Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Mazda 2 Skyactiv-G 1,5 90 hk Vision M Hybrid

Mazda 2 får en lätt uppdatering i form av ett mildhybridsystem. Vi tar reda på hur pass mycket snålare och piggare den blir med hjälp av ett 24V batteri och en liten elmotor.

För ungefär fem år sedan körde vår salige PeO Kjellström den då helt nya Mazda 2 Skyactiv-G på släta vägar runt Barcelona. Han rapporterade om att den hade svällt på alla ledder, den hade fått åtta centimeter längre axelavstånd och totallängden hade växt med 14 centimeter jämfört med föregångaren. Det gynnar vanligtvis de som färdas både i fram- och baksätet och tack vare den förbättrade skjutmånen på förarstolen, samt en fullt ställbar ratt, så kan de flesta människor numer hitta en bra och bekväm sittställning i Mazda 2.

Mazda 2 får hjälp av ett 24V batteri kopplat till en startgenerator som ger en extra skjuts ­motsvarande 5,3 kW. Det ska spara på motorn och sänka förbrukningen. Foto: Patrik Lindgren

Bilen är fortfarande pigg och charmig med trevliga köregenskaper. Den är lätt i steget och bjuder på en sportig känsla när vägen inte är spikrak, men den känslan gäller mest beteendet på vägen och har inte speciellt mycket med motorkraften att göra. För det händer mer än en gång att symbolen för när det är dags att växla gör sig påmind, men inte upp utan ner, och gärna två växlar.

Det finns inte mycket vridmoment att hämta vid låga varv, det gäller att hålla till mestadels högre upp i varvtalsregistret för att kunna maximera både effekt och körsmidighet. När jag gör det blir belöningen bakom ratten så mycket större.

Växellådan bjuder på en härligt distinkt känsla. Vid aktivt körning skimrar den där sportiga auran till. Foto: Patrik Lindgren

Växellådan bjuder på en härligt distinkt känsla. När jag kör aktivt så skimrar den där sportiga auran till, speciellt på kurviga vägar där farten inte är det allra viktigaste utan fokus ligger på hur man ska ta nästa kurva. Vissa i testlaget har tidigare gått så långt som att jämföra den med MX-5 även om jag inte riktigt skulle sträcka mig så långt.

Men inga av ovanstående ­sportattribut är tack vare den mildhybridlösning som Mazda har bakat in. Det är i stället ett sätt att få ner förbrukningen och koldioxidutsläppet som ligger på 120 gram CO2 per ­kilometer. Förutom Mazda 2 ska även Mazda 3 och CX-30 inklusive andra modeller med Mazdas Skyactiv-teknik under huven få den nya mildhybridlösningen.

I tvåans fall skiljer det en aning ifall du hellre vill välja bekvämligheten med en automatlåda, då hamnar den i stället på 133 gram CO2 per kilometer och drar ungefär sex centiliter mer bensin per mil jämfört med den manuellt växlade hybriden.

Interiören är typisk för Mazda, det finns en del knappar och reglage att hålla reda på. Lättarbetat. Foto: Patrik Lindgren

En liten detalj värd att veta är att Mazda 2 med automatlåda maxar ur vid 177 km/h jämfört med den manuellt växlade som fixar 183 km/h som toppfart. Den manuellt ­växlade väger också fem kg mindre än den med automatlåda, alltså 1 141 kg jämfört med 1146 kilo. Petitesser kan tyckas men ändå värt att notera.

Mazda har hamnat på efterkälken när det gäller hybridisering och elektrifiering men de har en del på gång. Mildhybridlösningen som Mazda använder sig av i tvåan består av ett extra batteri på 24 volt i stället för som i många större bilar där ett större batteri på 48 volt används. Det extra batteriet är kopplat till en startmotor-generator (ISG) och lagrar energi vid inbromsning som sedan kan användas vid start från stillastående och hjälpa till att driva bilens elsystem.

Motorutrymmet är fullpackat, 90 hästar ryms här under huven men hybridsystemet är svårt att se. Foto: Patrik Lindgren

Jag kan inte påstå att jag känner av det hela vid normal användning, det är väldigt subtila effekter det handlar om här. Men Mazda har lyckats sänka snittförbrukningen en aning jämfört med tidigare modell som då låg på 0,49 liter per mil enligt det äldre mer frikostiga bränsleförbrukingstestet NEDC. Snittförbrukningen under provkörningen låg på 0,5 liter per mil vilket är väldigt nära den officiella förbrukningssiffran som ligger på 0,53 liter per mil enligt det nya bränsleförbrukningstestet WLTP.

Mazda 2 erbjuds med tre olika utrustningspaket, det börjar med Core som är det mest sparsmakade och kostar från 184 000 kronor. Provkörningsbilen har paketet Vision som kostar från 204 000 kronor och vill du ha det mesta så ska du satsa på Optimum som kostar från 235 000 kronor. Då får du en väldigt komplett och välutrustad bil.

Bagageutrymmet rymmer 280 liter, hela 950 liter om du fäller ryggstödet. Foto: Patrik Lindgren

I Vision-versionen ingår flera bra funktioner som inte ingår i Core, bland annat filbytesvarning och filhållningsassistans. Det ingår även backkamera och parkeringssensorer bak samt Apple Carplay och Android Auto. Som tidigare noterat finns även en likadan Mazda 2 med 90-hästarsmotorn med Vision-utrustning, men med automatlåda. Den har ingen mildhybridlösning och kostar 27 000 kronor mer. Med automatlådan får du dessutom betala mer i skatt och den drar till på köpet sex centiliter mer bränsle per mil. Väljer du automatlåda får du inte heller nöjet att växla med den utmärkta manuella lådan själv, då blir inte valet så svårt.

Mazda 2 Skyactiv-G 1,5 90 hk Vision M Hybrid

Pris: 204 000 kronor. Säljs nu.

Motor: Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Kompression 13,0:1. Borrning/slag 74,5/85,8 mm, cylindervolym 1 496 cm3. Max effekt 90 hk (66 kW) vid 6 000 r/­min, max vridmoment 148 Nm vid 4 000 r/­min. Max effekt elmotor 5,3 kW.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk och krängningshämmare. Bak torsionsaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar: Ventilerade skivor fram, trummor bak. Antisladdsystem

Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 5,5 tum, däck 185/65 R15. Mått/vikt (cm/kg):Axelavstånd 257, längd 406, bredd 170, höjd 150, spårvidd f/b 150/149. Markfrigång 14. Tjänstevikt (max) 1 536, maxlast ca 395, max släpvagnsvikt 900. Tank 44 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 280 – 950 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,8 s, toppfart 183 km/h.

Bränsleförbrukning (WLTP): Låg 0,64 l/mil, hög 0,45 l/mil, medium 4,9 l/mil, extra hög 5,9 l/mil, blandad körning 0,53 l/mil. CO2 120 g/km.

Garantier: Nybil 3 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans 2 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

Skatt: 2 410 kronor per år i tre år, därefter 558 kronor per år.

Rivaler

Foto: Glenn Lindberg

Peugeot 208 Allure Puretech 100

En välutrustad bil för pengarna. Den har bara fått fyra stjärnor i Euro NCAP, men den finns till kampanjpris nu för den som kan blunda för det.

Pris: 194 900 kronor.

Foto: Glenn Lindberg

Seat Ibiza Style 1,0 TSI 95

Tidigare testvinnare i Teknikens Värld. Väcker kanske inte så mycket känslor bakom ratten men överlag en bra bil. Finns till kampanjpris även den.

Pris: 159 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!