Provkörning av Mazda 6 MPS, Mitsubishi Lancer Evo 9 och Subaru Impreza WRX STI

Provkörning av Mazda 6 MPS, Mitsubishi Lancer Evo 9 och Subaru Impreza WRX STI

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Mazda 6 MPS

Komfort, kvalitet, lågt pris.

Anonym, fejkat utblås.

Basfakta

Pris

 319 000 kronor.

 Motor

 4-cyl längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 10,6. Borrning/slag 87,5/94,0 mm, cylindervolym 2 261 cm3. Max effekt 260 hk (191 kW) vid 5 500 r/min, max vridmoment 380 Nm vid 3 000 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell.

 Fjädring/hjulställ 

 Skruvfjädring. Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilinkupphängning.

 Styrning

 Kuggstång med servo. Vändcirkel 11,2 meter.

 Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsnmingsfritt system.

 Hjul

 Fälg 7 tum, däck 215/45 YR 18. 

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 268, längd 477, bredd 178, höjd 142, spårvidd f/b 154/154. Tjänstevikt 1 665, maxlast ca 420. Tank 60 liter.

 Fartresurser*

 Toppfart 240 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,6 s.

 Bränsleförbrukning*

 Stad 1,41, landsväg 0,80, blandad körning 1,02 l/mil.

 * Enligt tillverkaren.

Mitsubishi Lancer Evo 9

Motorn, körbarheten.

Pris, långslagig växellåda.

Basfakta

Pris

 379 900 kronor.

 Motor

 4-cyl längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 8,8. Borrning/slag 85/88 mm, cylindervolym 1 997 cm3. Max effekt 280 hk (206 kW) vid 6 500 r/min, max vridmoment 355 Nm vid 3 500 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. 

 Fram fjäderben med undre triangellänkar, bak multilinkaxel.

 Styrning

 Kuggstång, servo. Vändcirkel 9,8 meter.

 Bromsar

 Skivbromsar fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

 Hjul

 Fälg 8 tum, däck 235/45 WR 17.

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 263, längd 449, bredd 177, höjd 145, spårvidd f/b 152/152. Tjänstevikt ca 1 540, maxlast ca 350. Tank 55 liter.

 Fartresurser*

 Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,7 s.

 Bränsleförbrukning*

 Stad 1,46, landsväg 0,82, blandad körning 1,06 l/mil.

 * Enligt tillverkaren.

Subaru Impreza WRX STI

Motorn, körbarheten.

Känns gammal, spårkänslig.

Basfakta

Pris

 399 900 kronor.

 Motor

 4-cyl längsmonterad boxer, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 8,2. Borrning/slag 99,5/79 mm, cylindervolym 2 457 cm3. Max effekt 280 hk (206 kW) vid 5 600 r/min, max vridmoment 392 Nm vid 4 000 r/min.

 Kraftöverföring

 Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda.

 Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring, fjäderben och krängningshämmare fram och bak. Fram undre triangellänkar, bak under tvär-och längslänkar.

 Styrning

 Kuggstång, servo. Vändcirkel 11,6 meter.

 Bromsar

 Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

 Hjul

 Fälg 8 tum, däck 225/45 WR 17. 

 Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 254, längd 447, bredd 174, höjd 144, spårvidd f/b 149/150. Tjänstevikt ca 1 570, maxlast ca 330, max släpvikt 1 200. Tank 60 liter.

 Fartresurser*

 Toppfart 255 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,4 s.

 Bränsleförbrukning*

 Stad 1,53, landsväg 0,83, blandad körning 1,09 l/mil.

 * Enligt tillverkaren.

 

Japanska rallyt

Många biltillverkare vill bli ansedda  som sportiga, utan att lyckas särskilt väl. Men Mitsubishi och Subaru har genom sina stora rallyframgångar klarat av konststycket. Nu försöker Mazda också haka på tåget.

Mitsubishi är ju egentligen inget märke som får pulsen att stiga märkbart, men det är ingen som undgår att lägga märke till en Lancer Evo när den passerar.

 Sak samma gäller Subaru Impreza WRX STI. Missar man den bakvingen bör man uppsöka en ögonläkare.

 Mazda 6 MPS är kanske lättare att undgå men är i alla fall den sportigaste sedanmodell företaget kläckt ur sig på lång tid.

 Motorsportarvet vilar tungt över den här trekampen. Genom främst Tommi Mäkinens enorma framgångar i rallyskogarna har Mitsubishi Lancer blivit en ikon. 

 När Subaru började tävla med klumpiga Legacy drog många på smilbanden. Men så kom Impreza och det blev lite dystrare miner hos konkurrenterna. Colin McRae blev världsmästare 1995, alldeles för tidigt bortgångne Richard Burns tog titeln 2001 och omåttligt populära norrmannen Petter Solberg knep Subarus tredje titel 2003.

 Mazdas rallyframgångar är inte lika stora men visst finns de med 323 Turbo, i många fall med Nyköpingsföraren Ingvar Carlsson bakom ratten. Mazda har även en sensationell seger på 24-timmars Le Mans (1991) att luta sig emot. Den enda triumfen i detta race med en wankelmotor.

 Mitsubishi Lancer Evo och Subaru Impreza WRX har varit rivaler så länge någon kan minnas, och modellerna har ju funnits på marknaden i evigheter med smärre modifikationer. 

 I båda dessa fall handlar det om 280 hk starka motorer men med helt olik teknik och karaktär. Evons raka fyra har visserligen kraft så det räcker men ett ganska flackt vridmoment som gör den lättkörd. Impreza WRX STI använder sig av en 2,5 liter stor boxerfyra med en markant turboknuff runt 4 000 r/min då den skjuter iväg så att man blir mörkrädd.

 Mazda 6 MPS har likt Mitsubishi en rak fyra men denna är 2,3 liter stor och ger 260 hästkrafter. Inte lika hysterisk som sina kombatanter här men en synnerligen kompetent familjebil för den ännu leksugne föräldern.

 Siffrorna vi angett här ovan är de fabrikerna lämnar ut. Vår erfarenhet är dock att turbomotorer ofta ger mer effekt än den utlovade så vi körde dem på den rullande landsväg vi använder i våra tester.

 Resultatet: Mitsubishimotorn gav hela 300,3 hk, Subaruboxern 260,8 och Mazdamotorn 252,8 hk.

 Mitsubishi Lancer Evo, då i utförande nummer 8, vann vårt Bankalas på Ring Knutstorp 2004 och eliminerade längs vägen superbilar som Porsche Carrera GT och Lamborghini Gallardo.

 Inte för att den var snabbast runt banan utan helt enkelt för att den var roligast att köra. Och hur bra passar den inte på en grus- eller snöväg där man aldrig skulle drömma om att lufta en Carrera GT.

 I utvecklingsfas nio har Lancer Evo definitivt inte blivit tristare, eller sämre. Utöver en vassare motor har den försetts med sexväxlad låda som är den bästa i den här trion med skarpa, härligt kärva och korta växlingar. Utseendemässigt skiljer det ganska litet från tidigare versioner, men ett par extra lufthål har förstås kommit till i fronten. Tycker du Evo 9 har för tam look finns det extra spoiler och vingattribut att plocka på.

 Bilen är som alla i denna jämförelse fyrhjulsdriven. Du kan med enkla tryck anpassa differentialbromsarna fram, i mitten och bak för att anpassa bilen för asfalt, grus eller snö enligt indikationerna på instrumentpanelen. Det krävs dock en tämligen driven förare för att notera skillnaden. Vad även du eller jag kan uppfatta är dock att Lancer Evo är en tämligen lättkörd bil i de flesta lägen. Styrningen är perfekt och det är egentligen bara att peka med framhjulen i den riktning du vill åka och lägga an.

 Fredrik Donner i uppländska Rö har tävlat många år i rally och bott i Japan. Där skapade han fina kontakter med Subaru och har sedan han flyttade hem till Sverige (ja, han är egentligen född i Finland) importerat en mängd vassa Impreza till hugade spekulanter. I Japan finns det än vassare modeller som används främst som tävlingsbilar men även för gatbruk.

 – Därför är det med visst vemod jag kan konstatera att Lancer Evo 9 uppför sig bättre på grus än Subaru! Och jag som just beställt en Impreza WRX STI. Perkele, säger Fredrik Donner.

 Lancer Evo är också den lättaste bilen här med en tjänstevikt på 1 540 kilo. Motorhuv, skärmar och tak är tillverkat i aluminium.

 En bil av den här busiga typen blir av naturen en rätt stötig och ljudlig upplevelse. Att rulla på 17 tum höga 235/45-däck låter sig inte göras ostraffat ljudmässigt och det hjälper förstås inte till att det är måttligt med isolering. Kralliga hjulupphängningar och stötdämpare från Bilstein gör sitt för åkkomforten men den som valt att köpa den här bilen klagar inte på det. För att ha så pass breda däck uppför sig dock Evo 9 ganska civilt på väg.

 Det gör inte Subaru! Den rycker och sliter i styrningen redan vid ganska låg fart men det mesta av det kan nog tillskrivas de skurna R-däck den försetts med.

 Subaru har även den ställbar fyrhjulsdrift. Mellandifferentialen kan justeras från kraftfördelningen 5-95 mellan fram-och bakaxel, till 95-5 och flera inställningar däremellan.

 Visst känns det att blilen blir mer överstyrd med mest drivkraft på bakhjulen och understyrd med dito till framhjulen, men det är förvånansvärt små skillnader.

 Bilen känns mycket välbalanserad och det är som i Evo 9 enkelt att prata om lättkörd.

 Modellen har piffats upp lite till denna årgång, men det känns väldigt långt till den premium-klang som Subaru gärna vill ha på sitt varumärke. Interiörens utformning och dess materialval lämnar mycket att önska. Hur man år 2006 kan ha ett baksäte utan riktiga nackstöd är obegripligt. Baksätet är för övrigt sämst i denna trio och det är kanske tur att det är bättre med framstolarna, för detta är ju en förares bil.

 Motorrummet ser gräsligt ut, luftscoopet på motorhuven ska vi inte prata om och laddtrycksmästaren på rattstången skulle lika gärna kunna komma från Biltema. Den stora bakvingen börjar flexa redan vid 80 km/h.

 Ändå har Subaru mage att ta 399 900 kronor för bilen. 379 900 kronor för Mitsubishi Evo 9 är förstås inte billigt det heller, men den känns betydligt modernare.

 Desto roligare är det då att läsa prislappen på Mazda 6 MPS: 319 000 kronor.

 Nu är kanske inte Mazda 6 MPS ett riktigt alternativ till vare sig Subaru eller Mitsubishi. Den som köper Mazda har inte samma längtan efter racing-eller rallykänslan.

 Mazda är också både större och tyngre än de två japanska motståndarna.

 Men motormässig hänger den ju med hyfsat och att det tar en sekund eller så långsammare från stillastående till 100 km/h kan du kanske leva med.

 Just att leva med blir betydligt enklare med en Mazda 6 MPS som har bättre komfort i allt än de två kombattanterna vad gäller ljudnivå, stötighet, baksäte.

 Modellen kommer i stort sett fullutrustad, bara navigator kan beställas extra.

 Ratten är ställbar i både längd och höjd, och har extremt bra justeringsmöjligheter. I stort sett alla kan finna en bra sittposition.

 Mazdan är enda bil med rattreglage för stereon och säkerhetsmässigt är den betydligt bättre utrustad med dubbla (främre och sido) krockkuddar fram och till det sidokrockgardiner fram och bak.

 Dessutom är den som enda bil i trion försedd med din bästa vän vad gäller att få behålla körkortet – en farthållare.

 Om din stora passion är motorsportarvsmassa och en oändlig kraft att slösa med blir Mitsubishi Lancer Evo 9 ditt val. 

 Är du bara något mer civiliserad och tycker att komfort och vardagsduglighet är viktigt, men ändå vill ha något som gör att köra snabbt med är svaret Mazda 6 MPS.

Verklig motoreffekt

Mazda 6 MPS

 Max effekt 253hk (186 kW) vid 5 730 r/min

 Max vridmoment 402 Nm vid 2 8600 r/min

 Mazdamotorn ger i stort sett den effekt som utlovas och bjuder på ännu mera vridmoment än i broschyren.

 Mitsubishi Lancer evo 9

 Max effekt 300 hk (221 kW) vid 6 830 r/min

 Max vridmoment 371 Nm vid 4 320 r/min

 Mitsubishin känns som den starkaste motorn och mätningarna visar också att den ger mer effekt än utlovat

 Subaru Impreza WRX STi

 Max effekt 261 hk (192 kW) vid 5 595 r/min

 Max vridmoment 374 Nm vid 3 705 r/min

 Subarus boxermotor har inte lika mycket effekt som de uppger. 19 hk saknas.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!