Foto: Van der Vaart Fotografie.nl

Provkörning av Mazda CX-5 2,2 D 175 hk AWD

Klassledande Mazda CX-5 har kommit i en uppdaterad version och den är precis lika bra som tidigare. Fler testsegrar är att förvänta sig. Bäva månde konkurrenterna!

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Allt sedan Mazda CX-5 angjorde svensk hamn 2012 har den genomfört ett enastående triumftåg. I Teknikens Värld har den vunnit de fyra test den deltagit i, både i fyrhjulsdrivet och tvåhjulsdrivet utförande. Ja, bilen har för övrigt inte förlorat ett test någonstans. Imponerande.

Mazda har därför valt att gå milt fram med Mazda CX-5 och det är nog smart. Varför ändra ett vinnande recept?

Till det yttre handlar det om en ny grill, nu med tvärgående ribbor, nya strålkastare och bakljusen har fått en ny signatur. På insidan har modellen uppdaterats och har samma utformning som de senaste Mazda 2 och 3.

Redaktionens kung, PeO Kjellström, behöver inget nytt utseende för han är tillräckligt vacker som han är.

Vad som i övrigt skett är att den stora 2,5-litersmotorn på 192 hästkrafter (finns även i Mazda 6) nu tagit plats även i CX-5. Gott om mos i den maskinen!

Fjädringssystemet har uppdaterats liksom ljudisoleringen. Mazda hävdar att fjädringen blivit mjukare och mer komfortabel men över de spanska vägbulorna av mördartyp känns det inte så. I Sverige har vi ju snällare bulor.

Vägbulor är för övrigt ett djävulens påfund när det gäller miljön. Gasa, bromsa, gasa. Det säger sig ju självt att bilen släpper ut mycket koldioxid och att bränsleförbrukningen ökar.

Men, vi har här alltjämt en av de roligaste suvarna när det kommer till körning. Den styr in lätt i kurvorna och svarar snabbt på gaspådrag.

Nu liknar CX-5 sina stallkamrater 2 och 3 på insidan. Det är bra!

Den CX-5 vi körde i Spanien var i så kallad Optimumspecifikation. Det betyder i stort sett fullutrustad.

Skinnklädsel, navigator, backkamera, el-stolar fram, nyckellöst system, xenonljus, automatiskt helljus, filvarningssystem, autobroms, 19 tum höga fälgar. Allt detta ingår och det torde räcka för de flesta.

338 400 kronor är en hisklig massa pengar men sett till vad du får för dem jämfört med konkurrenterna känns det nästan billigt.

Jag har en känsla av att Mazda CX-5 inte kommer att kliva av kungatronen i denna suv-klass än på ett tag.

Mazda CX-5 2,2 D 175 hk AWD Optimum

Pris

338 400 kronor, säljs nu.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. 2 191 cm3, 175 hk (129 kW) vid 4 500 r/­min, 420 Nm vid 2 000 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell/6-växlad automat.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Längd 456, bredd 194, tjänstevikt 1 480, maxlast 630 tankvolym 58 liter.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/95 R 19.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,8 s, toppfart 207 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,60, landsväg 0,47, blandad körning 0,52. CO2 136 g/km.

 

Skatt

2 406 kronor.

Rival

Nissan X-Trail dCI 130 Tekna

Har möjlighet till tredje sätesrad, det är bra. Men motorn är i sammanhanget klen och möjlighet till automatlåda saknas.

Pris: 328 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr