Provkörning av Mazda 3

Provkörning av Mazda 3

Basfakta

Mazda 3 Hatchback 1,6 

(2,0 inom parentes)

Motor 

Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar och 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0 (10,8). Borrning/slag 78/83,6 (87,5/83,1) mm, volym 1598 (1 999) cm3. Max effekt 105 hk/77 kW (150 hk/110 kW) vid 6 000 (6 500) r/min. Max vridmoment 145 (187) Nm 

vid 4000 (4500) r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell alternativt 4-stegad automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram 

fjäderben (McPherson), bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak. Elektroniskt antisladdsystem (DSC) på Touring, Pure och Aero.

Styrning 

Kuggstång med hydraulisk (elhydraulisk) servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,4 m.

Bromsar 

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning (EDB).

Hjul/däck 

Fälg 6,5 tum. Däck fram 195/65 R15 (205/65 R16 alt. 205/50 R17). 

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 442, bredd 175, höjd 147, spårvidd fram/bak 153/152. Tjänstevikt ca 1260 (1 310), max last ca 430. Taklast 75. Släpvikt 1200 (1300). Tank 55 l.

Fartresurser *

Toppfart 182 (200) km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,0 (9,0) s.

Bränsleförbrukning *

Stad 0,93 (1,15), landsväg 0,60 (0,63), blandad körning 0,72 (0,82) l/mil.

*fabriksuppgifter

Angenäm bekantskap - men varför så högljudd?

Kusinen till nya Volvon har redan gjort sin debut.

Rolig att köra, riktigt rymlig, säker på vägen, allmänt lätthanterlig - men alldeles för bullrig. Det är kontentan av första bekantskapen med Mazda 3, en av flera nya bilar byggda på Ford-koncernens så kallade C1-plattform som lanseras i höst.

De andra är Volvo S40/V50 och Ford C-max. Den verkliga tungviktaren rent försäljningsmässigt, Ford Focus, låter vänta på sig till nästa år.

Alla bilarna bygger på samma chassi, men sedan blandar Mazda, Ford och Volvo friskt när det gäller motoralternativ, kraftöverföringar och - kanske mest av allt - formgivning.

Medan Volvo berömmer sig av att vara ett så kallat premiummärke har Mazda en mer vardaglig men också sportig framtoning. Mazda 3 är en rättfram utmanare till VW Golf, Opel Astra, Toyota Corolla och många andra bilar i den så kallade C-klassen. Två karossvarianter erbjuds, en sedan och en halvkombi. Till att börja är bara den senare aktuell för svensk marknad - säljstarten sker i oktober.

Det blir två motoralternativ: 1,6 och 2,0 liter. Mellanmaskinen på 1,8 liter har strukits, den anses konkurrera för mycket med de två dieselmotorer som lanseras senare. På vissa marknader finns även en 1,4 liters motor och för USA en kraftfull 2,3 liters med balansaxlar.

1,6-litersmotorn är nyutvecklad medan tvålitersmotorn känns igen från Mazda 6. 105 respektive 150 hästkrafter betyder självklart en skillnad i temperament som kompenseras med ökad energiförbrukning. Den större motorn vill ha en deciliter mer i blandad körning.

En skillnad som är ännu mer märkbar är ljudutvecklingen. Tvålitersmotorn väsnas betydligt mer både under acceleration och i landsvägsfart. I 140 km/h hörs motorbullret tydligt, vilket inte är vanligt i moderna bilar där vindbrus och däckdån tenderar att ta över i hög fart.

Vindbruset är inte störande i Mazda 3, men på den grovkorniga vägbeläggning vi har så gott om i Sverige kommer det mycket oljud från hjulen. Ändå kan Mazdas ingenjörer peka på ett antal åtgärder som vidtagits just i ljuddämpande syfte. Men vad hjälper det när marknadsförarna envisas med breda, låga däck som ser tuffa ut men för övrigt innebär idel nackdelar?

Fjädringskomforten är annars i stort sett bra och som alla nyare Mazda briljerar 3:an när vägen kroknar och hjulupphängningar och balans sätts på prov. Särskilt tvålitersmodellen med elektrohydraulisk styrning är rolig att åka undan med. Knappast någon överraskning eftersom just chassit varit en stark sida hos Ford Focus och är det även på den nyligen presenterade Ford C-max (ett högbygge eller mini-MPV på samma tekniska grund).

Chassit är snarlikt, men Mazda 3 har förstärkningar i fram- och bakvagn för att göra bilen styvare än Ford Focus.

En lätthanterlig växellåda understryker den sportiga karaktären. Att hitta rätt bland reglagen faller sig naturligt. Däremot blev jag inte förtjust i instrumenten, som sitter försänkta i djupa hålor och är besvärliga att läsa av.

Bra stolar med stor spännvidd i juste-ringsmöjligheterna, gäller åtminstone förarstolen, takhöjd som räcker till trots att baksätespassagerarna sitter högt. Fast soffan är lite hård att sitta på. Bagageutrymmet är inte särdeles rymligt.

Den nuvarande generalagenten Olle Olsson Bilimport har bara ett drygt halvår på sig att sälja den nya bilen innan avtalet med Mazda löper ut och en ny organisation byggs upp. Hur denna kommer att se ut är ännu oklart. 

Bilen kommer i fyra versioner, av vilka den billigaste heter Base och gör skäl för namnet när det gäller utrustningen: endast 1,6 liters motor, inget antisladd- eller antispinnsystem, plåtfälgar.

Touring torde ha förutsättningen att bli volymmodellen med bland annat klimatanläggning, antisladd (DSC), 16-tumshjul på lättmetallfälg samt färddator. Pure är en sportig version med tvålitersmotor, xenonljus och sjuttontumshjul och på Aero tillkommer bakspoiler, sidokjolar och diverse annan kosmetologi.

Formmässigt strävar den här bilen efter att locka ungdomliga köpare. Utseendemässigt är den väl helt okej och lätt identifierbar som en Mazda. Fast inte lika outstanding som Mazda 6, den blev direkt en vinnare i tjänstebilsklassen och så långt tror jag inte 3:an orkar. Därtill har den för lite av märkets beryktade zoom-zoom-effekt.

Rent funktionellt hamnar den bland de bästa bilarna i sin kategori. Men konkurrensen i C-klassen hårdnar och nog finns risken att Mazda kommer att klämmas mellan sköldarna när Focus, Volvo S40, VW Golf, Audi A3 och Opel Astra slåss om kunderna.

Då vill det till att kunna locka med ett bra pris. Det vore roligt att kunna berätta något konkret om den saken, men generalagenten har inga besked att komma med ännu - annat än att det blir försiktiga prishöjningar jämfört med utgående Mazda 323. Inte över 150 000 för Mazda 3 Touring 1,6 bör priset ligga med tanke på att bästsäljaren Peugeot 307 XT ligger på 144 900

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!