Dags för förnyelse av Mazdas familjefraktare och japanerna gör stor grej av designspråket Nagare. Det är ett japanskt uttryck som beskriver de vågrörelser som uppstår när vinden gör krusningar i vattnet.
Vanligtvis brukar sådana här diskrepanser stanna vid djärva konceptbilar. Dock inte hos Mazda och det förtjänar de visst beröm för.
Det är inte vilka karossveck som helst japanerna visar upp. Designteamet var tvunget att undersöka hur olika kulörer reagerade på reflexer från vägbanan och liknande. När jag ser bilen rulla i trafiken passar de ljusa metallicfärgerna bäst, då framträder linjerna som tydligast. Den för modellen nya kulören Clear Water Blue ser riktigt läcker ut.
Men är linjespelet snyggt eller inte? Helt klart bryter det av mot de blaffiga plåtytor som ofta bildas på en familjebuss.
Här finns attityd jämfört med föregångaren. Men hur ska en eventuell plåtskada kunna repareras? Lugn, japanerna har tänkt på det också och lovar att det ska vara lätt att laga.
Mazda 5 har funnits på marknaden i fem år. Generation två benämns som en helt ny bil, men i verkligheten handlar det mer om en kraftigare facelift.
Karossen har blivit åtta centimeter längre samtidigt som axelavståndet är det samma. Den ökade längden beror på att fronten har konstruerats om för att förbättra fotgängarskyddet.
Innerutrymmena är intakta jämfört med föregångaren, bilen är fortfarande 6+1-sitsig. Förbättringarna rör främst de åkande på mittenraden. Fåtöljerna har blivit större och bekvämare. Även den smala mittplatsen har fått förbättrad komfort, men duger fortfarande inte för en vuxen.
På tredje raden kan vuxna sitta åtminstone på kortare sträckor.
De smidiga skjutdörrarna gör Mazda 5 unik i klassen. De öppnar stort och tar nästan ingen (16 cm utstick) plats på stormarknadsparkeringen. En nackdel med konstruktionen är dock att bilen inte kan ha panoramasoltak.
Redan förra modellen var begåvad med smått sportiga köregenskaper för klassen och den reviderade bilen har inte blivit mindre kul att köra.
Invändigt märks en förarorienterad layout och modernare utseende.
Provkörningen var relativt kort och det kördes uteslutande på slät österrikisk asfalt. Vägbuller var en svag punkt hos föregångaren och det är svårt att säga om det har blivit bättre. Vidare undersökningar får göras på detta område när bilen kommer till Sverige, det sker först i december. Säljstarten är satt till november och då erbjuds en 2,0-liters bensinmotor på 150 hästkrafter med start/stopp och sexväxlad manuell låda. Det prisbilligare 1,8-litersalternativet är både törstigare och släpper ut mer koldioxid. Dieselmotorn dröjer en bit in på nästa år. Helt nya dieslar är på väg in 2012 och de kommer då att erbjudas med automatlåda.
Mazda 5 2,0
Pris
Ca 220 000 kronor.
Motor
Bensin. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,5:1. Borrning/slag 87,5/83,1 mm, cylindervolym 1 998 cm3. Max effekt 150 hk (110 kW) vid 6 200 r/min, max vridmoment 191 Nm vid 4 500 r/min.
Kraftöverföring
Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.
Fjädring/hjulställ
Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.
Styrning
Kuggstång. 2,9 rattvarv. Vändcirkel 10,6 meter.
Bromsar
Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system. ESP.
Hjul
Fälg 6,5 tum, däck 205/55 R16.
Mått/vikt (cm/kg)
Axelavstånd 275, längd 459, bredd 175, höjd 162, spårvidd f/b 153/152. Tjänstevikt 1 485, maxlast ca 620, max släpvikt 1 400. Tank 60 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 538–1 597 liter
Fartresurser*
Toppfart 194 km/h. Acceleration 0–100 km/h 11,0 s.
Bränsleförbrukning*
Stad 0,90 landsväg 0,57 blandad körning 0,69 l/mil. CO2 159 g/km.
Garantier
Nybil 3 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år, lack 3 år, assistans 3 år.
Skatt
1 245 kronor.
* Enligt tillverkaren.
Redan prenumerant?
Papperstidning eller digital
Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad
Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.