060317_mazda

Provkörning av Mazda 6 MPS

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

En riktigt vass bil som lyfter redan körglada Mazda 6 till oanade höjder. Ett 260 hästars monster med fungerande baksäte som när man vill förvandlas till en civiliserad transportör mellan A och B. Eller till närmaste högfartssträcka. Att vi inte fick provköra på racerbana är för mig en gåta.

Basfakta Mazda 6 MPS

Pris 319 000 kronor (februari 2006)

 Motor 4-cyl längsmonterad radmotor DOHC med turbo, 4 ventiler per cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 87,5/94 mm, cylindervolym 2 261 cm3. Max effekt 260 hk (191 kW) vid 5500 r/min, max vridmoment 380 Nm vid 3000 r/min.

 Kraftöverföring Fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell.

 Fjädring/hjulställ Skruvfjädring. Fram dubbla triangellänkar, bak multilänkaxel.

 Styrning Kuggstång med servo. 2,6 rattvarv. Vändcirkel 11,9 meter.

 Bromsar Vent. 320 mm skivor fram och solida 314 mm bak. Låsningsfritt system.

 Hjul Fälg 7 tum, däck 215/45 R 18.

 Mått/vikt (cm/kg) Axelavstånd 267, längd 476, bredd 178, höjd 143, spårvidd f/b 154/154. Tjänstevikt ca 1 665, maxlast ca 420. Tank 60 liter.

 Fartresurser* Toppfart 240 km/h. 

 Acceleration 0-100 km/h 6,6 s.

 Bränsleförbrukning* Stad 1,41, blandad 1,02, landsväg 0,8 liter/mil.

 *Tillverkarens uppgift.

 

Mycket mera Mazda

Mazdas hittills vassaste sedan ska upp till bevis. Räcker 260 hästar och fyrhjulsdrift för att skrämma de regerande premiumvagnarna på banan?

I ett förmodat solvarmt Malaga, Spanien, skulle vi provköra Mazdas hittills kraftfullaste sedan. Mazda 6 MPS. Solen uteblev men kraften fanns på plats som utlovat. 260 hästkrafter framlockade ur 2,3-liters motorn med hjälp av turbo. Ett maximalt vridmoment på 380 Newtonmeter. Och tack vare fyrhjulsdrift sätter sig kraften i marken på ett väldigt trivsamt sätt när man trycker ned gaspedalen.

Det var länge sedan Mazda gjorde väsen av sig på racerbanor runt om i världen, eller "a few years ago" som pr-killen säger när han pratar om segern i LeMans 24-timmars 1991…

Men de har en trevlig utvecklingsavdelning som bygger bilar med tilläggsnamnet MPS. Det står för Mazda Performance Series, och det är de som ska tvätta bort tråkighetsstämpeln från Mazdas mer vardagliga vagnar. Att RX-8 och MX-5 är körglada är det ingen som tvivlar på, men 6 MPS är den första riktigt roliga familjevagnen från företaget.

Bilen sågs första gången på Paris-salongen 2002, då som koncept, men nu är den alltså verklighet. Och de största nyheterna finns under karossen.

Motorbeteckningen MZR 2,3 DISI berättar inte så mycket, men DISI står för direct injection spark ignition. Motorn får högre tryck i förbränningsrummet av ett enkelt turboaggregat, vars laddluftkylare är placerad ovanpå motorpaketet, därav den 40 millimeter höga "bullen" på motorhuven som bidrar till att 6 MPS ser lite vassare ut än sina klenare syskon.

Exteriört märks MPS på den nämnda bullen på motorhuven, men också på dubbla avgasrör och en ny akterdesign som liknar RX-8:ans. Svarta partier där bak ska enligt pressmaterialet föreställa en "diffuser", känd från racingvärlden för att ta bort lyftkrafter under bakpartiet. En liten vinge förgyller också bakluckan, och trycker ner bilen när det börjar gå fort. Mazda uppger toppfarten till 240 km/h, och det verkar stämma med råge.

Vi ger oss iväg från det regndränkta Malaga, passerar Marbellas nu inte så glamorösa stränder och tar sikte på bergsbyn Ronda. Stigningen är brant, men asfalten ny – så den markant lägre ljudnivån inuti kupén ska vi låta vara oprövad tills vi kört bilen på svensk väg. Kurvorna ringlar sig uppåt i snabb takt, förstås speciellt utvalda för att visa på bilens körglädje. De 260 hästkrafterna tar bilen från stillastående till 100 km/h på 6,6 sekunder, och för att riktigt greppa vägen finns fyrhjulsdriftsystemet "Active Torque Split All-Wheel Drive". Bilen är primärt framhjulsdriven, men vid behov kan upp till 50 procent av kraften fördelas till bakhjulen via en elektroniskt styrd kraftfördelningskoppling framför bakre differentialen.

Mazda 6 MPS väljer med avkänning på motorvarv, rattvinkel och G-kraft själv mellan tre program, Normal, Sport eller Stability hur kraften ska fördelas.

När man attackerar en snäv kurva understyr bilen en aning i början för att sedan bli neutral, och den är så lättkörd att det är lätt att glömma hur fort man kör.

Maximalt vridmoment finns redan vid 3 000 r/min och någon markant ”turboknuff” märker jag inte vid provkörningen, däremot ett trevligt vrål vid häftigt gaspådrag, som sedan tystnar om man lugnarmotorvarven en aning. Mazda 6 MPS verkar vara en mycket lyckad kombination av värsting och civiliserad transportör.

Till och med baksätet är bra och relativt slätt vilket gör att tre vuxna åker där utan att trängas. Med förhållandevis lågt pris – 319 000 kronor inklusive allt utom navigation – fyrhjulsdrift, jättemånga hästkrafter och förbättrat chassi är Mazda 6 MPS en stark utmanare till premiumbilar som Audi A4 3,2 Quattro och BMW 330 Xi. 100 bilar kommer till Sverige med säljstart i slutet av februari. Först till kvarn…

Röd instrumentbelysning är sportigt och "premium", tycker Mazda.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!