Mazda 3 finns nu med Skyactiv-X-motor på 180 hästkrafter. Men levererar den? Svaret har du nedan. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Mazda 3 2,0 Skyactiv-X Mildhybrid

180 hästkrafter är mycket i en golfklassare som Mazda 3. Dessutom ska Skyactiv-X-motorn gå snålt med sin avancerade teknik. Men även om vi gillar bilen räcker det inte hela vägen.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

2019 kom Mazda med sin nya motor Skyactiv-X, en motor med revolutionerande teknik för bensinmotorn, enligt dem själva. Från början var målet att bygga en bensinmotor som inte behöver tändstift och i stället få bensinen att självantända, som dieseln i en dieselmotor. En tanke flera motortillverkare har haft men som ingen har lyckats göra med bibehållen kontrollerad antändning. Något som inte heller Mazda lyckades med.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy. Vänligen notera att fr.o.m. 26 juli 2021 är det Bonnier Magazines & Brands koncernbolag Bonnier News AB som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter, varvid prenumerationsvillkor och personuppgiftspolicy uppdateras.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!