Onekligen en snygg profil som inte förändrats nämnvärt efter facelift. Det tackar vi för.

Provkörning av Mazda 6 Wagon 2,2 DE AWD 175 hk Optimum

När det kommer en ny Volkswagen Passat och Ford Mondeo måste alla deras konkurrenter ladda om för att hänga med. Vi kollar om Mazda 6 lyckas med detta konststycke.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Mazda har förnyat sin sexa. Det har skett med en mängd mindre justeringar här och där men ingenting som gör att man blir direkt mer sugen på att köpa Mazda 6.

Missförstå mig rätt nu. Mazda 6 var redan en bra bil med bland annat ett av klassens bästa och rymligaste baksäten. Nu pratar vi om kombin (Wagon) som är den som säljer i Sverige. Sedanen har åtta centimeter längre axelavstånd än denna, detta för att blidka de amerikanska kunderna i ett land där sedaner med riktig baklucka är hett.

Men jag frågar mig vad det egentligen är som ska få köparna att välja Mazda 6 när de stora aktörerna Volkswagen och Ford kommit med nya Passat och Mondeo.

Är det fyrhjulsdrift?

PeO Kjellström gillar både nya Mazda 6 och Sitges några mil från Barcelona.

Mazda 6 erbjuder nu fyrhjulsdrift till sina dieselmodeller, antingen 150 eller 175 hästkrafter och fritt val mellan manuell låda eller automat. Det gjorde de för övrigt redan 2002 när Mazda 6 debuterade, men i den nuvarande versionen har det inte varit tillgängligt tidigare.

Förutom att bokstavskombinationen AWD sitter på bakluckan är det sig likt.

Jag har kört fyrhjulsdrivna Mazda 6 med starkaste dieselmotorn på 175 hästkrafter. Huruvida AWD-systemet är bra eller dåligt kan jag dock inte uttala mig om eftersom de snustorra vägarna runt Barcelona/Sitges inte erbjöd den testmöjligheten.

Vad jag däremot kunde konstatera var att Mazda 6 i sin senaste reinkarnation är ett nummer tystare än tidigare och det var mycket välbehövligt. Enligt Mazda handlar det om upp till 25 procent mindre ljud i vissa versioner.

Nystädad interiör med drag av Mazda 3. Elektrisk handbroms är nytt 2015.

Detta har åstadkommits med en rad förbättringar på isoleringen och förändringar i hjulställen. Ni som tycker er plågas av ljudnivån bör bege er till er Mazdahandlare i mitten av mars och begära en provkörning.

Att Mazda 6 blivit tystare har tack och lov inte försämrat köregenskaperna. Mazda 6 är och var en av klassens allra mest körglada bilar och än mer så med den 175 hästkrafter starka dieselmotorn. Mazda 6 känns som en sportbil jämfört med de flesta andra kombibilar i denna division.

Ett av mellanklassens bättre baksäten med väldigt gott om benutrymme.

I en tid då de flesta biltillverkare satsar på ”down-sizing” med mindre motorer och överladdning håller Mazda fast vid stora motorer. De menar att den angivna bränsleförbrukningen blir ärligare på det sättet och det ligger nog en del i det då mindre motorer får varvas hårt för att orka med, och då drar mer bränsle.

Kanske blir det insidan som drar in folk i hallarna. Interiören har fått en rejäl översyn och det är betydligt softare material nu. Många detaljer lånas av lillebror Mazda 3. Kabinen är alltjämt en av marknadens mest praktiska och lättarbetade, inklusive den 7 tum stora bildskärmen som kan innehålla exempelvis navigator även om mjukvaran i den absolut inte håller världsklass.

Eller är det utsidan?

Det råder en tämligen stor enighet om att Mazda 6 är en av mellanklassens snyggaste bilar, och denna facelift har absolut inte gjort den fulare. Mazda 6 har hyllats för sin design och 2013 slogs den om utmärkelsen World Car Design in på sluttampen.

Grillen har fått en delvis ny design med kraftigare vingar, ”signature wings”, som går över till strålkastarna. Snyggast tillsammans med LED-strålkastare som finns som standardutrustning till de två dyrare utrustningsnivåerna.

Bakljusen har en tydligare LED-signatur och en mindre hajfensantenn sitter på taket.

Det är i stort sett de yttre nyheterna, så även Mazda verkade tycka att det var bra som det var och det är inte många som kommer att ”plocka” en 2015 års Mazda 6 så där direkt.

Garantierna?

Ett av Mazdas starkaste försäljningsargument. 10 års nybilsgaranti är unikt i Sverige. De tre första åren råder nybilsgaranti på hela bilen. De resterande åren är en generös komponentgaranti som i princip gäller alla delar utom rent slitage.

Prislappen för vår provbil är 337 300 kronor vilket kan tyckas mycket. Men det ingår massor. Fyrhjulsdrift, automatlåda, eluppvärmt baksäte, backkamera, 19-tums fälgar, autobroms vid högre fart (30 till 145 km/h) och autobroms vid backning (2-8 km/h) är sådant som finns med när du beställer bilen med Optimumpaket. Vill du ha 175 hästar stark diesel är det för övrigt det enda utrustningspaket som gäller, även för en sedan. Till samtliga utrustningsnivåer gäller dock autobroms för stadskörning.

Mazda 6 kommer inte att rumstrera om i försäljningsstatistiken men är ett bra alternativ för de som för sitt liv inte vill synas med en Volvo V70 eller Volkswagen Passat på sin garageuppfart.

Mazdan är ju dessutom lättare att hitta på IKEA-parkeringen…

Mazda 6 Wagon 2,2 DE AWD 175 hk Optimum

Pris

337 300 kronor, kundleverans i mars.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 14,0:1. Borrning/slag 86,0/94,3 mm, cylindervolym 2 191 cm3. Max effekt 175 hk (129 kW) vid 4 500 r/­min, max vridmoment 420 Nm vid 2 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell låda, alt. 6-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 12,0 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 R 19.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 481, bredd 184, höjd 148, spårvidd f/b 159/160. Markfrigång 17. Tjänstevikt ca 1 485, maxlast ca 665, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 52 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 522-1 648 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 9,1 s, toppfart 209 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,64, landsväg 0,49, blandad körning 0,54. CO2 143 g/km.

 

Garantier

Nybil 10 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistans upp till 10 år.

 

Skatt

2 771 kronor per år.

Rivaler

Volkswagen Passat Sportscombi 4Motion 2,0 Bluemotion Technology

Foto: Robin Törnros

Den oomstridde kungen i mellanklassens kombidjungel. Svår att besegra i sin senaste reinkarnation. Frågan är om någon kan.

Pris: från 304 900 kronor.

 

Opel Insignia Country Tourer 2,0 CDTI Ecotec 163 hk

Foto: Axel Wierdemann

Sent ska syndaren vakna. Efter facelift 2013 är Opel Insignia i sitt livs form men det är svårt att övertyga folk om detta.

Pris: från 321 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!