Provkörning av Mazda 6 Wagon 2,2 DE 175 hk AWD

Det är drygt ett år sedan jag var i Barcelona och körde ”nya” Mazda 6. Nu är jag där igen för en ännu nyare version. Man blir faktiskt aningen brydd…

Mazda kände sig tydligen lite skuffade åt sidan när konkurrenter visade nytt och de stod där med en ”gammal” Mazda 6. Så vad göra? Jo, Mazda kallar till provkörning av en ännu lite fräschare Mazda 6 som har genomgått vad som i andra biltillverkares ögon bara är en årsmodellförändring. I stort erkänner japanerna också detta men tycker ändå att de har lite att berätta.

Så här står jag på flygplatsen i Barcelona och får nycklarna till en Mazda 6 som ser exakt på pricken ut som den jag körde för ett drygt år sedan. Men det som har skett, det har skett på insidan. Det viktigaste är ett nytt elektroniskt system benämnt G-Vectoring Control (GVC). Glöm Torque Vectoring, här bromsas inga hjul. I stället är det så att när du svänger med en Mazda 6 2017 känner elektroniken av det och stryper en del av motorns vridmoment, vilket i sin tur förskjuter bilens vikt en aning framåt vilket hjälper framhjulen att få bättre fäste.

Barcelona, Spanien. Temperatur: 30° C. Väder: Sol. Vardagsmat för Peo…

Systemet kan mer än så, det förbättrar stabiliteten i hög fart vilket förbättrar komforten för de inne i bilen. En nuvarande Mazda 6 kan upplevas som lite ”nickig” vilket kan störa någon som försöker läsa en tidning eller än mer ett e-mail på mobilen. Mazda säger att det nya systemet inte ska uppfattas av förare eller passagerare när det griper in. Tur, eftersom jag inte märkte ett dugg av det. Mazda 6 var redan tidigare en duglig kurvkramare och uppfattas som väldigt körglad. Möjligen är det lite, lite bättre nu men det är omöjligt att avgöra utan att köra de olika årsmodellerna samtidigt. Alla som köper Mazda 6 2017 får hursom G-Vectoring Control vare sig de vill eller inte, och det går inte att stänga av.

Ratten och dess knappar är helt nya för 2017 och det har även tillkommit lite färg i instrumentklustren. Head-up display finns och för alltid. Går ej fälla ned.

Ett problem som Mazda tycks föra en evig kamp mot är ljudet, eller snarare oljudet. Det väsnas från alla håll och kanter. När denna generation Mazda 6 fick sin senaste uppgradering hade japanerna stoppat in mer isolering än tidigare. Nu, bara ett drygt år senare, bylsar de på sexan ännu mer ljudisolering och sidorutorna fram är nu laminerade. Så uppenbarligen är det inte bara på de svenska vägarna bilen upplevs som ljudlig. Sådana krafttag hade inte tagits för den blygsamma försäljningen här. Kolvbultarna i dieselmotorerna har nu även gjorts ledade vilket sägs ska sänka dieselknattret. Mazda 6 är säkert tystare än tidigare. Åtminstone här på de fint asfalterade spanska vägarna upplevs den som riktigt tyst. Men vi får som vanligt vänta tills vi har bilen i vår hand på svenska vägar.

En viktigare detalj än begränsning av oljud är att Mazda 6 fått ett förbättrat autobroms-system. Smart City Brake klarar hastigheter på mellan fyra och 80 km/h och reagerer nu även för fotgängare. På landsväg funkar Smart Brake Support upp till 160 km/h. Med adaptiv farthållare kan du genom att ställa in önskad hastighet eller avstånd till framförvarande bil köra utan att behöva gasa eller bromsa. Men du måste styra själv.

Bilden skulle kunna vara tagen i Barcelona 2016.

En annan i mitt tycke stor nyhet, är att den nydesignade läderratten är uppvärmningsbar. Mysigt om än bara någon månad. Varm ratt är bara tillgängligt i de högre utrustningsnivåerna, och laminerade framrutor går bara att få i Optimum. Det exemplar jag har provkört är en maxad Optimum med automatlåda och fyrhjulsdrift. Då landar priset på 339 300 kronor. För mycket pengar? Det är i alla fall just så den mest sålda Mazda 6 ser ut.

Mazda 6 Wagon 2,2 DE 175 hk AWD Optimum

Pris

Ca 339 300 kronor, säljs nu, första kundleverans nu.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 14,0:1. Borrning/slag 86/94,3 mm, cylindervolym 2 191 cm3. Max effekt 175 hk (129 kW) vid 4 500 r/­min, max vridmoment 420 Nm vid 2 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elservo. Vändcirkel 11,8 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R 19 .

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 480, bredd 184, höjd 148, spårvidd f/b 159/159. Markfrigång 17. Tjänstevikt 1 686, maxlast 464, max släpvagnsvikt 1 600. Tank 62 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 522-1 648 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,1 s, toppfart 209 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,64 l/mil, landsväg 0,49 l/mil, blandad körning 0,54 l/mil. CO2 143 g/km.

 

Garantier

Nybil 10 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans upp till tio år.

 

Skatt

2 771 kronor per år.

Rivaler

Volvo V90 D4 AWD Automat

Ny på marknaden men redan kung i klassen. Duktig på teknik och ligger i framkant. Form går dock helt klart före funktion.

Pris: från 372 900 kronor.

 

Volkswagen Passat Sportscombi 2,0 TDI 190 DSG 4Matic GT

Foto: Robin Törnros

En mix av komfort och sport. Bra utrymmen i kompakt kaross. Bra ingångspris men saknar en del av vad Volvo/Mazda bjuder.

Pris: från 322 200 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!