Provkörning av Mazda 3 2,0 5d

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kam- axlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 87,5/83,1 mm, 1 999 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 187 Nm vid 4500 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Aktivt antisladdsystem. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänkar. Bak multilänkaxel. 

Styrning 

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,4 meter.

Bromsar 

Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul/däck 

Fälg 6,5 tum, däck 205/50 VR 17.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 264, längd 442, bredd 175, höjd 147, spårvidd fram/bak 153/152. Tjänstevikt ca 1380, maxlast ca 365, max släpvikt 1 300 kg. Tank 55 liter.

Fartresurser

Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 9,0 s.

Bränsleförbrukning

EU-norm blandad körning 0,82 l/mil.

Styv guling

Toppmodellen i Mazda 3-programmet är trevlig men i tamaste laget.

En Alfa 147 för fegisar. Så kanske man kan beskriva Mazda 3. 

Formgivningen är i alla fall minst lika kurvig, särskilt accentueras alla karossens veck när bilen som i det här fallet är knallgul och försedd med det så kallade Aero-paketet (vad säger Saab om det?) inkluderande djupare spoiler fram, sidokjolar och vinge på bakluckan. 

Även instrumenteringen för tankarna till Alfa Romeo, de tre huvudmätarna med röda siffror på svart botten är djupt placerade i varsin rundel. Lätt att läsa för föraren, svårare för passagerarna - precis som det ska vara. 

Mittkonsolen är välordnad med tydliga reglage för klimatanläggningen - inte heller olikt Alfa 147 - och en skön känsla av Bang Olufsen i manövreringen av ljudanläggningen. 

Stolarna är skålade och ger bra stöd, ganska snygga att se på är de också. Skönt att Mazda äntligen insett att juste-ringen till ryggstödet enklast sker med vred och att ratten ska vara ställbar även i längsled. 

För att tillhöra Golfklassen är 3:an i största laget. Drygt 4,4 meter är drygt två decimeter mer än både Golf och Focus.

Yttermåtten speglas till viss mån i skapliga innerutrymmen, det finns plats för långa ben även i baksätet och bagageutrymmet är fullt tillräckligt. 

Men Mazda 3 är inte så mycket rymligare än sina konkurrenter, formgivarna tycks ha varit mer inriktade på form än funktion.

Ett annat tecken på det är de små sidorutorna längst bak. Triangelformen skänker bilen en viss karaktär men de gör att sikten blir sämre och döda vinkeln större. Dessutom är backspeglarna ganska små, vilket gör att spontaniteten i trafiken hämmas. 

Motorn på två liter och 150 hästkrafter mår bäst på lite högre varvtal. Under 3000 r/min går den japanmjukt men utan särskilt mycket kraft. 

Högre upp finns mer att hämta men tyvärr har man inte fått till något eggande motorljud när varvet stiger, det låter mest plågat. 

Ljudisoleringen i övrigt är inte heller något vidare, det tränger in en hel del vägljud, främst från bakhjulen, och man behöver aldrig vara tveksam om motorn är igång eller inte. 

Växelföringen är däremot bara trevlig, även snabba växlingar går utan skrap och det är nästan omöjligt att hitta fel bland de fem lägena. 

Fjädringen är hårt satt men tillåter en hel del ojämnheter, och hjulkontrollen på dålig väg är riktigt bra. Styrningen hör till klassens absolut bästa, Mazda 3 är riktigt kul att köra!

På det hela taget en riktigt bra bil med andra ord, underhållande att köra, rymlig och förmodligen kommer den att hålla länge. 

Så då kan man lika gärna välja en Mazda 3 framför en Alfa 147? 

Nja. Alfas kvalitet har blivit så mycket bättre på senare år och trots allt saknar Mazda 3 den där nerven man känner i Alfan.

Kanske är det det trista motorljudet, kanske är det ospännande varumärket - eller kanske är det för att man så säkert vet att den kommer att hålla.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!