070806-mazda-mx5-bäst

Provkörning av Mazda MX-5 Roadster Coupé

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

251 400 kronor.

Motor

4-cyl längsmonterad radmotor, 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kompression 10,8. Borrning/slag 87,5/83,1 mm, cylindervolym 1 999 cm3. Max effekt 160 hk (118 kW) vid 6 700 r/min, max vridmoment 188 Nm vid 5 000 r/min.

Kraftöverföring

Bakhjulsdrift. 5-växlad manuell låda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, dubbla triangellänkar, krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 10 meter.

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7 tum, däck 205/50 R 16

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 233, längd 400, bredd 172, höjd 126, spårvidd f/b 149/150. Tjänstevikt 1 192, maxlast ca 210. Tank 50 liter.

Fartresurser

Toppfart 215 km/h. Acceleration 0-100 km/h 8,3 s.

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,77 l/mil. CO2 183 g/km.

 

Taklagsfest

Mazda hänger på coupécabriolet-trenden. Legenden MX-5 får fällbart tak som är snabbt, lätt och prisvärt. Vem vill inte ha den här modellen?

Det är synd om 131 svenskar. Så många har hunnit köpa nya Mazda MX-5 med klassisk sufflett. Hade de ivriga roadsterentusiasterna väntat till januari nästa år hade de kunnat köpa MX-5 Roadster Coupé i stället. Tillägget för det fällbara lättviktstaket blir bara 16500 kronor, ett kap med tanke på att hardtop till roadstern kostar 22000 kronor.

Man kan fråga sig vem som vill ha vanliga MX-5 framöver. Puritaner, som ogillar viktökningen, menar den svenska Mazda-importören. Under 2007 räknar man med att hälften av MX-5-försäljningen ska utgöras av Roadster Coupé.

MX-5 är utvecklad med det japanska uttrycket ”Jinba Ittai” som ledstjärna. Det betyder ungefär ”ryttare sitter som gjuten i sadeln”. Att idealet skulle kvarstå för Roadster Coupé var en av de fem utmaningar som utvecklingsteamet brottades med. De fyra övriga var: bevarad design, ingen minskning av bagagevolymen, marknadens snabbaste takfällningsmekanism och bibehållen låg vikt. Teamet har lyckats. Viktökningen är bara 37 kilo, prestanda och förbrukningen har inte påverkats tack vare förbättrad aerodynamik. 

Fjädringen har fått lite hårdare sättning bak och fram sitter grövre krängningshämmare. Någon skillnad är svår att märka när vi pressar nykomlingen på politikerslingriga alpvägar i Österrike. 

Det fina höstvädret medför att taket är nedfällt mest hela tiden, men på bergstopparna är det kyligt. För att få upp taket måste jag stanna och lägga i friläge. Knapparna som styr det elmanövrerade taket sitter på ömse sidor om knappen för varningsblinkers. Operationen tar tolv sekunder oavsett riktning. 

När taket är uppe och farten 120 km/h är det, enligt Mazda, åtta decibel tystare i en Roadster Coupé än i en MX-5 med sufflett. Lite vindbrus runt fönstren märks men det går att leva med. MX-5 Roadster Coupé är en centimeter högre än sufflettmodellen. Trots mina 191 centimeter har jag fyra centimeter luft mellan håret och taket. Jag tackar min korta torso för det, kortare kollegor satt faktiskt sämre.

Roadster Coupé går bara att få med 2,0-litersmotorn på 160 hästkrafter. Sport-paketet som inkluderar sexväxlad låda och massa annat är valbart även till den här modellen. Synd att 1,8-litersmotorn på 126 hästar inte är aktuell. Skillnaden i prestanda är nämligen inte milsvid och sportpaketet väljer jag bort då den sexpetade lådan är kärv. 

En prestandaversion, likt MPS-versionerna av Mazda 3 och Mazda 6, diskuteras. Säljer dessa bra så kanske de tre bokstäverna dyker upp på bagageluckan till en MX-5 om ett år.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!