Mazda 2 1,3 Advance 86 hk

Provkörning av Mazda 2 1,3 Advance 86 hk

Mazda 2 är företagets nya minsting och de japanska teknikerna slår hårt på trumman för att de minskat vikten med dryga 100 kg jämfört med tidigare modell. Anledningen ska givetvis vara att minska bensinförbrukningen och resursbehovet vid tillverkningen. Vi tar reda på om skrivbordsidén även fungerar i verkligheten.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Att bilar växer och blir större vid generationsskiften är mer regel än undantag. Men nya Mazda 2 är just undantaget som bekräftar regeln. Viktbesparingarna går på djupet. De största vinsterna gäller kaross (-22 kg) och chassi (-13 kg). Mazda har valt att använda ultrahöghållfasthetsstål i allt fler plåtdetaljer för att kombinera minskad vikt samt förhöjd krocksäkerhet. Valet av dörrhögtalare minskade totalvikten med 980 gram.

Tjänstevikten för Mazda 2 landar på 1 030 kilo, vilket är cirka 150 kg mindre än Skoda Fabia och 100 kg mindre än Toyota Yaris. Uppenbart är att bantningen lyckats.

 Looken på nya tvåan är helt i linje med Mazdas nya fränare designfilosofi att sticka ut lagom mycket ur mängden. Det långa axelavståndet med kort-kort överhäng bak, rejält överbett i fronten och markerad kilform gör att de allra flesta som ser Mazda 2 är nöjda. Designlyftet jämfört med tidigare Mazda 2 är avsevärt. 

 Sittergonomin är mer än godkänd, korta sittdynor gör dock att låren saknar viktigt stöd. Annars får min 186 centimeter långa lekamen plats bakom den treekrade ratten med MX-5-influenser. A-stolpen lutar brant, ändå känns det rymligt på förarplats. Växelspaken sitter på en egen konsol mitt på instrumentbrädan och är lättskött i sin funktion. Utförandet på förarplatsen är logiskt och rättfram, med lättlästa instrument utan att för den skull bli trista i sin utformning. Handsfacket har en brevlådeöppning i ovankant som passar utmärkt att kasta in sina förarhandskar i tunnt skinn eller ännu hellre härbärgera senaste numret av Teknikens Värld. Mellan sätena fram finns två öppna fack, lagom stora för mobiltelefon, plånbok och handväska – smart tänkt Mazda.

 Baksätet är mindre än hos exempelvis Peugeot 207 eller bästsäljaren Skoda Fabia, en eftergift åt att Mazda 2 faktiskt är drygt tio centimeter kortare än övriga utmanare i det så kallade B-segmentet. Även bagageutrymmet hos 2 får stryka på foten jämfört med de mer storvuxna – läs fetare – konkurrenterna. 

 Under motorhuven finner vi två bensinmotorer på 1,3 respektive 1,5 liter. Den mindre kommer med två olika effektuttag – 75 hästkrafter och 121 Newtonmeter, eller 86 hk och 122 Nm. Den starkare är aningens rappare, men i praktiken är skillnaden försumbar. Den större motorn kommer endast i dyraste Sport-utförande. Nästa år kommer en helt nyutvecklad dieselmotor med partiklefilter som får utsläppsnivå under 119 gram koldioxid per kilometer. Ingen av bensinarna når ner under den magiska miljögränsen.

 Växellådan är endast femväxlad och under våra 40 mil runt om i Toscana så saknades aldrig en extra överväxel. Styrningen är helt el-servoassisterad men förmedlar ändå en fin känsla, Mazda 2 är definitivt en av småbilsklassens allra roligaste att ratta på favoritvägar. Chassit har en fin balans, även om vissa av provbilarna uppvisade tendenser till stötighet. Fram- och bakvagnsupphängningarna är av enklaste sort trots allt Mazdaskrävel om att man började 2-projeket med ett blankt papper vid utvecklingsstarten. 

 Grundmodellen heter 1,3 Go och erbjuds endast med minsta effektuttaget. Utrustningen är knaper, men tillräcklig för de flesta bilpendlares behov. Stereo med två högtalare, fjärrstyrt lås, elhissar fram, elmanövrerade backspeglar. 14-tums stålfälgar med hjulsidor i plast. Nästa steg upp är Advance, innehåller AC, radioknappar i ratten, högtalare även bak, delbart baksäte (60/40) samt elektrisk infällbara backspeglar. Fälgarna är av plåt, dimensionen 15 tum.

 Plus-paketet kostar 7 900 kronor och då ingår läderklädd ratt, regnsensor och dimljus fram. Snobbringar i form av 16-tums lättmetallfälgar.

 Söker du i första hand en körglad småbil är Mazda 2 definitivt något för dig. Har du önskemål om bästa komfort och utrymmen blir nog valet av sprillans ny småbil aningen svårare.

Modellprogram Mazda 2

ModellEffekt (hk)Pris (kr)
1,3 Go75119 000
1,3 Advance75129 900
1,3 Advance Plus75137 900
1,3 Advance86135 400
1,3 Advance Plus86143 300
1,5 Sport103159 000

Mazda 2 1,3 Advance 86 hk

Pris

135 400 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl tvämonterad radmotor med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0:1. Borrning/slag 74,0/78,4 mm, volym 1 349 cm3. Max effekt 86 hk (63 kW) vid 6 000 r/min. Max vridmoment 122 Nm vid 3 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift, 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram, skruvfjädring bak. Fram fjäderben (MacPherson), bak halvstel.

Styrning

Kuggstång, elservo. Vändcirkel 9,8 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system, antispinnsystem.

Hjul

Fälg 6 tum, däck 175/65 R15.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 249, längd 389, bredd 170, höjd 147, spårvidd fram/bak 148/147. Tjänstevikt 1 030, maxlast ca 455 kg, taklast 50, släpvikt 900. Tank 43 liter.

Fartresurser*

Acceleration 0–100 km/h 12,9 s, toppfart 172 km/h.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,69, landsväg 0,46, blandad körning 0,54 l/mil. CO2 129 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!