Provkörning av Mazda 3 1,6 DE

Provkörning av Mazda 3 1,6 DE

Nya Mazda 3 kommer till Sverige i vår. Lättare, starkare, snålare. Teknikens Värld åkte till semesterön Mallorca i Medelhavet för att få en försmak av vad som komma skall. Var bantningskuren lyckad?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Mazda har en välsmord PR-avdelning och gång på gång bjuder de in till ”smygkörning” av bilar i vardande. Dena gång handlar det om nya Mazda 3 och Teknikens Värld är en av få svenska tidningar på plats.

Uppmaningen till Kunihikio Kurisu, designansvarig, var kort och koncis: Behåll den nuvarande identiteten men utveckla samtidigt designen för att göra nya Mazda 3 mer utrycksfull.

 Den femkantiga grillen har blivit större än tidigare och logotypen med Mazda-vingarna har placerats ovanför den. De redan tidigare breda hjulhusen har markerats ytterligare, det är nästan racingstuk på dem numera, och strålkastarna är spetsigare.

 I nederkant på fronten sitter dimljusen infällda i svarta utrymmen. Det ger ett modernare och aggressivare utseende.

 Mazda har lyckats behålla karaktärsdragen från nuvarande Mazda 3 men förpackat dem aptitligare.

 Men vilar det inte en tung Peugeotdoft över hela anrättningen?

 Den nya versionen har förstås vuxit litegrann även om det inte handlar om några jättesteg. 446 cm i längd och 147 cm i höjd är 4,5 respektive 0,5 cm mer än föregångaren.

 Mazda har koncentrerat sig på att banta sina bilar de senaste åren. När det gäller Mazda 3 handlar det om som mest 15 kilo beroende på modell. 

 Främst är det genom att använda lättare, men starkare, stål i bilen som man har lyckats med viktminskningen. Men Mazda har jagat mygg med älgstudsare och förkunnar att jakten på gram har gett en besparing på – 1,3 kilo! Ändå har Mazda i sin iver att göra karossen vridstyvare flyttat svetspunkterna närmare varandra, från 100 mm till 60 mm, och varje extra svetsfog väger.

 Mazda har prioriterat viktbesparing före E85, hybrider och effekt­återvinning men också sådant är nu på väg. En ny 2,0-liters bensinmotor med direktinsprutning, manuell låda och start/stop-funktion kommer i höst till Mazda 3 och senare till fler modeller. Den motorn lär även hitta vägen ner under huven i Volvo S40/V50/C30!

 Lägre vikt är av godo för både prestanda och bränsleförbrukning. När det gäller det senare är nya Mazda 3 mellan sju och tio procent snålare än den tidigare, även här beroende på vilken modell man jämför med. Lite surt för Mazda Sverige är att det först nu (i maj) kommer en miljöklassad version (1,6 L Diesel) med 119 g/koldioxid per kilometer och 0,45 liter per mil blandad körning. Miljörabatten försvinner ju bara någon månad senare.

 Mazda Sverige är därför inte så säkra på att det blir den miljöklassade 1,6 Diesel som säljer mest utan lutar mer åt 1,6 L med bensinmotor på 105 hästkrafter. Men allt beror på vad som händer med bränslepriserna, hur dieselbeskattningen utvecklar sig, om det blir någon ny form av miljörabatt. 

 För Mazda, och andra japanska importörer, är det också viktigt hur yenen förhåller sig till den svenska kronan. Kronan har tappat rejält mot den japanska valutan den senaste tiden. Vår AD Fredrik Oinonen, som var i Japan på semester i december, berättade att en helt vanlig japansk öl kostar motsvarande 90 kronor.

 Mazda avvaktar med att beställa bilar och det finns inga svenska priser på Mazda 3 över huvud taget.

 Dock är det klart att Mazda 3 kommer till Sverige med fyra olika motor­er, fast egentligen är det fem.

 Den nya dieselmotorn på 2,2 liter (ersätter 2,0) finns i två olika versioner. Du kan välja på 150 eller 185 hästkrafter och 360 respektive 400 Nm i vridmoment. Den 1,6 liter stora dieselmotorn ger 109 hästkrafter och 240 Nm i vridmoment.

 På bensinsidan kommer alltså 1,6 men även 2,0 på 150 hästkrafter. Den finns bara kopplad till en femväxlad automat och kommer att säljas marginellt. Det gäller också sedankarossen som inte är så populär i Sverige.

 Den här typen av förhandsvisningar är inte som vanliga provkörningar vi gör. Det finns bara sex bilar tillgängliga och en rad rovgiriga journalister från andra länder. Det är bara att hugga för sig av det som står till buds. Vi tar Mazda 3 1,6 D.

 En trevlig diesel är det, men långt ifrån så härlig som Volvos motsvarighet C30 1,6 D DRIVe som känns starkare från låga varvtal, är minst lika snål och som har mindre knatter för sig. Mazda-motorn är ganska ljudlig vid gaspådrag. Men på rull upplevs japanen som trevlig.

 Bottenplattan från förra Mazda 3 har behållits men har förstärkts. Fram- och bakvagn har förändrats med kraftigare stag. Styrningen är av elservotyp och fungerar riktigt bra med distinkt känsla.

 Mazda 3 är ingen racerbil (förrän den kommer som MPS) men det går utmärkt att åka undan med den i kurvor och framför allt har det blivit tystare. Upp till tio procent tystare jämfört med förra generationen, säger Mazda och det är inte alls omöjligt. 

 Framstolarna har 20 mm högre sidostöd och ryggen har förlängts med 35 mm. Växelspaken har flyttats upp 60 mm och närmare föraren (28 mm) för snabbare växlingar. Det är hyfsat så långt men instrumentpanelen är varken snygg eller särskilt påkostad.

 2,2 D med 185 hk blir nästa offer, och den går riktigt bra. Mycket ork på låga varv. Effekten räcker gott och väl till den här bilen. Den lär bli ganska dyr men Mazda räknar med att sälja fler av denna än av den 150 hk starka versionen av samma motor. 

 1,6 liter och 105 hästkrafter (bensin) låter och känns klent. Att den har så lite effekt förklarar Mazda med att de siktar på körbarhet och bränsleekonomi före hästkrafter. Är du ointresserad av bilar vill ta dig från A till B är den ett alternativ. 

 Utseende kan man alltid diskutera men här är i alla fall en japansk familjebil som vågar sticka ut hakan och – det är inte vanligt!

Mazda 3 1,6 DE

Pris

Ej fastställt.

Motor

Diesel. 4-cyl tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 18,3:1. Borrning/slag 75/88,3 mm, cylindervolym 1 560 cm3. Max effekt 109 hk (80 kW) vid 4 000x r/min, max vridmoment 240 Nm vid 1 750 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multiläkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med el-servo. Vändcirkel 10,9 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R 16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 446, bredd 176, höjd 147, spårvidd f/b 154/152. Tjänstevikt ca 1 320, maxlast ca 495, max släpvikt 1 300. Tank 55 liter.

Fartresurser*

Toppfart 187km/h. Acceleration 0–100 km/h 11,0 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,58, landsväg 0,38, blandad körning 0,45 l/mil. CO2 119 g/km.

Skatt

2 032 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!