Provkörning av Mazda 2

Provkörning av Mazda 2

Basfakta

Motor

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0. Borrning/slag 76/76,5 mm, volym 1388 cm3. Max effekt 

80 hk (59 kW) vid 5700 r/min. Max vridmoment 124 Nm vid 3500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alt. 5-stegad automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson, bak torsionsaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Bromsar 

Ventilerade skivbromsar fram, trumbromsar bak. Låsningsfritt system.

Styrning

Kuggstång.

Hjul/däck 

Fälg 5,5 tum. Däck 175/65 14 alt. 195/50 R 15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 249, längd 393, bredd 168, höjd 155, spårvidd fram/bak 146/144 respektive 147/145 beroende på däck. Tjänstevikt ca 1200. Max last ca 370. Taklast 50. Släpvikt 900.

Fartresurser

Toppfart 164 km/h. Acceleration 0-100 km/h 13,9 s.

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,65 l/mil.

Kokar egen soppa

Men grundreceptet kommer från Ford Fiesta, det är bara smaksättningen som är annorlunda.

Att följa bilbranschen i tjugoförsta seklet är lite som att vara med om en av alla dessa kocktävlingar där skaror av matlagningsspecialister försöker variera rätterna utifrån ett begränsat urval av ingredienser. På liknande sätt är bilkonstruktörerna hänvisade till att skapa sina fordon från ett antal komponenter som redan finns färdiga i tillverkning - plattform, motorer och växellådor, hjulupphängningar och så vidare.

Sedan får man se vem som har åstadkommit den smakligaste anrättningen. Hur det rörs i grytorna och karvas med knivarna ser man kanske tydligast inom Ford-koncernen, där tekniker inte bara från moderföretaget utan även från Volvo, Jaguar och Mazda intensivt lånar ingredienser från varandra och blandar i sina egna recept.

Mazda 2 till exempel är en småbil i det så kallade B-segmentet, byggd på Ford Fiestas bottenplatta. Upp till navkapslarna ungefär ser chassit nästan exakt likadant ut och motorerna är Fords. Resten av soppan har Mazda kokat själva. Karossen och inredningen är Mazdas egen. Även i vägegenskaper och motorkaraktär går det att hitta skillnader mellan Fiesta och Mazda 2. Fast man får titta och känna och klämma riktigt noga.

Till det yttre erinrar Mazda 2 rätt mycket om den något bleklagda föregångaren Demio men även om Premacy. Karossen är alltså lite åt familjebusshållet. I storlek hamnar bilen mellan vanliga Fiesta och kombiversionen Fusion och så blir det även med priset. Detta är ännu inte definitivt eftersom generalagenten ännu sliter med prisfrågan inför den svenska premiären i maj-juni. Modellen kan beskådas på Stockholms Bilsalong i april.

Olle Olsson Bilimports kontrakt som generalagent är uppsagt och gäller bara ett år till. Sedan är det Volvo som tar över försäljningen. Samma procedur som redan drabbat Olle Olsson med Jaguar. 

Dieselversionen kommer inte till Sverige, däremot tre bensinbilar, alla med fyrcylindriga Fiestamotorer: 1,25 liter/75 hk, 1,4 liter/80 hk samt 1,6 liter/100 hk.

Jag kan se goda skäl att välja en Ford Fiesta, som bland annat har småbilsklassens kanske bästa chassi, men har svårare för Fusions ansträngda försök att se ut som en stadsjeep utan att egentligen inte ha annat än ett vanligt kombiutrymme att skryta med. Mazda 2 är inte fullt så högbyggd som Fusion men är rymligare än Fiesta och de flesta andra småbilar. Jag åkte en sväng i baksätet i riktigt god komfort även om sidostödet saknades, både säte och ryggstöd är tunna och platta för att inte kräva mer utrymme än nödvändigt när de fälls fram. 

Dörrarna har generös öppningsvinkel och det är lätt att komma i och ur. Instrumentpanelen går i svart med undantag för mittpartiet som rymmer värmereglage och originalradio, som på 1,4- och 1,6-litersmodellernna är standard. Hela detta parti är utfört i mattpolerad plåt med "titanlook". Det lättar visserligen upp bland allt det svarta men många kommer nog med mig att uppleva kontrasten till allt det svarta som väl stark.

Ratten är av det sportiga slaget och även huvudinstrumenten vill föra tanken till någon kraftfullare och mer dynamisk personlighet än vad som egentligen ryms i denna utpräglade bruksbil. Därmed inte sagt att Mazda 2 saknar sportiga egenskaper. 1,6-litersmotorn har bra temperament och vägegenskaperna är utmärkta med fin styrprecision och mycket lite krängning i kurvorna trots att karossen är ganska hög. Mazdas konstruktörer pekar gärna på att vridstyvheten i karossen överträffar Fiestas. Mazda 2 går att pressa riktigt ordentligt utan att bilen blir svajig. Som tillval finns ett aktivt antisladdsystem (DSC=Dynamic Stability Control) men dess existens blev inte påtaglig förrän under en osedvanligt hårdhänt kurvtagning med gasuppsläpp mitt i svängen.

Växellådan fungerade klanderfritt i några av de bilar jag provkörde, i andra kändes den "stickig" med ganska ljudlig mekanism. Detta är en ojämnhet i tillverkningen som man förhoppningsvis kommer till rätta med när tillverkningen kommit i gång. En femväxlad automatlåda kommer att finnas som tillval, dock bara till 1,4-litersmotorn. Det är den som väntas bli volymbilen i Sverige.

Mazda 2 är för övrigt den första Mazdan som görs i Europa och tillverkningen sker faktiskt i samma fabrik som Fiesta. Den ligger i spanska Valencia.

Det är inte alltid så lätt att hitta skillnaden i filosofi mellan japanska och europeiska bilar. Men att den lilla spaken på golvet vid förardörren som öppnar luckan till tanklocket saknas i Mazda 2 måste väl ända vara en europeisk influens?

Dubbla krockkuddar och sidokrockkuddar fram blir standard i alla tre versionerna medan det ännu är oklart hur det blir med krockgardinerna. De finns att få - men vad får de kosta? Låt oss hoppas att Olle Olsson inte väljer bort denna viktiga säkerhetsdetalj som man gjort med till exempel ABS-bromsarna på Suzuki Alto.

1,4- och 1,6-litersversionerna får radio och luftkonditionering som standard. 

De mindre motorerna duger till den relativt lätta bilen även om den starkaste maskinen på 100 hästar onekligen sätter en spets på körupplevelsen. Den är mer flexibel och man drabbas inte lika lätt av tjuvstopp i krypkörning. Däremot är den knappast tystare än samma bil med 1,25- eller 1,4-litersmotor.

Mazda 2 är inte heller i övrigt någon särskilt tyst bil att åka i. Det sägs också mer eller mindre rent ut att Mazdas halvt debila livsstilsslogan ZOOM-ZOOM innefattar ett visst surr. Det börjar ju i sandlådan med att vi pressar luft mellan läpparna och utstöter motorliknande läten, det är det där man har tagit fasta på.

Om motorsurr eventuellt kan uppfattas som positivt så är det svårt att tycka samma sak om det enerverande vinandet från däck mot asfalt. Ett bra sätt att undvika detta är att välja bort de lågprofildäck (195/50) som satt på de flesta provkörningsbilarna. Men bilarna med minsta motorn hade 175/65-däck på 14-tumsfälg och visade sig inte bara tystare att åka i utan också bekvämare avfjädrade. För att inte tala om den tredje fördelen: priset. Enda fördelen med de breda, platta däcken är ett marginellt bättre grepp på torr asfalt, där de kasar mindre vid hård kurvtagning och kan ge någon eller några procent kortare bromssträcka.

I samma storleks- och prisklass finns en hel hop konkurrenter - förutom Ford Fiesta erinrar man sig Citroën C3, Honda Jazz, Skoda Fabia, VW Polo, Seat Ibiza, Opel Corsa, Hyundai Getz, Nissan Micra. Mazda 2 har utrymmen och köregenskaper som gör den till en av de bästa i gänget. Priskänsligheten hos köparna är stor så det gäller att plocka fram de röda prislapparna redan i starten. I det här fältet är det lätt att bli frånåkt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!