Nya Mazda 2 har både blivit lättare och mindre bränsletörstig än sin föregångare.

Provkörning av Mazda 2

100 kg lättare än sin föregångare och 200 kg lättare än farliga konkurrenten Peugeot 207. I klartext betyder det lägre förbrukning och därmed mindre miljöpåverkan. Äntligen någon som går mot strömmen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Jorden behöver mindre koldioxidutsläpp, bland annat. Människorasen behöver säkrare bilar. Att ena dessa två mål är oftast svårt. Framför allt är det svårt eftersom de flesta biltillverkares recept på säkrare bilar har varit att addera mer tung säkerhetsutrustning. Och faktum är också att en tyngre bil oftast klarar sig bättre vid en krock än en lättare.

Tyngre bilar kräver förstås mer bränsle och de moderna motorer som bilföretagen spottar ur sig får inte visa sig på styva förbrukningslinan när modellerna samtidigt blir större och tyngre.

 Men Mazda går alltså en annan väg. De har delvis utgått från föregående modell, samma axelavstånd som tidigare bland annat, och sedan bantat så hårt de kunnat och samtidigt tillfört nya komponenter eller uppdaterade gamla.

 En gramjakt som Bantar-Björn skulle ha behövt resulterar i en 100 kg lättare bil, jämfört med föregångaren. Till exempel är elsystemet 2,86 kg lättare, framför allt tack vare att kabelhärvorna minskats. Motorhuven är 0,69 kg lättare bland annat tack vare att gångjärnen gjorts tunnare. Avgassystemet? Har också bantats med fem kilo. Så där håller det på.

Gramjakten är – som kanske även när det gäller kroppshyddan – inte bara av godo. Ratten är till exempel endast ställbar i höjdled. Riktigt dåligt på en modell som presenteras år 2007.

 Stor del av viktbesparingen har dock gjorts i karosstrukturen, närmare bestämt 22 kg. Det är framför allt användandet av nytt ultra-höghållfasthetsstål som tagit ned vikten. Enligt Mazda är det nya stålet cirka fem gånger starkare än konventionellt stål i bilbranschen, i den tjocklek som bilen är byggd i.

 Mindre stål har helt enkelt använts, vilket minskar bilens vikt. Det speciella stålet används framförallt i b-stolpen och i främre och bakre stötfångarna, där kraftigt stål också behövs vid en krock. Mazda säger att bilen ska klara fem Euro NCAP-stjärnor. Först i december-januari får vi ett objektivt svar på detta, då är det kraschdags. Bilen börjar dock säljas redan i november.

 Där gamla Mazda 2 var en Fiesta av nuvarande modell men med annan kaross är nya 2:an en nästintill helt ”egen” Mazda-produkt. Utvecklingen har skett i Japan, där bilen också tillverkas. När nuvarande Mazda 3/Ford Focus/ Volvo S40- V50 togs fram jobbade ingenjörer från de olika märken i en hyfsat demokratisk uppdelning där man bidrog med en tredjedel manskap var, också för att bygga in sina egna märkens speciella identitet.

 I 2:an har Ford-tekniker såklart vetat om vad som pågått men inte bestämt eller bidragit speciellt mycket. Nästa Fiesta blir alltså en Mazda 2 under skalet, rättvist ska det vara i Fordkoncernen.

Hur är den då att köra, nya 2:an? Ja, det kan varken jag eller någon annan journalist svara ärligt på, än. Vi körde bilen endast på en provanläggning utanför österrikiska huvudstaden Wien. Det innebar att man på den rätt korta rakan aldrig kom upp i mer än 80 km/ h och precis fick i fyrans växel innan det var dags att stå på hejdaren och slänga bilen genom en chikan.

 Testvarven gav i alla fall något slags svar. Nya 2:an är rätt rymlig inuti, där framme känns det luftigt och lagom stort. Modellen har krympt fyra centimeter på längden jämfört med föregångaren men samtidigt blivit 1,5 centimeter bredare. Förarstolen är höj- och sänkbar men sittdynan alldeles för kort, tröttande på längre turer. Instrumentbrädan är svart som natten med vissa skimrande fuskmetall-sjok som åtskiljare. Styrningen är elektriskt assisterad, ingen hydraulisk servo på grund av vikten, men fungerar fint. Väldigt direkt och fin känsla när bilen ska styras in, åtminstone i de lägre hastigheter vi körde i. Stolsryggen är tunn som en mannekäng. Ytterligare en viktbesparingsåtgärd på fem kg. Hur sköna stolarna blir på långfärd får vi återkomma till i senare test.

Enligt tilverkaren själv har bilen blivit betydligt tystare än sin föregångare, vilket behövdes. På grund av provkörningsbanans fina asfalt har vi inget omdöme kring den eventuella ljudligheten. Mazdas egna siffror visar att bilen skulle vara klassledande, ytterligare en sak vi får utvärdera i kommande test.

 Det finns till att börja med tre olika motoralternativ på två olika slagvolymer. Störst är 1,5 liters bensin, den vi körde. En konventionell fyrcylindrig bensinare på 103 hästkrafter. Fungerar helt okej i småbilen Mazda 2. Storsäljaren i Sverige väntas bensinaren 1,3 med 86 hästkrafter bli, den fanns det tyvärr inte möjlighet att köra. En mindre trimmad 1,3-version finns på 75 hätskrafter.

Om cirka ett år dyker även en diesel som klarar miljöbilsgränsen 120 g CO2/km upp i prislistan. Intressant är dock att båda versionerna av 1,3:an släpper ut förhållandevis låga 129 g CO2/km. Det resulterar inte i någon miljörabatt men väl ett bättre samvete. Här syns alltså resultatet av bantningen.

 Viktminskningen blir också tydlig på ett sämre sett bakifrån. Bakluckans öppning börjar väldigt högt från marken – inte roligt för slitna ryggar – och öppningen är dessutom rätt smal. Helt enkelt en svårlastad bil. Orsaken stavas även här gramjakt.

 För att behålla vridstyvheten och krocksäkerheten utan att använda förstyvningar och förstärkningar har höghållfasthetsstål använts men inte heller ett så modernt material klarar jobbet utan förstärkningar om luckan ska vara stor och lastvänlig. Ironiskt nog så var just den enorma lastluckan en av förra 2: ans allra starkaste sidor. Baksätet är inte enormt, jag får med millimeterpassning plats med knäna när jag sitter ”bakom mig själv”. Huvudutrymmet klarar inte mina 191 centimeter, men det är en brist som många bilar delar i klassen. När du väl tagit dig in i lastutrymmet så kan du konstatera att det inte är speciellt stort, 250 VDA-liter ska få plats. Konkurrenter som Skoda Fabia pallar 300 liter och Peugeot 207 270 liter. Baksätet är del- och fällbart enligt princi pen 60/40.

Efter denna första rekordkorta provkörning kan vi konstatera att Mazda 2 verkar vara en lagom intressant småbil. Bra på det mesta utan att sticka ut. Det gör den heller inte prismässigt, tyvärr. 1,3-litersmotorn på 75 hästkrafter i basutförande väntas kosta 119 900 kronor.

De flesta köper nog till ett paket kallat Advance som omfattar AC, knappar i ratten, elinställbara backspeglar, färgmatchad exteriör, fyra högtalare och 15-tums stålfälgar istället för 14. Advancepaketet ingår om du slår till på 86-hästaren som väntas kosta 128 000 – 130 000 kronor. Problemet är bara att storsäljaren Skoda Fabia startar på låga 113 400 kronor för 1,2 liters 70-hästare. 1,4- liters börjar på 120 400 kronor, svårslaget med andra ord. Peugeot 207 ligger i samma härad som Mazda.

Tre motoralternativ finns från start. 1,5 liter bensin är störst, plus två olika 1,3:or.

Baksätet och takhöjden räcker inte riktigt till för att husera 191 centimeter Daniel Frodin.

Minimala utrymmen kräver finurliga finesser. En bunt viktiga papper nedstoppade...

...i handskfacket blir lättåtkomliga tack vare att halva facket redan är ”öppet”.

Ratten är av viktbesparingsskäl endast ställbar i höjdled. Dåligt år 2007.

Mazda 2

Pris

Ej fastställt, troligen 119 900 kr.

Motor

Bensin. 4-cyl. tvärställd, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 74/78,4, cylindervolym 1 348 cm3. Max effekt 75 hk (55 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 121 Nm vid 3 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram, skruvfjädring bak. Fram fjäderben (MacPherson), bak torsion.

Styrning

Kuggstång, elassisterad. Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar

Skivor fram, ventilerade. Trumbromsar bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6 tum, däck 175/65 R14.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 249, längd 390, bredd 170, höjd 148, spårvidd f/b 148/147. Tjänstevikt 1 030, maxlast 450, max släpvikt 900. Tank 43 liter.

Fartresurser

Toppfart 168 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 14,0 s.

Bränsleförbrukning/miljö

Stad 0,69, landsväg 0,46, blandad körning 0,54 l/mil. CO2 129 g/km.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!