Provkörning av Mazda 6 2,2 DE (163 hk)

Provkörning av Mazda 6 2,2 DE (163 hk)

Mazda 6 har prisats för snygg design och körglada egenskaper. Nu har japanerna tagit fram en ny dieselmotor till modellen. Vi kollar hur den nya oljebrännaren står sig och om körglädjen finns kvar.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Dieselmarknaden har exploderat i Sverige. Under 2008 hade drygt var tredje nyregistrerad bil en oljebrännare under huven. Nu kommer Mazda med en ny stark dieselmotor. Först ut är Mazda 6. Senare ska motorn hitta ner i nuvarande CX-7 och i nästa generation Mazda 3.

Motorn är en egenutvecklad pjäs på 2,2 liter som ersätter nuvarande 2,0 DE. Tillkomsten av balans­axlar (för att minska ljudnivå och vibrationer) gör att den nya motorn väger sex kilo mer än sin föregångare. 

 Motorn finns med tre olika effektuttag, Low Power (125 hästkrafter, 310 Nm), Medium Power (163/360) samt High Power (185/400). Low och Medium har samma blandade förbrukning på 0,55 liter per mil. High Power vill ha en cl mer, 0,56 l/mil. 

 Bränsleförbrukningen är bland de bättre i segmentet, men hur ser det ut om några år?

 Skälet till att Mazda går emot downsizing-trenden och presenterar en motor som är större än sin föregångare är att motorn började utvecklas för flera år sedan. 

 Motorn och den sexväxlade manuella lådan känns gedigna. Bra avstånd mellan växlarna och förhållandevis korta och distinkta lägen. Varför Mazda inte erbjuder en automatisk låda är en gåta då det stundtals blir ett febrilt växlande för att hålla turbotrycket uppe på bergsvägarna. På landsväg fungerar det bättre, men bilen är högt växlad och sjätte växeln är en klar överväxel, främst för att hålla nere bränsleförbrukningen. Vid svensk motorvägshastighet är motorvarvtalet så lågt att jag upplever att motorn saknar kraft. Det är först över 2 000 varv kraften känns ordentligt. 

 Mazdas tekniker säger sig ha jobbat mycket med att sänka ljudnivån. Det har de lyckats med genom att sänka kompressionen till 16,3:1 och höjt insprutningstrycket till 2 000 bar. 

 Den låga ljudnivån blir särskilt njutbar på sexans växel. Det är först vid kraftigt gaspådrag dieselljudet kan skönjas. Inte heller vid tomgång knackar det särskilt mycket. 

 För den som söker efter ett mer individuellt alternativ i mellanklassen är Mazda 6 2,2 DE ett bra och ganska billigt alternativ. Både i inköp och drift.

Mazda 6 2,2 DE (163 hk)

Pris

Cirka 241 000 kr

Motor

Diesel. 4-cyl tvärmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 16,3:1. Borrning/slag 86,0/94,0 mm, cylindervolym 2 184 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 3 500 r/min, max vridmoment 360 Nm mellan 1 800–3 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben och undre triangellänk. Bak multilänkaxel med längs- och tvärgående stag.

Styrning

Kuggstång med elektrisk servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system

Hjul

Fälg 6 tum, däck 205/60 R16

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 476, bredd 180, höjd 144, spårvidd f/b 157/157. Tjänstevikt 1 500, maxlast ca 600, max släpvikt 1 600. Tank 64 liter.

Fartresurser*

Toppfart 212 km/h. Acceleration 0–100 km/h 9,0 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 0,70, landsväg 0,55, blandad körning 0,47 l/mil. CO2 147 g/km.

Skatt

3 355 kronor.

* Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!