Provkörning av Mazda BT-50 Freestyle Cab 2,5d

Provkörning av Mazda BT-50 Freestyle Cab 2,5d

Första intrycket

Ser bra ut, men levererar inte hela vägen. Studsar i bakvagnen och har inte de hjälpmedel den borde ha. Okej motor, ganska tyst.

Basfakta

Pris 

245 900 kronor (Double Cab från 282 900 kronor. 

Motor 

4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 18,0. Borrning/slag 93/92 mm, cylindervolym 2 499 cm3. Turbo, laddluftkylare. Max effekt 143 hk (105 kW) vid 3 500 r/min, max vridmoment 330 Nm vid 1 800 r/min. 

Kraftöverföring 

Motorn fram, bakhjulsdrift med inkopplingsbar fyrhjulsdrift. Lågväxel. 5-växlad manuell låda. 

Fjädring/hjulställ 

Fram skruvfjädring med övre och undre triangellänkar och krängningshämmare, bak stel axel med bladfjädring. 

Styrning 

Kulmutter med servo. Vändcirkel 13,6 meter. 

Bromsar 

Ventilerade skivor fram, trummor bak. Låsningsfritt system. 

Hjul 

Fälg 6,5 tum, däck 235/75 SR 15. 

Mått/vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 300, längd 508, bredd 180, höjd 175, spårvidd f/b 145/144. Tjänstevikt ca 1 855, maxlast ca 1 225, max släpvikt 3 000 (med E-kort). Tank 70 liter. 

Fartresurser* 

Toppfart 158 km/h. Acceleration 0–100 km/h 12,5 s. 

Bränsleförbrukning/miljö* 

Stad 1,09, landsväg 0,78, blandad körning 0,89 l/mil. CO2 = 244g/km. 

*Enligt tillverkaren.

 

En pickup med studs!

Pickup blir allt vanligare som alternativ till en suv. Mazda ger sig nu in i kampen om dessa köpare på allvar med nya BT-50.

Mazda är ingen nybörjare på pickup-scenen där de funnits sedan 60-talet. Men det har fram till nu i stort sett handlat om rena arbetsfordon som inte lockat till fritidsaktivitet.

I dag erbjuder konkurrenter som Nissan och Mitsubishi modeller som det går att leva med även till vardags. Mazda vill slåss om kunderna i den kategorin med BT-50. BT står för övrigt för modesta Best Truck… 

Dagens moderna pickuper görs mer och mer personbilslika med starka motorer, komfort och ett attraktivt utseende. Vad gäller det utseendet har Mazda inget emot sig. Snygg kromad grill, stora skärmbreddare, kromade backspeglar och dörrhandtag från personbilssidan. Invändigt kunde du lika gärna ha befunnit dig i Mazda 6 eller 3.

På motorsidan är det inte dåligt heller. 2,5-liters dieselturbo, vilket tycks vara norm i den japanska pickisklassen, på 143 hk räcker till gott och väl. Nissan Navara har visserligen 174 hästar men Mitsubishi L200 ”bara” 136 hk. Jämfört med senaste versionen av B-serien, som BT-50 ersätter, är prestandan enastående. Sprinten från 0– 100 km/h har förbättrats från 23,1 sekunder till – 12,5 sekunder! Toppfarten är alltjämt ganska låg med 158 km/ h. Men det känns fullt tillräckligt. 

För även om Mazda BT-50 är modernare än sin föregångare i alla avseenden har den alltjämt stel bakaxel och bladfjädring. Det behöver nödvändigtvis inte vara fel (se på Corvette!) men i det här fallet är det det. Mazda BT-50 uppför sig, på bakaxelvis, illa på vägen. Det studsar rejält vid farthinder och andra ojämnheter. Så pass att bakvagnen tappar kontakten med asfalten och du tvingas korrigera med ratten. Och då är farten ändå inte hög. 

I kurvor är BT-50 en sävlig natur med sina 4,1 rattvarv, men det är en egenskap den delar med andra kollegor, som Mitsubish L200. 

På en motorväg är det okej, men tar du ut Mazda BT-50 på en trasig svensk landsväg och drar på, då är det fara värt att du hamnar i trubbel. 

BT-50 saknar nämligen allt vad hjälpmedel som antispinn och antisladd heter. Det går inte att beställa. Mazda säger att vi får ha tålamod. Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer mjukare fjädring. Den finns redan i Thailand där modellen tillverkas några mil från Pattaya.Antispinn/antisladd kommer också hävdar Mazda, så även koppling till 4WD med vred i stället för spak och ett partikelfilter till dieselmotorn. 

Bra så, men man frågar sig varför Mazda inte väntade med debuten tills dessa attribut fanns. För Mazda Sverige hade det varit bättre med debut nästa höst, eftersom i princip alla köper sin pickup på hösten när det börjar dra ihop sig till deklaration. En majoritet av alla pickup-köpare är egna företagare som med avskild förarhytt/flak kan dra av den 25-procentiga momsen. BT-50 debuterar i januari 2007. 

en pickup är förstås dess flak. Freestylemodellen har, i det japanska segmentet, längst lastlängd, men blir slagen vad gäller bredd av Nissan och Toyota. Lastflaket kommer inte att vara naket som på bilderna utan kläds in både vad gäller golv, sidor och baklem. 

Freestyle-versionen har följande mått vad gäller lastlängd/bred och höjd: 175/146/47 centimeter. Nissan Navaras motsvarande siffror är: 151/156/46. Mitsubishi L200 svarar med 132/147/57. 

BT-50 Double Cab har ett 153 centimeter långt lastgolv. BT-50 kommer ganska välutrustad och det till marknadens billigaste pris, 245 900 kronor för Freestyle Cab Comfort. Låsningsfria bromsar, elstyrda sidorutor och backspeglar, radio med cd, centrallås och diffroms bak. Men vi har redan nämnt vad vi saknar. 

Inget av detta finns med i Exclusive-versionen för 257 900 kronor. Det handlar i stället om lättmetallfälgar, cd spelare/växlare, sidosteg i aluminium och kromade backspeglar.  Double Cab säljs bara i Exclusiveutförande för 282 900 kronor.

Freestyle Cab har bakhängda bakdörrar och enkla nödsäten bak. Det är den modellen som kommer att sälja bäst tror Mazda. För den som avser att använda bilen mer och mer privat, med familj, torde Double Cab med riktiga baksäten (och vanliga bakdörrar) vara det vettiga alternativet. Alla angivna priser är inklusive moms. Att BT-50 är milsvida bättre än modellen den efterträder råder inga tvivel om. Om det räcker mot Nissan och Mitsubishi återstår att se.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!