Provkörning av Mazda CX-7 2,2 DE.

Provkörning av Mazda CX-7 2,2 DE

Mazda CX-7 gör något av comeback på den svenska marknaden med en 173 hästar stark diesel. Något att bita i för konkurrenterna.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det är i vackra Österrike vi konfronteras med Mazda CX-7 2,2 DE. Naturen är så vacker så man vill fälla en tår. Det känns faktiskt som om hela familjen von Trapp och Julie Andrews från filmklassikern Sound of Music snart kommer dansande nedför kullarna?

Nå. Det är för bilens skull vi är här.

 Mazda CX-7 är inte ny på svenska marknaden. Den introducerades för drygt två år sedan men då enbart med en bensinslukande fyrcylindrig motor på 2,3 liter och 260 hästkrafter.

 Visserligen förbaskat kul att köra men så politiskt inkorrekt den blev på kort tid. Totalt har det sålts cirka 230 bilar i Sverige. Under 2009 inte ett enda exemplar!

 Förmodligen kommer det att fortsätta så året ut men när dieseln presenteras i november är risken större att du får se en CX-7 på vägen.

 Dieseln introduceras samtidigt som bilen får en facelift som visserligen är marginell men icke desto mindre särskiljer bilen från tidigare version.

 Exteriört sett är nyheterna en ny, större, undre femkantig grill med krominramning. Även dimljusen har fått mer smink runt ögonen och större kromlister har tillkommit på dörrsidorna. Modellen Sport har mer krom än billigare Advance. 

 Bakre stötfångaren har ny utformning och takspoilern har blivit större.

 Invändigt har det tillkommit lite bättre material och mittkonsolen har stuvats om lite för att göra plats för en liten (4,1 tum) LCD-skärm till navigationssystemet.

 Men det är alltså dieselmotorn som är det primära. En likadan motor, men då med 185 hästkrafter, finns redan i Mazda 3 och 6. Tolv hästkrafter är inte hela världen och oljebrännaren sätter verkligen fart på den tunga (1 875 kilo tjänstevikt) crossovern.

 Toppfarten är satt till 200 km/h. Acceleration från 0-100 km/h sägs ta 11,3 sekunder men jag tror Mazda ljuger! Det känns som att det går snabbare. Att 400 Nm vridmoment är tillgängligt redan vid 2 000 r/min förstärker säkert känslan. Trots de höga effektsiffrorna klarar sig CX-7 2,2 DE på 0,75 liter milen vid blandad körning och koldioxidutsläppet är 199 gram per kilometer. Anständiga siffror trots allt. Om de nu stämmer i verkligheten förstås.

 Motorn är kopplad till en sexväxlad manuell låda vars spak sitter högt och lådan har en härligt kärv mekanisk känsla. 

 Mazda CX-7 har en mer sportig framtoning än de flesta japanska konkurrenterna och även om inte japanerna vill ta ordet premium i sin mun så får den finna sig i att jämföras med exempelvis Audi Q5. Inte minst med tanke på priset.

 Utgångsbudet för instegsversionen Advance är 314 000 kronor men då är den också ganska välutrustad. Till leksakerna hör permanent fyrhjulsdrift, sex krockkuddar, antispinn, antisladd, backkamera, däcktrycksövervakning, 18-tums lättmetallfälgar, farthållare, klimatanläggning samt ljudanläggning med cd och MP3.

 För 33 000 kronor extra (totalt 347 000 kronor) får du allt detta och dessutom 19-tums fälgar, xenon strålkastare, dimljus fram, nyckellöst låssystem, läderklädsel, elstyrd förarstol, värre ljudlåda och navigationssystem. Då är det Sport det handlar om och det är den versionen Mazda tror sig sälja allra mest av.

 Det må vara hur det vill med den saken men klart är att Mazda CX-7 i ett nafs blivit betydligt attraktivare på marknaden. Bensinalternativet kommer även fortsättningsvis att bli kvar men räkna inte med någon volym.

Priset för den, 2,3 DISI Sport, blir 362 000 kronor men då ingår dubbla avgasrör.  

Mazda CX-7 2,2 DE

Pris

från 314 000 kronor.

Motor

Diesel. 4-cyl rak tvärmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 16,3:1. Borrning/slag 86/94 mm, cylindervolym 2 184 cm3. Max effekt 173 hk vid 3 500 r/min, max vridmoment 400 Nm vid 2 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad manuell.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 12,2 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 235/60 R 18.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 275, längd 470, bredd 187, höjd 165, spårvidd f/b 162/161. Tjänstevikt ca 1 875, maxlast ca 555, max släpvikt 1 800. Tank 69 liter.

Fartresurser*

Toppfart 200 km/h. Acceleration 0-100 km/h 11,3 s.

Bränsleförbrukning*

Stad 0,91, landsväg 0,66, blandad körning 0,75 l/mil. CO2 199 g/km.

Skatt

5812 kronor.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!