Provkörning av Mazda 626 2,0 Di-TD

Provkörning av Mazda 626 2,0 Di-TD

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Teknik

R4, 1 998 cm3. 110 hk 

vid 4 000 r/min, max vridmoment 230 Nm vid 1 800 r/min. Framhjulsdrift. 5-växlad manuell låda. Skivbromsar fram och bak, ABS.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 267, längd 468, bredd 171, höjd 152. 

Tjänstevikt 1 529, maxlast 400, släpvikt 1 500. 

Fartresurser*

Toppfart 185 km/h, 0-100 km/h 11,0 s.

Bränsleförbrukning* 

Blandad körning 0,63 l/mil, stadskörning 0,78, landsväg 0,55.

*(enl. tillverkaren)

Mazda med mycket durr

Försök att hitta en mer otrendig bil än Mazda 626. Trots en ansiktslyftning nyligen svävar ordet "gammaldags" över skapelsen, särskilt när det som här är fråga om en turbodieselvariant utan några nämnvärda finesser alls.

Detta är emellertid inte liktydigt med att bilen är skräp, tvärt om utstrålar denna Mazda en soliditet och känsla av stryktålighet många konkurrenter kan avundas. Ryktet om pålitlighet är välgrundat, sedan debuten i början av 1980-talet har varje 626-variant hamnat i topp när det gäller nöjda ägare och resultat hos bilprovningen. Karossen är rymlig både fram och bak och för bagaget. Luckan öppnar rejält och det finns en lampa som lyser upp marken runt omkring när man ska lasta i mörker. Både ryggstöd och sittdynor kan fällas, utrymmet är utmärkt och lasttåligheten bra. Förr brukade japanska kombibilar ha orimligt hög tillåten maxlast men denna 626 klarar fem resande och fullt bagageutrymme utan att knäa.

Styrning och hjulupphängningar fungerar utmärkt och det finns ingenting som rasslar eller knakar i den omsorgsfullt utförda inredningen. Passagerarstolens ryggstöd kan fällas fram och bilda ett litet bord. Tyvärr är plyschklädseln extremt smutskänslig.

Motorn fick större svänghjul nyligen, ändå arbetar arbetar den som i forna tiders taxi-Mercedes. Bilen skakar och bullrar på tomgång och blir inte mycket lugnare när man kommit upp i fart. Det är långt till modern dieselkultur. 

Fartresurserna är i alla fall utmärkta, med turbons hjälp vrider bilen i väg ordentligt redan från lågvarv och vi höll på att klara hela provperioden utan en enda tankning: inte ens 0,65 liter milen drog bilen. Det är inte illa.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!