Foto: Mazda

Provkörning av Mazda MX-30 First Edition

Wankelmotor, sugmotorer när alla andra använder turbo och nu diesottomotorn. Vi har vant oss vid att Mazda hittar okonventionella lösningar. Nu kommer de med sin första elbil och den ser ut att vara ungefär som en helt vanlig elbil. Har Mazda tappat stinget?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Nej, det har de förstås inte. Mazda har sedan många år varit ett av bilvärldens mest ingenjörsdrivna företag, som om ingenjörerna har fria tyglar att hitta på lösningar som ingen annan tänker på, och de verkar inte ha några räknenissar som sätter stopp. Nästan så som saliga Saab fungerade en gång i tiden.

På senare år har Mazda gått mot strömmen när det gäller motorutveckling. I en tid när nästan alla bensin- och dieselmotorer är hårt nerskalade och lika hårt turboladdade struntar Mazda helt i överladdning. Ovanligt hög kompression på bensinmotorer och ovanligt låg på dieselmotorer tror de däremot på. Och så den nya Skyactive X-motorn förstås. Den som är som en dieselbensin-mula. Och glöm inte wankelmotorn, Mazda har i alla fall inte gjort det, och det återkommer vi till om en stund. Poängen är att Mazda sällan gör som alla andra.

Mazda har skapat ett artificiellt ljud som ska ge föraren en känsla av fart. Foto: Mazda

Elbilar då? Jo, nu gör Mazda precis som alla andra och lanserar en elbil. Den heter MX-30 och det är den ni ser på bilderna. Nästan i alla fall. Den allra första provkörningen av MX-30 görs i Lissabons utkanter och vi är så tidigt ute att bilen inte är färdig än. Serieproduktionen startar i Hiroshima i Japan nästa höst och hit till Sverige kommer den kort därpå. Bilen vi kör i Lissabon är en så kallad mula. Den har karossen från en bil (CX-30) och chassit och drivlinan från en annan (MX-30).

Under den mattsvarta karossen finns Mazdas första elbil och tanken är att vi på den här första och korta provkörningen ska få ett hum om hur den kommer att bli. Att Mazda skulle ha byggt en elbil som alla andra stämmer inte, det blir tydligt direkt. Nästan alla andra eldrivna bilar som har släppts ut på marknaden i modern tid gör ett nummer av att de är hypersnabba från stillastående, och att gasresponsen är omedelbar, och att de är knäpptysta. Så kommer inte MX-30 att bli.

MX-30 blir Mazdas första nollutsläppsbil. Den allra första körbara el-Mazdan var dock Demio EV som byggdes på försök år 2012. Foto: Mazda

Jag måste fråga ingenjören bredvid mig i passagerarsätet flera gånger för att försäkra mig om att drivlinan i prototypbilen verkligen är så som den kommer att vara i produktionsbilen. Jo, så här kommer det att vara. Känslan i gaspedalen är nästan precis som i en bensin- eller dieselbil. Inte hyperdirekt som i en elbil. När man släpper pedalen bromsar bilen bara lite försiktigt, det går inte att köra uteslutande med gasen och låta bromsen vara.

Mazdas drivlinechef Heiko Strietzel förklarar senare att produktionsbilen kommer att ha tre lägen för bromskraftåtervinningen, från nästan ingen motorbroms alls till ganska mycket. Men de tre lägenas inbromsningskurvor möts vid 7 km/h och planar ut, bilen kommer aldrig att stanna helt utan att föraren trampar på bromspedalen.

Skyactiv-G för bensin, Skyactiv-D för diesel och nu e-Skyactiv för el. Foto: Mazda

Kraftutvecklingen liknar ingen annan elbils, däremot de flesta dieselbilars. Det finns en viss, om än kort, fördröjning och kraften stegras ju hårdare man gasar. Det är inte alls oangenämt, och självklart ingen slump. Mazda säger sig ha programmerat gasresponsen för att passa vår förmåga att spänna musklerna i kroppen. För omedelbar acceleration och vi hinner inte spänna musklerna i nacken och det upplevs som obehagligt, enligt Mazda.

I MX-30 finns det en ögonblickskort fördröjning från gaspådrag till acceleration och det sägs göra hela skillnaden. De första intrycken är i alla fall positiva. MX-30 är inte blixtsnabb. Prestandasiffrorna är inte fastställda, men med 143 hk och 264 Nm på framhjulen ska man inte förvänta sig några sportbilssiffror. Under körning uppfattas den som en medelstark dieselbil.

I prototypbilen är delar av instrumenteringen nersläckt. Växelväljaren kommer att se ut precis så här i produktion. Foto: Mazda

På typiskt Mazda-knepigt vis är MX-30 inte heller helt tyst. Inne i kupén är det ovanligt tyst och fjädringen är ovanligt mjuk och behaglig, men det finns ett motorljud. Elmotorn som driver framhjulen är förstås helt tyst, men Mazda har skapat ett artificiellt ljud som ska ge föraren en känsla av fart. Det är ett svagt brummande, inte helt olikt en dämpad trecylindrig motor, som ökar i intensitet och ton ju högre hastigheten är och ju mer man gasar. I en uppförsbacke med fullt gaspådrag hörs ljudet påtagligt, nästan för högt, och stör den i övrigt så väldämpade ljudkomforten. Prototypbilen är tyst, även med elbilsmått mätt.

Räckvidden väcker flest frågor. Mazda har stoppat in ett 35,5 kWh-batteri som ger en teoretisk räckvidd på 20 mil enligt mätning i WLTP-körcykeln. Det är för lite nu och kommer att vara alldeles för lite när bilen börjar säljas om ett år.

Utställningsbilen visar MX-30:s riktiga interiör. Svävande mittkonsol och ingen B-stolpe. Foto: Mazda

– Vi anser att vi är i nivå med konkurrenterna. Vi kallar det rightsizing, vi tror att större batterikapacitet används sällan. Med större batteri blir bilen tyngre, sämre att köra och inte minst dyrare. Vi tror att den här räckvidden är väl anpassad för vår målgrupp och för de som vill ha längre räckvidd kommer det framöver att finnas en räckviddsförlängare. Vi tycker att det här är smartare än att erbjuda ett dubbelt så stort och dyrt batteri som sällan används till fullo. Vi tror inte att en två ton tung elbil med jättestora batterier är rätt väg att gå, säger Joachim Kunz, produktutvecklingschef på Mazda.

Räckvidden väcker flest frågor. Mazda har stoppat in ett 35,5 kWh-batteri som ger en teoretisk räckvidd på 20 mil enligt mätning i WLTP-körcykeln. Foto: Mazda

Priset är satt till 349 900 kronor. För det kommer man att få en välutrustad MX-30, en så kallad First Edition. Då ingår bland annat adaptiv farthållare, navigation, head up-display och elstolar. Priset i förhållande till räckvidden gör att MX-30 riskerar att hamna i kläm på marknaden. Hyundai Ioniq, Hyundai Kona, Opel Corsa-e och Peugeot e-2008 är bara några elektriska modellnamn som blir svåra konkurrenter för MX-30.

Den laddas med CCS-kontakt och kan ta emot effekt upp till 50 kW likström eller 6,6 kW om den laddas med växelström. Det är mindre än de flesta konkurrenter. Mazdan bör ändå inte vara chanslös. Den har något annat. De bakhängda bakdörrarna, den luftiga interiören som delvis är klädd med återvunna plast- och korkmaterial och inte minst köregenskaperna kan vara nog för att särskilja MX-30 från elbilsmängden.

Produktionsbilen

Så här ser kommer MX-30 att se ut på riktigt, när produktionen startar nästa år. Designen följer Mazdas tidigare Kodo-linjer. Namnet då? Mazda har satt MX-beteckningen på flera historiska modeller som har stuckit ut en aning från resten av modellutbudet. MX-5 var först och är tveklöst bäst känd. Icke att förglömma är den lilla nittiotalscoupén MX-3 och den långa tvådörrarscoupén MX-6 som ersatte 626 Coupé och delade teknik med Ford Probe.

Mazda MX-30 First Edition

Pris

349 900 kronor, säljs nu, första kundleverans hösten 2020.

 

Motor

Synkron elmotor. Max effekt 143 hk (105 kW), max vridmoment 264 Nm, batterityp vätskekylt litiumjon, 35,5 kWh, 355 volt. Max laddeffekt 50 kW, ombordladdare 6,6 kW.

 

Kraftöverföring

Motor fram, framhjulsdrift. 1-växlad reduktionslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel i.u.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg, däck 215/55 R18.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 266, längd 440, bredd 180, höjd 157, spårvidd f/b i.u. Markfrigång i.u. Tjänstevikt i.u, maxlast i.u, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) i.u.

 

Fartresurser

Ej fastställt. Bränsleförbrukning: Ingen uppgift.

 

Garantier

Nybil 10 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, batteri 8 år/16 000 mil.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

Foto: Patrik Lindgren

Hyundai Kona Electric

Med 136 hk, 39 kWh-batteri och 28,9 mils räckvidd blir Kona Electric en tuff nöt att knäcka för MX-30.

Pris: 364 900 kronor.

Foto: Peugeot

Peugeot e-2008

Nya generationen 2008 kommer som elbil med 136 hk, 50 kWh-batteri och räckvidd på 31 mil. Lanseras våren 2020.

Pris: Ej fastställt.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr