Provkörning av Mazda CX-9

Provkörning av Mazda CX-9

Det var aldrig tänkt att Mazda CX-9 skulle rulla på svenska vägar. Men när den ekonomiska krisen slog till för fullt i Ryssland stod tusentals ­exemplar där som då forslades till Europa. 30 av dem hamnade i Sverige.

Mazda CX-9 är företagets största, starkaste och bilen med mest image. En fullsize-suv i alla fall med svenska mått mätt. Med en totallängd på 509 centimeter är den 29 centimeter längre än Volvo XC90.

 Motorn är en 3,7 liters vinkelsexa på 273 hästkrafter och 366 Nm i vridmoment. Den skickar iväg tvåtonsbjässen från stillastående till 100 km/h på 10,1 sekunder. Koldioxidutsläppet är 309 gram per kilometer. Det är väl ungefär så politiskt inkorrekt man kan vara i Sverige i dag. Älskade och hatade BMW X6 är rena miljöbilen i jämförelse.

 Men nu är det ju så att vad än Andreas Carlgren och Gröna Bilister säger finns det folk som skiter totalt i vad bilar släpper ut och det har inte varit några problem att sälja bilarna. Det hade behövts fler.

 För det är faktiskt så att du i jämförelse med konkurrenterna får en topp­utrustad bil till reapris och behöver inte möta din spegelbild varje dag när du är ute och kör. Bilarna är jämt fördelade över landet hos olika Mazda-handlare, som Orrbys i Örebro där vi lånade bil för provkörning.

 Mazda CX-9 är mer amerikansk än japansk. Styrningen är lika vag som den svenska valutan, fjädringen både mjuk och hård på samma gång. Det gungar lätt på motorväg men slår rätt hört i ojämnheter. Fram sitter båda bra med massor av leksaker. Bak är sittdynan kort och golvet högt så det är inte så bekvämt. Det tredje, nedfällbara, baksätet nämner vi inte ens.

 Trots att det är en stor bil så är insteget fram trångt och du för vackert böja på huvudet för att ta plats bakom ratten.

 CX-9 ser lite ut som om man stoppat en tryckluftslang i avgasröret på CX-7 men i samma ögonblick blev det en vackrare vagn med mer utstrålning. En av de sportigare suvarna. 

 CX-9 drar blickarna till sig längs vägarna även om många av dessa är arga. 

 Det här är en bil att antingen hata eller älska. Inget mellanting ges.

 Sexväxlad automatlåda kommer som standardutrustning. Den växlar smidigt och snabbt och kan även skötas manuellt. För att det ska gå snabbt behöver dock sexan mycket varvtal.

 Som en bil av den här typen ska vara så är den förstås konstant fyrhjulsdriven och däcken som tar fäste i backen rullar på 20 tum höga kromade fälgar. I pimpigaste laget kan tyckas.

 Mazda CX-9 lanserades i nordamerika 2007 och valdes till Truck of the Year. Runt 60 000 lyckliga ägare rullar i den.

 Nu även 30 i Sverige.

Mazda CX-9

Pris

359 900 kronor.

Motor

Bensin. 6-cyl V längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,3:1. Borrning/slag 95,5/86,7 mm, cylindervolym 3 726 cm3. Max effekt 273 hk (204 kW) vid 6 250 r/min, max vridmoment 366 Nm vid 4 250r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, fyrhjulsdrift. 6-växlad automat.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

Styrning

Kuggstångstyrning med servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 245/50 R 20.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 288, längd 509, bredd 194, höjd 173, spårvidd f/b 165/164. Tjänstevikt ca 2 115, maxlast ca 600, max släpvikt 1 600. Tank 76 liter.

Fartresurser*

Toppfart 181 km/h. Acceleration 0-100 km/h 10,1 s.

Bränsleförbrukning/miljö*

Stad 1,84, landsväg 0,99, blandad körning 1,30 l/mil. CO2 309 g/km.

Skatt

3 495 kronor per år.

* Enligt tillverkaren

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!