Provkörning av Mazda MX-5 2,0 Sport

Provkörning av Mazda MX-5 2,0 Sport

Mazda förfinar den omtyckta roadster­modellen MX-5. Skarpare chassi och rappare vägegenskaper passar in i bilden för folksportaren. Men vi är tveksamma till det nya alternativet sexväxlad automatlåda.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Succémodellen MX-5 fyller 20 år och inför modellåret har den runda karossen utrustats med det nya Mazda-ansiktet, en elak uppsyn i form av femkantig stor frontgrill och vidstående sidohålor där dimljusen huserar. Nya bakljus, fälgdesign och andra småjusteringar ändrar inte en i övrigt balaserad och säker formgivning.

Tidigare har tredje generationen MX-5 kritiserats för att tappa väggreppet och vara lite oprecis (vi pratar fortfarande om en av marknadens mest knivskarpa och styralerta sportbil). Bilens rollcenter har sänkts 26 millimeter tack vare omfattande justeringar i hjulupphängningarna. Roadster – med tygsufflett förstås – har fått hårdare satt fjädring, medan Roadster Coupé bibehåller den tidigare sättningen.

 I sittbrunnen känner vi igen MX-5. Instrumentbrädan har nu dekorlist i mattsilver i stället för blanksvart, knapparna på mittkonsolen har stuvats om och instrumentrundlarna har fått ett mer lättläst typsnitt. Sportversionen har stolar från Recaro som klämmer åt på rätt ställen på kroppen.

 2,0-litersmotorn har fått höjd varvtalsnivå för uttaget av toppeffekten 160 hästkrafter, som nu nås vid 7 000 r/min, men varvtalsregulatorn slår inte av maskinen förrän efter ytterligare 500 r/min. Omkonstruktionen av luftinsuget gör att MX-5 nu låter mer sportig. 2,0-litersmotorn med manuell växellåda har fått ett extra ljudrör som förbinder insuget och sittbrunnen. Denna designade ljudbild förskönar sportbilsåkandet. 

 Särskilt chassijusteringarna gör 2,0 Sport Roadster rolig att köra. Fronten styr in som man vill och det går att trycka sig ur böjarna tack vare differentialbromsen och Bilsteindämparna som är standard på 2,0 Sport. Närvarokänslan är naket ärlig.

 Ljudet ur de dubbla avgaspiporna är nästan lika ärtigt som en twincam-Alfa Romeo från 1970-talet när vi rasar in och ur tunnlarna längs den kurviga kustvägen på Amalfisträckan söder om Neapel. Underhållande vägar för ett körinstrument som MX-5 2,0 Sport!

 Efter nöjesturen i 2,0 Sport ges det tillfälle att köra 1,8-motorn. Mindre effekt, fortfarande 126 hk, gör modellen mindre kraftfull och avsaknaden av differentialbroms gör körningen mindre yster. Karossen kränger mer och styr­känslan har inte samma ”smörkniviga” känsla. Nytt för i år är att 1,8 går att beställa som Roadster Coupé. Den fällbara hardtopen har fått förbättrad ljudisolering i takets framkant vilket sänker bullret med 2,7 decibel vid körning i 60 km/h.

 Förrutom chassi- och designförändringarna hos MX-5 är den stora nyheten att den nu går att beställa med sexväxlad automatlåda, ”Activematic”. Växellådan arbetar på konventionellt manér med momentomvandlare. Dubbelkopplingslåda väntas först om två år. Paddlar på rattekrarna tilllåter manuell manövrering och den tar växlingskommandon relativt alert, men att gå miste om den där typiska knycka-till-på-handleden-rörelsen förtar en hel del av MX-5-upplevelsen. Activematic går bara att beställa till 2,0-litersmotorn och i en lite lyxigare look som lämpligt nog går under namnet Premium.

 1,8-modellen startar på 218 400 kronor, skinnklädsel kostar 7 500 kronor extra, Roadster Coupé-tillägget är 16 500 kronor.

 Mest attraktiv är 2,0 Sport Roadster för 280 800 kronor som på ett direkt och intuitivt vis speglar det som gör en liten, lätt sportbil till ett supereffektivt precisionsinstrument.

Mazda MX-5 2,0 Sport

Pris

280 800 kronor.

Motor

Bensin. 4-cyl längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8:1. Borrning/slag 87,5/83,1 mm, cylindervolym 1 999 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 7 000 r/min, max vridmoment 188 Nm vid 5 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift, 6-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, dubbla triangellänkar, krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,0 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 205/45 R 17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 233, längd 402, bredd 172, höjd 125, spårvidd f/b 149/150. Tjänstevikt 1 165. maxlast ca 210 liter. Tank 50 liter.

Fartresurser*

Toppfart 213 km/h. Acceleration 0–100 km/h 7,6 s.

Förbrukning/miljö*

Blandad körning 0,76 l/mil, stadskörning 1,05 l/mil, landsväg 0,59 l/mil. CO2 181 g/km.

Skatt

1 575 kronor per år.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!