Provkörning av Mazda 2 1,6 DE

Provkörning av Mazda 2 1,6 DE

Sent omsider kommer Mazda 2 som miljöbil med frisk dieselturbo under huven. Prislappen är lite för hög för att motivera köp, men sett till egenskaperna slår köpsuget till.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Förutsättningarna för succé fanns redan när Mazda 2 lanserades sent 2007. Formstark design kombinerat med kvicka köregenskaper placerade den lilla japanen i topp vad gäller bilkänsla.

Utmärkelserna lät inte vänta på sig och Mazda 2 fick bland annat titeln Årets världsbil 2008 och utnämndes till Årets testbil av Teknikens Värld samma år. Äntligen en småbil för rimlig peng som hade det, tyckte vi.

 För att slå de kostnadsmedvetna småbilsköparna med häpnad krävs ett pangpris och allra helst också statlig miljörabatt. De 10 000 kronorna är aldrig så viktiga som i den här prisklassen.

 Någon sådan rabatt kunde inte Mazda locka med och bland annat därför återfinns Mazda 2 först på plats 68 i registreringsstatistiken. Kanske kan man ta några placeringar nu när man stoppat en grön motor under huven?

 Motorn är en diesel på 1,6 liter som är en gemensam BMW/PSA/Ford-produkt. Vi hittar den i bland annat Mini Cooper, Peugeot 207 och Ford Fiesta.

 Upplevelsen av Mazda 2 blir knappast sämre med den nya motorn. Tvärtom, det körglada intrycket förstärks när det välbyggda chassit matchas av en vridstark maskin med maximalt vridmoment på 205 newtonmeter. 

 90 hästkrafter låter inte mycket, men det räcker gott och väl i den här lilla och lätta bilen, tjänstevikten är 1 105 kg.

 Motorkaraktären är mjuk tack vare variabel turbo. Momentpåslaget är ganska snällt från början till skillnad från en del mindre sofistikerade dieslar med uttalad kick. Från cirka 2 000 r/min finns ett linjärt moment långt upp i varvtalsregistret. 

 Den femväxlade lådan måste inte användas överdrivet mycket, men man gör det gärna ändå. Lagom tyngd i slagen och exakta lägen. Även samspelet mellan motor, koppling och växellåda är mycket bra. Solid Mazda-känsla.

 Motorn upplevs närmast överdrivet stark i en så här liten bil och det är sällan man har användning för all kraft. Mer normalt för biltypen hade varit 1,4-litersdieseln som går som miljöbil i resten av Europa, men eftersom den saknar partikelfilter och inte går att kombinera med antisladdsystem tar den svenska importören inte in modellen. 

 Hedrande, Mazda Sverige.

 Förbrukningen för 1,6-litersmotorn är måttliga 0,42 liter milen vid blandad körning. För att klara det måste föraren vara mer än normalt försiktig med gasen. Förbrukningen under provkörningen låg vanligen någon deciliter högre, men bilen hade bara gått ett par hundra mil. Dieselmotorer blir vanligen snålare med tiden och milen.

 Att det sitter en dieselmotor under huven hörs när man gasar på, men väl uppe i fart är det tyst, om inte tystare, än motsvarande bensinmodell.

 Så till den brännande punkten, ekonomin. 

 Mazda 2 1,6 DE klassas som miljöbil och får därför miljöbilsrabatt om 10 000 kronor. Från och med halvårsskiftet ersätts rabatten av fem års skattefrihet.

 Dieselbränslet vid pump är i skrivande stund en krona billigare jämfört med 95-oktanig bensin. Trots det blir det svårt att motivera dieselversionen.

 Orsaken är merpriset på 25 000 kronor jämfört med motsvarande bensinare (1,3 75 hk). 

 Det krävs långa sträckor innan man kört in den stora prisskillnaden. Och de flesta använder inte sin småbil till att långpendla med. Skillnaden i förbrukning är inte särskilt stor, bensinversionen drar 0,54 l/mil. 

 Affären blir knappast bättre efter halvårsskiftet. Den femåriga skattebefrielsen ger i praktiken en lägre rabatt än i dag och är inte lika mycket värd för småbilarna. Möjligen kan andrahandsvärdet höjas något då lättnaden följer bilen till näste ägare.

 Ur strikt ekonomisk synvinkel är Mazda 2 1,6 DE ett tveksamt köp. Men sett till bilens förbättrade körbarhet och prestanda framstår den som ett vettigt val. De uppiggande miljöbilsalternativen i småbilsklassen är få och där fyller bilen en funktion. Uppskattar man körglädje och ska köpa småbil vore det dumt att förbise Mazdas gröna ärta.

 Femdörrarskarossen är stramt hållen och några jätteutrymmen erbjuds inte. Bagaget rymmer ändå en hel del när man fällt baksätet. 

 Interiören känns påkostad för att vara i en småbil och man sitter i sköna stolar. Fjädrings- och ljudkomfort tillhör klassens bästa och bilen är jämförbar med betydligt större bilar. 

 Mazda 2 är också en av de säkraste småbilarna på marknaden. När Euro NCAP testade bilen i fjol fick den maximala fem stjärnor. 

 Utrustningsnivån Advance räcker alldeles utmärkt men vill man piffa till det lite extra är det Sport som 

 gäller. För ett måttligt påslag om 10 000 kronor ingår 16-tums aluminiumfälgar, exteriört sportpaket med annorlunda grill, läderklädd ratt, klimatanläggning, bakre elfönsterhissar och färddator.

 Samtliga Mazda 2-modeller har fått en mindre ansiktslyftning invändigt med lite annorlunda dekor och material. Samtidigt har bensinmotorerna på 1,3 respektive 1,5 liter nu tre procent lägre bränsleförbrukning.

Mazda 2 1,6 DE

Pris

159 000 kronor (Sport +10 000 kr).

Motor

Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,3:1. Borrning/slag 75/88,3 mm, cylindervolym 1 560 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 4 000 r/min, max vridmoment 205 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring fram och bak. Fram undre triangellänkar och krängningshämmare. Bak halvstel axel.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv. Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system. ESP.

Hjul

Fälg 6 tum, däck 185/55 R15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 249, längd 389, bredd 170, höjd 148, spårvidd f/b 148/147. Tjänstevikt 1 105, maxlast ca 435, max släpvikt 800. Tank 43 liter.

Fartresurser*

Toppfart 173 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,4 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,51, landsväg 0,37, blandad körning 0,42 l/mil. CO2 112 g/km.

Skatt

1 701 kronor.

*Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!