Mazda 3 finns nu med Skyactiv-X-motor på 180 hästkrafter. Men levererar den? Svaret har du nedan. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Mazda 3 2,0 Skyactiv-X Mildhybrid

180 hästkrafter är mycket i en golfklassare som Mazda 3. Dessutom ska Skyactiv-X-motorn gå snålt med sin avancerade teknik. Men även om vi gillar bilen räcker det inte hela vägen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

2019 kom Mazda med sin nya motor Skyactiv-X, en motor med revolutionerande teknik för bensinmotorn, enligt dem själva. Från början var målet att bygga en bensinmotor som inte behöver tändstift och i stället få bensinen att självantända, som dieseln i en dieselmotor. En tanke flera motortillverkare har haft men som ingen har lyckats göra med bibehållen kontrollerad antändning. Något som inte heller Mazda lyckades med.

Men Mazda gjorde vad de ansåg vara det näst bästa och behöll ett väldigt högt kompressionsförhållande på 15,0:1, som inte är så långt ifrån en dieselmotor. Det ska göra att bränsleblandningen antänds mer effektivt i cylindern.

LÄS OCKSÅ: Mazdas Skyactiv-bensinmotorer ska bli lika rena som elbilar 

Stora böljande karosspartier utan hårda veck. C-stolpen är bred och skymmer sikten. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Därtill ska motorn kunna antända en luft/bensinblandning med lägre andel bensin än i en vanlig bensinmotor och resultatet ska bli en snålare motor. Skyactiv-X-motorn har även en lockande effektsiffra på 180 hästkrafter vilket är väldigt intressant i fallet med Mazda 3. För tidigare när vi kört modellen har den känts svag med den 122 hästkrafter starka bensinmotorn som då var det enda motoralternativet. Nu är det antingen den provkörda Skyactiv-X-motorn eller en 150 hästkrafter stark vanlig bensinmotor som erbjuds. Båda går att få med antingen manuell eller automatväxlad låda, den starkare Skyactiv-X-motorn går även att kombinera med fyrhjulsdrift.

Den silvergråa 3:an vi kör nöjer sig med framhjulsdrift och manuell låda. Den snyggt kontrasterande röda läderklädseln är dock en del av den högre utrustningsnivån Cosmo som höjer priset med 40 000 kronor till 325 900 kronor. Mycket pengar för en bil i golfklassen. Sparar man in pengar på motorsidan och väljer 150-hästaren börjar priset från 263 900 kronor, vilket även det är dyrt.

1 av 2: Motorn är lika stor som Mazda 3:s svagare bensinmotorer – 1 998 kubikcentimeter. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 2: Skyactiv-X är benämningen på Mazdas teknik som ska ta det bästa från bensin- och dieselmotorn. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Motorn startar som vilken bensinmotor som helst. Ettans växel går i med en skön känsla och vi blir direkt påminda om att Mazda har klassens bästa manuella växellåda. Tillhörande koppling är välavvägd och sambandet mellan koppling och låda fungerar riktigt bra. Att motorn har 180 hästkrafter är inget som märks de första meterna, i det lägre varvtalsregistret känns motorn svag. Under 2 000 varv är responsen dålig och kraften undermålig. Från 3 000 varv börjar motorn vakna till liv men det krävs att varvtalsnålen pekar bort mot 5 000 för att effekten ska kännas någorlunda som 180 hästkrafter. Men vi slås aldrig av att bilen är snabb, snarare är det segheten under vardagskörning som är det starkaste intrycket. Och det är just den segheten, bristen av kraft på låga varv, som varit Mazda 3:s akilleshäl i tidigare tester med den gamla svaga 122-hästaren. Skyactiv-X-motorn är starkare och vridmomentet plockas upp vid lite lägre varv, men det räcker inte riktigt.

Interiören är avskalad och har hög kvalitetskänsla. Skärmen styrs med vred på mittkonsolen. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Är motorn snål då? Det beror på hur man ser på saken. Under provkörningen landar snittförbrukningen på 0,60 liter per mil, men vid lugnare körning sjunker förbrukningen närmare 0,50 liter per mil. Bra för en bil med 180 hästkrafter. Men eftersom bilen inte får den positiva effekt man kan vänta sig av en så effektstark motor finns det konkurrenter med svagare motorer med liknande förbrukning, och i flera fall lägre. Exempelvis har vi mätt upp Volkswagen Golf med 150 hästkrafter stark, mildhybridassisterad och turbomatad bensinmotor till 0,60 liter per mil i testförbrukning och 0,62 liter per mil i Sverigecykeln.

Oskar Krüger kör Mazda 3 2,0 Skyactiv-X Mildhybrid i ett kylslaget Stockholm med omnejd. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Det är utom tvivel att Mazdas Skyactiv-X-motor inte lever upp till förväntningarna. Den är inte utpräglat snål och känns inte så stark som den borde. Som bil är Mazda 3 bra, och trots att motorn inte upplevs så stark som den sägs vara så är bilen nu piggare än när vi tidigare kört bilen med 122-hästars motor, vilket är välkommet. Det i kombination med det redan bra chassit, den välavvägda styrningen och den klockrena växellådan gör Mazda 3 Skyactiv-X till en bil vi ändå gillar.

Rivaler

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Volkswagen Golf 1,5 eTSI 150 hk
Lägre effekt, men bättre körbarhet tack vare turboladdning. Vann i höstas med knapp marginal testet mot bland annat Mazda 3.
Pris: 306 500 kronor.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Kia Ceed 1,5 T-GDI DCT 160 hk
Ceed är ett smartare, mer ekonomiskt val. Inte lika kul men billigare. Instegsversionen med 120 hästar säljs från 201 000 kronor.
Pris: 245 400 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!