Provkörning av Mazda 323 F

Provkörning av Mazda 323 F

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R4, 1 991 cm3. 131 hk vid 6 000 r/min, max vridmoment 171 Nm vid 4 500 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. Skivbromsar fram (ventilerade) och bak, ABS.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 261, längd 429, bredd 171, höjd 142. Tjänstevikt 1 335, maxlast 330, släpvikt 1 300. 

Fartresurser*

Toppfart 203 km/h, 0-100 km/h 9,7 s.

Bränsleförbrukning* 

Blandad körning 0,85 l/mil.

*(enl. tillverkaren)

323 F går in i slutspurten

Som modellnamn sjunger Mazda 323 på sista versen. En efterträdare med nytt namn utvecklas i samarbete med Ford och presenteras om ett par år. Att Mazda är behäftat med "gubbstämpel" är marknadsavdelningen väl medveten om. Samtidigt som modellen nu piffas upp passar man därför på att introducera en sportversion för yngre.

Ny kylargrill, motorhuv, strålkastare, framskärmar och stötfångare. Skyddslisterna längs sidan är målade i bilens färg, interiört märks nya material. Under skalet har motorfästen, hjulupphängningar, styrning och ljudisolering förstärkts. 323 har tidigare fått mycket kritik för att vara bullrig. Nu är det bättre men inte bra. När det är vatten eller grus på vägbanan smattrar det ordentligt från hjulhusen.

De gamla motorerna på 1,5 och 1,8 liter är bytta mot nya på 1,6 respektive två liter. Liksom tidigare erbjuds två karossvarianter. Väljer du fyradörrars sedan går den bara att få med 1,6-litersmotorn. Den är på 98 hk och drar enligt Mazda endast 0,75 liter per mil. En smidig motor, fullt tillräcklig i den här bilen.

Väljer du halvkombikarossen, F, kan du förutom 1,6-litersmotorn även välja den större tvålitersmaskinen. Den utvecklar 131 hk vid 6 000 r/min och ett vridmoment på 171 Nm vid 4 500 r/min.

Sportversionen är alltså ny. Den har samma tvålitersmotor som "vanliga" 323 F 2,0, skillnaderna är kosmetiska: styvare sportchassi, djupare frontspoiler med stora, runda dimljus, sidokjolar, 16-tums aluminiumfälgar, sportratt, vita instrumenttavlor. Bilen ser ganska läcker ut.

Väl ute på vägen lever Mazda 323 Sport inte riktigt upp till de förväntningar den tuffa förpackningen ger. Motorn arbetar smidigt och tyst och har hyfsat med kraft från låga varv men saknar sportkaraktär. Växellådan är vardaglig, varken tätstegad eller rapp att hantera. Framstolarna bidrar inte heller de med någon GTI-känsla, de är samma som i standardversionen och har för kort sittdyna och klent sidostöd.

Redan stötiga 323 F är ännu stötigare med sportchassi. Det blir snabbt väldigt tröttsamt om vägen är det minsta ojämn. Vägegenskaperna är förvisso utmärkta men det är de redan utan sportchassi. DSC heter ett nytt aktivt antisladdsystem, finns som tillval till sportversionen och kostar 4 400 kronor.

Det är gott om plats i Mazda 323 som är bland de rymligaste i klassen. Axelavståndet är faktiskt det samma som på storebror Mazda 626, 261 centimeter.

Mazda 323 1,6 sedan och 323 F 1,6 kostar 144 600 kronor. Då ingår inte luftkonditionering som kostar 6 900 extra. 323 F 2,0 är rikligt standardutrustad med bland annat ACC och kostar 156 500 kronor. Sportpaketet kostar 9 000 kronor extra.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!