Provkörning av Mazda 6

Provkörning av Mazda 6

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

Mazda 6 1,8: Tvärställd 4-cyl rak med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 83/83,1 mm, volym 1 798 cm3. Max effekt 120 hk (88 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 165 Nm vid 4 500 r/min. 

Mazda 6 2,0: Kompression 10,8. Borrning/slag 87,5/83,1 mm,

volym 1 999 cm3. Max effekt 141 hk (104 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 181 Nm vid 4 500 r/min. 

Mazda 6 2,3: Sekventiell ventilstyrning. Balansaxel arbetande mot vevaxeln. Kompression 10,6. 

Borrning/slag 87,5/94 mm, volym 2 261 cm3. Max effekt 166 hk (207 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 165 Nm vid 4 000 r/min.

Mazda 6 2,0 Diesel: Tvärställd 4-cyl rak "common rail" med 1 överliggande kamaxel, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 18,3. Borrning/slag 86/86 mm, volym 1 998 cm3. Max effekt 136 hk (100 kW) vid 3 500 r/min, max vridmoment 310 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift. 5-växlad manuell. 4-stegad automat alternativ endast till 2,0 bensin.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben (McPherson) med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

Styrning 

Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,8 m.

Bromsar 

Skivbromsar, de främre ventilerade. Låsningsfritt system med elektronisk bromskraftfördelning.

Hjul/däck 

Alternativt 195/65 R15, 205/55 R16 eller 215/45 R17.

Mått & vikt (cm/kg)

4-d/5d (kombi inom parentes): Axelavstånd 268, längd 467 (469), bredd 178, höjd 144 (145), spårvidd fram/bak 154/154 el. 155/155 beroende på däck. Vikter ej fastställda. Tanken rymmer 64 l.

Fartresurser

Toppfart ca 200 - 220 km/h beroende på motoralternativ. Acceleration 0 - 100 km/h ca 9 - 11 s.

Bränsleförbrukning

Ej fastställd.

Lagom häftig men mest vedehäftig

Präktiga Mazda 6 rodnar under oket av sin slogan: zoom-zoom.

Mazda 626 är ett modellnamn som sedan 20 år funnits på några generationer mellanklassbilar - alla med gott rykte rent allmänt. När det gäller driftsäkerheten pekar konsumentundersökningar rentav på att det är en av de bästa bilar som någonsin byggts.

Men någon kul typ har 626 inte varit. Inte djärv, inte banbrytande, inte uppseendeväckande. Fråga en 626-ägare hurdan hans bil är och svaret blir nästan garanterat:

- Tack, bara bra.

Sedan finns inget att tillägga. Slutsnackat.

Detta har inte lämnat marknadsförarna någon ro. När en ny generation inom kort släpps ut till en förhoppningsvis köpsugen publik återstår av modellnamnet bara en sexa samtidigt som lanseringen sker under fältropet zoom-zoom.

Vadå zoom-zoom? Fråga annonsbyråmänniskorna och du får veta att det handlar om generna. Mazdas DNA. Inte det där trygga och präktiga som gjort Mazda 626 till en av de bästa bilarna. Utan om det sportiga och dynamiska som hände för tio-tolv år sedan när Mazda vann Le Mans och den lilla sportbilen MX-5 Miata charmade oss motorskribenter totalt.

För att föryngra 626:ans lätt grånande kundkrets krävs mer än problemfria mil och snygga protokoll från bilprovningen. Det behövs fräckare design, sportigare stil, bättre respons, mera klipp, häftigare teknik, varför inte kalla det zoom-zoom grabbar?

I stället för Passat eller Mondeo eller Vectra eller Avensis förväntas folk välja Mazda 6 tack vare zoom-zoom.

För att understryka häftigheten rullas nu fram en sedan, en halvkombi och en kombi (fast den är ännu inte klar för provkörning). Nya karosser, nya chassin, nya motorer. Sju centimeter längre mellan hjulaxlarna och ungefär lika mycket i ökad längd och bredd. Höjden är den vanliga svenssonbilens (144 cm) och detsamma tycker åtminstone jag gäller formspråket. Visst är grillen lite uppkäftigare än på dagens 626. Men Mazda 6 får komma bra nära för att vi skall vara säkra på att det inte är en Opel eller Toyota.

Gott om svängrum i kupén, prydlig design inuti där man har förberett för de kunder som vill ha navigationsutrustning. Att känslan i reglagen och kvalitetsintrycket i materialen är viktiga i första mötet har Mazdas formgivare naturligtvis förstått precis lika bra som kollegerna vid andra fabriker.

Liksom de flesta nya bilmodeller som hunnit presenteras under 2000-talet är även Mazda 6 tystgående när man jämför med bilar från förra århundradet. Väl dämpat buller från däck och fönsterkarmar, fast motorn (oavsett om volymen är 2,0 eller 2,3 liter) surrar förvånansvärt ljudligt.

Men en av Mazdas tekniker - eller om det nu är en marknadsförare? - förklarar att sången från motorn - eller om nu är bullret? - är just det fina som skiljer Mazda 6 från klasskompisarna. Zoom-zoom så att säga.

2,3-litersmotorn (166 hk) är den mest påkostade med balansaxlar för att motverka de vibrationer som annars kan irritera när man gör en så stor motor med bara fyra cylindrar. Alla tre bensinmotorerna är för övrigt av aluminium och det från F1 välkända Cosworth, som liksom Mazda ingår i familjen Ford, har bidragit med sitt kunnande i gjuterikonst.

Motorn varvar villigt upp till 7 000 r/min och gör bilen ganska snabb. Tvålitersversionen väntas bli de flesta kundernas val och är med sina 141 hk tillräckligt kvick för de flesta behov. Dessutom finns en 1,8-litersversion på 120 hk, en turbodiesel på 136 och en treliters V6 som tills vidare är avsedd bara för USA.

Kombiversionen lanseras i höst och kommer då även med fyrhjulsdrift. 

Växellådan är ny och behaglig med lättfunna lägen och lagom motstånd i spaken. Det är egentligen bara femman som kräver lite extra kraft, lite lustigt med tanke på att just femman påstås vara speciellt lätt att få på plats. Automatlåda finns bara till tvålitersmodellen.

Bagagerummet rymmer enligt teknikerna 500 dm3 och skulle det inte räcka kan man ovanligt enkelt fälla baksätet så att det på några sekunder bildas ett stort plant lastutrymme. 

Det bästa med Mazda 6 är onekligen chassit. Både fram- och bakvagn är nyskapelser som monterats i hjälpramar. Fram är det fjäderben med dubbla triangellänkar, bak en speciellt utrymmessparande multilänkaxel.

Styrningen ger mycket bra vägkänsla, kanske för att man hållit fast vid konventionell hydraulisk servo och avstått från elektriska experiment. Bromsarna har också bra bett, uppgiften att de ger klassens kortaste stoppsträcka gick dock inte att kontrollera under provkörningen. Att Mazda 6 skänker både trygghet och körglädje på krokiga vägar kan jag däremot skriva under på.

Skyddet vid en olycka omfattar bland annat krockkuddar som utlöses i två steg, sidokuddar och krockgardiner. Mazda förväntar sig fyra stjärnor i krocktestet vid EuroNCAP, fem stjärnor tycks i den här klassen vara ouppnåeligt för alla andra än Renault Laguna.

Det blir svensk premiär i början av september. Priserna är ännu inte satta men räkna med att Ford Mondeo är normgivande i denna storleksklass. Det skulle betyda i kanten till 200 000 kronor för en fyrdörrars Mazda 6 2,0 med skaplig utrustningsnivå.

För så där femton år sedan fick den bil-intresserade författaren P.C. Jersild i uppdrag av Teknikens Värld att skildra sina intryck av en av de nyaste nya bilarna, det råkade bli just Mazda 626. Vi var mycket spända på vad denne ordens gigant skulle kunna åstadkomma som bilskribent och vilka nya infallsvinklar han kunde ha på ämnet.

Till vår förvåning lämnade han en högst konventionell provkörningsrapport med åsikter om var knapparna satt, åt vilka håll stolarna kunde flyttas och hurdan studs det var i fjädringen. 

Jersild hade tydligen förläst sig på Teknikens Världs testrapporter. I varje fall förmådde inte Mazda 626 inspirera författaren till "Barnens ö" och "Babels hus" att zooma in några svindlande litterära höjder. Det blev en bit skaplig vardagsprosa om en hygglig vardagsbil. Inget snicksnack, väldigt lite blahablaha, noll zoom-zoom. Kunde passat lika bra på Mazda 6.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!