Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Mazda MX-30 Sky

Mazda MX-30 är en bil av sin tid. En eldriven city-suv med vegansk inredning, en bil som gjord för en trendkänslig influencer på språng i livet. Priset är bra, men vill bilköparna verkligen ha tillbaka elbilarna med kort räckvidd?

Mazda MX-30 är märkets första elbil. Med fullmatat utrustningspaket och ett pris på 347 900 kronorna kan den få upp volymerna hos ett Mazda som tappat mycket marknad i Sverige i år. Designen ligger i tiden, suv-inspirerad och dessutom kryddad med något så ovanligt som bakdörrar hängda i bakkant. "Som på BMW i3" tänker du förmodligen. Nej, nej – som på Mazda RX-8, den wankelmotordrivna sportbilen från början av 2000-talet.

Felvända dörrar är ett gammalt beprövat Mazda-knep.

Men med det låga priset följer vissa eftergifter. Främst handlar det om räckvidden. De senaste två åren har elbilarnas batterier blivit allt kraftigare. I dag har de flesta elkonkurrenter en verklig räckvidd på 30-40 mil. Mazda MX-30 har ett batteri på 35,5 kWh och en räckvidd på 20 mil. Det är siffror som vi brukade se för fem år sedan, men inte på en ny elbil som debuterar 2020.

First Edition heter den extra välutrustade introduktionsmodellen som säljs för 349 900 kr. Foto: Patrik Lindgren

Självklart bjuder Mazda på en bortförklaring i pressreleasen. Det handlar om miljöskulden vid batteritillverkningen "som självklart blir större ju större batteri man bär med sig", säger Mazda och får det nästan att låta som att det är bra att batteriet är halvtomt efter en körning till Arlanda tur och retur.

Någon version med bättre batteriprestanda är inte aviserad. Men redan nästa år har Mazda en lösning på räckviddsproblemet. Då kommer laddhybridversionen med något så ovanligt som en wankelmotor under huven. När jag kikar under huven på den här bilen gapar ett stort hål på ena sidan. Där ska en enskivig wankelmotor sitta och vid behov på konstant varvtal ladda batteriet. Oavsett om wankelmotorn är i gång eller inte är det alltid elmotorn som driver framhjulen. Wankelmotorn utmärks med sin snurrande kolv av en tyst och vibrationsfri motorgång. Kanske är det som räckviddsförlängare wankelmotortekniken till slut får ett genombrott?

Teknikens Världs Mikael Stjerna faller för Mazda MX-30, trots "litet" batteri och småjobbiga bakdörrar. Foto: Patrik Lindgren

Men här och i dag är det renodlad eldrift som gäller för MX-30. Elmotorn är på 145 hästkrafter och den räcker väl till. Alla elbilar har bra vridmoment och kvick acceleration, och Mazda MX-30 är inget undantag. När jag ger full gas svarar motorn med ett konstgjort motorljud som kommer från högtalarna. Det är inte så dumt som det låter. Dels är bilen tyst vid normalt gaspedaltryck, dels är det artificiella motorljudet av förhållandevis diskret natur. Men vad är det bra för? Kanske för att man som förare vill ha en slags kvittens på att det jobbas för fullt under huven. Särskilt sportig är dock inte bilen. Styrningen är en smula simmig, och förmedlar inte så mycket känsla från kontaktytan med vägen. Men den lätta styrningen passar förstås bra i citytrafiken.

Innan jag kan ta mig ur måste föraren lossa sitt säkerhetsbälte och öppna sin dörr. Krångligt! Foto: Patrik Lindgren
Foto: Patrik Lindgren

Bakdörrarna är hängda i bakkant.

"Öppningsvinkeln är extra stor för att det ska bli lätt att komma i och ur kupén" står det i pressmaterialet. Men det hjälper inte. Precis som för BMW i3 betyder det att det blir riktigt krångligt att komma in till baksätet. Glipan mellan baksäte och framstolens ryggstöd är smal. Dessutom involverar inträdet till baksätet passageraren i framsätet. Innan man öppnar bakdörren måste nämligen framdörren öppnas. Dessutom bör en vänligt sinnad passagerare i framstolen skjuta fram sin stol en aning eftersom det annars är ruskigt svårt att tränga in i baksätet. Baksätesattacken är en utmaning för alla med BMI över 25. Väl på plats sitter man bra – baksätet är plant och gjort för att även mittpassageraren ska passa in. Men jag kan ändå inte se det som annat än ett milt straff att bli förpassad till baksätet i en MX-30. Ytterst små tittgluggar och ett standardmonterat, kolsvart innertak ger en känsla av fångtransport.

1 av 2: Välutrustad i grundutförande och med mycket bra förarergonomi. Foto: Patrik Lindgren
2 av 2 Foto: Patrik Lindgren

Att sitta fram och köra är en helt annan historia. Mazda har hittat helt rätt i balansgången mellan analogt och digitalt. Instrumenthuset har fasta mätare med en utbytbar informationsbild i mitten. Den stora infotainmentskärmen i mittan av panelen har kvar fasta knappar för att ställa in önskad värme och ventilation – praktiskt! Navigation är standard, liksom Apple CarPlay.

Framför allt gillar jag materiallösningen. Flera ytor i konsolen mellan framstolarna är klädda i kork, vilket jag tror är en världspremiär i bilsammanhang. Ytan är sträv och ger en exklusiv vardagsrumskänsla. Framtiden får utvisa om det är ett material som tål slitage också, utan att bli skavt. Men det har fungerat förr. "Kork-O-Plast"-golven från Wicanders har hållit att gå på sedan 1912.

e-Skyactiv är namnet på Mazdas elbilsteknik, den här och kommande. Foto: Patrik Lindgren

Elbilskunder har förmodligen en utvecklad känsla för miljöfrågor, och i Mazda MX-30 kan de glädja sig åt att övre delen av dörrsidorna är klädda i ett material som är gjort av gamla PET-flaskor. Miljöomsorgen stannar inte där. Stolklädseln går att få i en kombination av återvunnen textil och "veganskt skinn"(!). Läser man mellan raderna i pressreleasen förstår man att det är skinn från den välkända vinyloxen som klär stolarna.

Ingen storlastare, men i paritet med andra elbilar, 366 VDA-liter får plats. 1 171 liter med fällt säte. Foto: Patrik Lindgren

Toppfarten är begränsad till 140 km/h enligt tillverkaren, men på mätaren står det 147 km/h innan bilen kroknar. Oavsett fart går MX-30 relativt tyst. Men det är förstås för stadstrafik den är ämnad. Med en räckvidd på 20 mil blir längre resor irriterande ofta avbrutna av laddstopp. På motorväg drar den över 2,0 kWh per mil, och det betyder att du måste ladda en gång i timmen på långresa. Visserligen går varje laddstopp snabbt – ca 30 minuter – men det blir helt enkelt för många stopp. Bilen klarar 50 kW snabbladdning, vilket i dag får betraktas som ett minimum.

I stadstrafik drar den mindre och får då en räckvidd på 26 mil. Det går att köra nästan utan att använda bromspedalen alls. Bromskraften när man släpper gaspedalen går att ställa in med rattpaddlar i fem olika lägen och i läget med mest inbromsning stannar bilen upp så snabbt att bromslamporna tänds.

Än så länge laddas MX-30 med sladd, men snart kommer laddhybriden som kan laddas med wankel. Foto: Patrik Lindgren

För regelbunden nattladdning hemma har den en ombordladdare på 6,6 kW som klarar enfasladdning. Det betyder att den passar för en laddbox för 16 A säkring och med en laddeffekt på 3,7 kW. Då tar det i teorin tio timmar att ladda ett tomt batteri. I verkligheten går det snabbare, batteriet lär aldrig vara helt urladdat.

Utrustningslistan är lång. Redan den billigaste modellen har elvärmd ratt, navigation, head up-display, backkamera och 18 tums aluminium-fälgar. På säkerhetssidan är adaptivt helljus, adaptiv farthållare, trafikskyltsavläsning, autobroms och filhållningsassistans standard. MX-30 är inte krocktestad ännu av Euro NCAP, men att plattformssyskonet Mazda CX-30 förra hösten fick krocktestbetyget "bästa någonsin" av Euro NCAP bådar gott.

I höger del av motorrummet finns ledig yta, lagom för den kommande wankelmotorn i laddhybriden. Foto: Patrik Lindgren

Sammantagen kan jag inte låta bli att tycka om Mazda MX-30. Trots att jag inte borde. Bakdörrskonstruktionen är ett skämt, det finns en anledning till att bakhängda dörrar försvann för ett halvsekel sedan. Lastutrymmet imponerar inte. Räckvidden, ett avgörande argument på elbilsmarknaden, var bra 2013 men är 2020 generande kort.

Men MX-30 har karaktär, ett riktigt bra pris och utrustningslistan lämnar inte något övrigt att önska. Den som bara kör i stan klarar sig med den korta räckvidden och fångtransporten kan användas i uppfostringssyfte: "Uppför dig ordentligt, lilla Belsebub, annars får du sitta i baksätet!"

Mazda MX-30 Sky

Pris: 347 900 kronor, säljs nu, första kundleverans september. 60 000 kronor i miljöbonus.

Motor: Max effekt 145 hk (107 kW), max vridmoment 265 Nm, batterityp litium-jon, 35,5 kWh.

Kraftöverföring: Motor fram, framhjulsdrift. Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak torsionsaxel.

Styrning: Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,4 meter.

Bromsar: Skivor fram (ventilerade) och bak. Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,0 tum, däck 215/55 R18.

Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 266, längd 440, bredd 180, höjd 156, spårvidd f/b 156/156. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 750, maxlast 369, max släpvagnsvikt 0. Bagagevolym (VDA-liter) 366-1 171 liter.

Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 9,7 s, toppfart 140 km/h.

Elförbrukning (WLTP): Blandad körning 1,9 kW/ mil. CO2 0 g/km. Räckvidd 20,0 mil.

Garantier: Nybil 3 år + 7 års förlängd komponentgaranti, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år, lack 3 år, assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad. Batteri 8 år.

Skatt: 360 kronor per år per år.

Rivaler

Foto: WILFRIED WULFF

BMW i3

Mycket lik Mazda MX-30 med felvända bakdörrar och invändigt klädd med återvunna PET-flaskor. Men med större batteri och 31 mil i räckvidd. Men räckvidden kostar pengar.

Pris: 419 200 kronor.

Honda e

En designmässig fullträff, och precis som Mazda nöjer sig Honda med batteri på 35,5 kWh och får en räckvidd på 22 mil. Fyra dörrar men bara 3,9 meter lång.

Pris: 370 200 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!