Provkörning av Mazda 3 1,6

Provkörning av Mazda 3 1,6

Förra generationen Mazda 3 höll i fem år. Nu kommer den nya modellen. Aktuella för Sverige är både halvkombi och sedanversionen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Att Ford har klivit av som storägare i Mazda stoppar inte fabriken från att spottar ur sig nya modeller. Nya Mazda 3, som lanseras i juni hos handlarna, är en helt ny konstruktion. Hela 45 millimeter längre än föregångaren, och med en ny, sportigare kaross. Hjulbasen är dock densamma, rejäla 2,64 meter.

Framför allt är det fronten som har blivit omgjord. Grillen har flyttats ned och ligger numer under stötfångaren. Inramningen kring dimljusen har gjorts större. Totalt sett har nya Mazda 3 fått en mer aggressiv framtoning, men med ett brett leende.

 På motorsidan får Mazda äntligen en miljöklassad modell i programmet. Mazda 3 får samma 1,6-liters Peugeot-diesel som sitter i Volvo V50 och snart V70. Förbrukningen med dieselmotorn stannar på 0,45 liter per mil och koldioxidutsläppen på 119 gram/km. Med tanke på att motorn också sitter i Peugeot, Citroën, Mini och diverse Ford-modeller måste det vara världens mest tillverkade 1,6-liters diesel. En större dieselmotor finns också på Mazda-programmet, en 2,2 liters diesel på 150 respektive 185 hästkrafter. Till Sverige kommer endast versionen på 185 hästkrafter, förutom miljödieseln. Förbrukningen landar på 0,56 l/mil med koldioxidutsläpp på 149 gram/km.

 Volymmodellen i Sverige blir dock versionen med 1,6-liters bensinmotor. 

 Jag sitter bra i förarsätet men vad är det för någon knappgök som har designat ratten? 

 Rattreglage lanserades en gång i tiden för att förenkla tillvaron för föraren. Men 19 knappar på ratten är helt enkelt för mycket. 

 Är Mazda 3 lika sportig som den ser ut? Jodå, styrningen, elmekanisk för att spara bränsle, är riktigt vass och chassit gör ett bra jobb. Fast bensinmotorn är en blek sak, vars främsta egenskap är att den inte irriterar. Förbrukningen är 0,63 liter per mil, ganska normalt i klassen. 

 En sak till: Den breda takstolpen bak, ett arv från förra generationen Mazda 3 och ett ”design-DNA” enligt Mazda, fördärvar runtom-sikten. Vilket inte hindrar att den absoluta merparten av kunderna kommer att välja just halvkombimodellen. 

 Sedanmodellen är längre och mäter hela 4,58 meter, tolv centimeter mer än halvkombimodellen. Frågan är om den med de måtten kan betraktas som en bil i Golf-klassen. Jämfört med gamla Mazda 3 har bagageutrymmet blivit större. 

 På säkerhetssidan noterar vi att Mazda 3 har fått stolar med aktiva nackskydd som skyddar mot whiplash-skador. 

 Importören kämpar mot en högt värderad yen – Mazda 3 är en ”äkta” japan, som tillverkas i Hofu, Japan – men tror sig kunna låsa priset på 160 000–165 000 kronor när bilen börjar säljas i juni. Ett konkurrenskraftigt pris i det getingbo som Golf-klassen utgör. Basversionen har en utrustningsnivå som kallas ”Advance” och omfattar manuell luftkonditionering, fönsterhissar fram, fjärrlås elektriskt infällbara backspeglar och stålfälgar på 15 tum.

 Flertalet kunder förväntas dock slå till på en ”Advance Plus” och får då njuta av automatisk klimatanläggning, 17 tums aluminiumfälgar, skinnratt med ljudkontroller, eluppvärmd vindruta, farthållare, parkeringssensorer, regnsensor.

Mazda 3 1,6

Pris

160 000–165 000 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,0. Borrning/slag 78,0/83,6 mm, cylindervolym 1 598 cm3. Max effekt 105 hk (77 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 145 Nm vid 4 500 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädrar och krängningshämmare fram och bak. Fram triangellänk, bak multlänkupphängning.

Styrning

El-servo. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

Hjul

Fälg 6 tum, däck 195/65-15.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 446, bredd 175, höjd 147, spårvidd f/b 153/152. Tjänstevikt 1 245, maxlast ca 500, max släpvikt 930. Tank 55 liter.

Fartresurser*

Toppfart 184 km/h. Acceleration 0–100 km/h 12,2 s.

Bränsleförbrukning*/miljö

Stad 0,83, landsväg 0,52, blandad körning 0,63 l/mil. CO2 149.

Skatt

1 095 kr.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!