Provkörning av Mazda 5

Provkörning av Mazda 5

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Bekvämt sexsitsig familjebil med luftig interiör och personbilsmässiga köregenskaper. Listigt insteg till baksätena tack vare skjutdörrar. Den sjunde sittplatsen kan man helst glömma.

Basfakta

Pris

 Ej fastställt (juni 2005)  

 Motor

 4-cyl tvärmonterad rak med 2 överliggande kamaxlar (1 överliggande kamaxel) och 4 ventiler per cylinder. (Turbo). Kompression 10,8 (16,7). Borrning/slag 87,5/83,1 (86/86) mm, volym 1999 cm3 (1998). Max effekt 145 hk/107 kW (143/105 kW) vid 6000 (3500 r/min. Max vridmoment 185 (360) Nm vid 4500 (2000) r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, framhjulsdrift. 5 (6)-växlad manuell. 

 Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring. Fram fjäderben (McPherson), bak fyrlänkad axel. Krängningshämmare fram och bak.

 Styrning

 Kuggstång, elektrohydraulisk servo. 2,9 rattvarv. Vänddiameter 11,2 m.

 Bromsar Skivor fram (ventilerade) och bak. 

 Hjul

 Fälgbredd 6 tum, däck 195/65 R15 alt. 205/55 R16 alt. 205/50 R 17.

 Mått/vikt(cm/kg)

 Axelavstånd 275, längd 451, bredd 176, höjd 162, spårvidd fram/bak 153/152. Tjänstevikt ca 1475, maxlast 575, släpvagnsvikt 1600. Tank 60 l.

 Fartresurser

Acceleration 0?100 km/h 10,8 (10,4) s, toppfart 198 (197) km/h (fabriks­uppgifter). 

 Bränsleförbrukning

 Stad 1,10 (0, 73), landsväg 0,66 (0,57), blandad körning 0,82 (0,63) l/mil enl. EU-norm.

 

Överraskningarnas bil

Man tager en Ford C-max och drar den i svansen riktigt ordentligt så att axelavståndet ökar en dryg decimeter - vips har man en sex- till sjusitsig bil med plats för överraskningar.

Mazda är en påhittig biltillverkare, inte minst när det gäller att lansera slagord som tävlar med varandra i meningslöshet. Zoom-zoom har plågat oss i några år nu och när det gäller nya Mazda 5 är nyckelordet Karakuri.

Karakuri är ett japanskt ord för något att häpna över eller vad som på svenska kan kallas åfanism. Mazda 5 presenteras alltså som en överraskningarnas bil.

Själva modellbeteckningen är i och för sig en överraskning eftersom 5:an redan är upptagen av sportbilen Mazda MX5. Men här kommer siffran utanMX och bilen så väsensskild från Miata som möjligt. Här handlar det inte om någon tvåsitsig roadster utan om en sex- till sjusitsig familjebil.

Bottenplattan kommer från Mazda 3 (alias Ford Focus/C-max, alias Volvo S40/V50) men axelavståndet har ökats till inte mindre än 275 cm. Det överträffar till och med den större Mazda 6, som har 268 cm mellan hjulaxlarna.

Ökningen av axelavståndet har gjorts i avsikt att få plats med tre rader stolar, vilket inte är fallet i exempelvis Ford C-max. Två personer kan sitta längst fram och två längst bak. I mitten kan det i akuta lägen rymmas tre. Sex människor ryms med ganska god komfort. Är man inte fler än så kan mittstolarna flyttas en aning inåt i bilen så att det blir lite mer svängrum.

Mazda 5 har vanliga framdörrar men rad två och tre görs tillgängliga med hjälp av breda skjutdörrar. Det är inga problem att nå stolarna längst bak, något som annars kan vara högst problematiskt i en del familjebussar.

De bakre stolsraderna är fällbara så att man kan få med sig skrymmande last i stället för folk. Sittdynorna i mittenraden är dessutom konstruerade som förvaringsfack, ett utslag av karakuri förstås.

Allt som allt en praktisk bil, inte tu tal om den saken. Man har skapat utrymmen inte bara på längden utan även på höjden. Bilen är 162 cm hög och det är rymd i kupén, i alla fall när den sjunde sittplatsen inte utnyttjas. Då bildas en liten korridor mellan stolarna, vilket enligt konstruktörerna gör det överraskande lätt - karakuri! - att kommunicera mellan framsätet och stolarna längst bak.

Min provkörning av Mazda 5 skedde uteslutande på avstängd racerbana. Under sådana förhållanden är det svårt att få någon vidare uppfattning om kommunikationsvänligheten. Vi var visserligen som mest sex personer i bilen men tankeutbytet bestod mest i högljudda klagomål över kurvhastighet och krängningsvinkel mellan konerna.

På den mycket släta och fina asfalten gick Mazda 5 ganska tyst, men risken finns för en annan bedömning när bilen får bekänna färg på "svensk" asfalt. Mazdas övriga modeller upplevs som väldigt ljudliga på svenska vägar.

Förarplatsen är en blandning av Mazda 6 och Ford C-max med växelspakens placering som det mest karaktäristiska. Mazda 5 har ingen skrymmande mittkonsol mellan stolarna utan spaken sitter i en utbyggnad från instrumentpanelen.

Annars är det som vanligt bortsett från att det i sann zoom-zoom-anda har satsats mycket på infotainment. Utöver radio/cd kan man beställa GPS-navigation samt DVD. Eftersom det handlar om en familjebuss har konstruktörerna bemödat sig extra mycket om att förse inredningen med en myckenhet fack och håligheter som under färden kan fyllas med kolapapper, tombuteljer, mobiltelefoner, tidningar och annat som gör det trivsamt att åka bil.

Mazda 5 kommer med fyra alternativa motorer, bensindrivna på 1,8 liter/115 hk och 2,0 l/145 hk samt 2,0-liters dieslar på 110 respektive 143 hk. De bensindrivna bilarna är femväxlade, dieslarna sexväxlade. Automatlåda finns inte, åtminstone inte till en början.

Mest skjuts är det i den starkaste dieselmotorn som utvecklar topp­effekten redan vid 3500 varv och har ett för motorstorleken kolossalt vridmoment, 360 Newtonmeter! Gissa om det känns i framhjulen.

Mazdas nya femma har en behaglig styrning och är över huvud taget smidig att köra. Jag hade som nästan alltid lättare att komma överens med den femväxlade lådan än med den sexväxlade. Elektroniskt antisladd- och antispinnsystem blir försiktigtvis standard i Sverige. Det behövs antagligen för Mazda 5 är en av de där bilarna som svänger villigt in i kurvorna och när en av mina kolleger kopplade ur DSC (samma sak som ESP på Ford-, Mazda- och Volvospråk) fick han en bredsladd som inte var lätt att häva. Också en överraskning.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!