungerar växellådan riktigt bra. När det går som snabbast går växlarna in på 0,08 sekunder och det klarar ingen mänsklig förare. För viktfördelningens skull sitter den sexväxlade lådan bak.

När växlingarna sitter klockrent klarar Maserati Spyder sprinten 0-100 km/h på fem sekunder. 0-400 meter går på 13,3 sekunder och från stillastående tills du avverkat en kilometer tar det 23,9 sekunder. Toppfarten är 283 km/h.

Imponerande siffror. Så kan jag också konstatera att denna 4,2-liters V8 är i världsklass. Inte bara snygg att se på, den går som ett skott på såväl låg- som högvarv. Och som det låter när man gasar till i en gränd eller en tunnel, betydligt läckrare än turbomotorn i 3200 GT! 

Spyder är en nervig typ när den sätts på prov på de kurviga italenska vägarna. Emellanåt griper antisladdsystemet in och det fungerar utmärkt.

Det trevliga med detta system är att det inte helt förtar det roliga. Det går att köra med kontrollerad sladd, helt enkelt så som du egentligen vill köra men kanske inte vågar utan antisladdsystem.

Den 4,3 meter långa och 1 730 kg tunga Spyder känns mycket lätthanterlig. Ett aktivt stötdämparsystem (döpt till Skyhook) hjälper till att ta bilen runt kurvorna på snabbast möjliga sätt.

Det tar däremot inte bort hjulställens känslighet för vägskarvar och det slårt hårt i hjulupphängningarna varje gång vi passerar en lappad bit av det italienska vägnätet. Men det står jag ut med. 

Liksom att det är behagligt (och förvånansvärt) vindstilla i kupén.

Spyder kommer att kosta runt en miljon i Sverige, lite beroende på hur euron ligger mot den svenska kronan. Priserna är satta till 97 000 euro. Samma pengar som för nya Mercedes SL 500, dyrare än Porsche 911 Cab och Jaguar XKR. Spyder blir en sällsynt fågel på våra vägar.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!