Provkörning av Mazda MX-5 Sport

Provkörning av Mazda MX-5 Sport

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor

4-cyl längsmonterad radmotor. 2 överliggande kamaxlar per cylinder. 4 ventiler/cylinder. Kompression 9,5. Borrning/slag 83/85 mm, cylindervolym 1 839 cm3. Max effekt 145 hk (107 kW) vid 7 000 r/min, max vridmoment 168 Nm vid 5 000 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 6-växlad låda. Torsendifferential.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fjäderben med dubbla triangellänkar och krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång, servo. 2,8 rattvarv. Vändcirkel 9,2 meter.

Bromsar

Ventilerade (fram) skivbromsar. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälg 6,5 tum lättmetall. Däck 205/45 R 16.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 227, längd 398, bredd 168, höjd 123. Spårvidd fram/bak 142/144. Tjänstevikt ca 1 100, maxlast ca 150. Bränsletank 50 liter.

Fartresurser (tillverkarens uppg.)

Acceleration 0-100 km/h 8,4 sek, toppfart 208 km/h. 

Bränsleförbrukning (tillverkarens uppg.)

0,89 l/mil (blandad körning)

Toppform!

Mazda Miata MX-5 må vara en av de äldre modellerna i produktion, men snacka om att åldras med behag. Miata är i bättre form än någonsin!

Den började tillverkas redan 1989 men sällan eller aldrig har en bil som är så gammal känts så fräsch. Jag pratar om tredje upplagan av Mazda MX-5 - eller Miata som den egentligen inte heter.

Visserligen fick MX-5 en rejäl ansiktslyftning med ny kaross och nya motorer 1998 men grunden är den samma. Hittills har modellen byggts i 580 000 exemplar och är noterad i Guinness - boken alltså, inte ölet - som världens mest sålda öppna sportbil.

De rena, klassiska dragen som satte bilvärlden i gungning för tolv år sedan håller än idag. Visst har Miata svullit lite med åren men grunddragen är desamma. Tack och lov är de uppfällbara lyktorna sedan 1998 ett minne blott men frågan är om inte den senaste makeup-kuren gjort nya Mazda MX-5 till den mest lyckade versionen.

I nosen har den fått lite läppglans, luftintaget i fronten har nu samma femkantiga drag som övriga Mazda-familjen. Det söta lilla smilet har blivit aggressivt. Ögonskugga i form av strålkastare med separata lampor för hel-och halvljus. Aktern har kniptrimmats med nya bakljus.

När MX-5 kom hade den en 1,6-litersmotor på 115 hk. Version två på 1,8 liter hade 140 hk. Nu handlar det om 145 hk, och det vid livliga 7 000 r/min, fortfarande ur 1,8 liters cylindervolym.

De extra hästkrafterna har lockats fram genom variabel styrning av insugningsventilerna och högre kompression. Insugningsventilerna stänger snabbare på lägre varv och håller öppet längre på höga varv. Det gör att motorn får bättre kraft framför allt vid lägre varvtal, men det märks en markant effektpuckel vid 4 500 r/min. När toppeffekten nås vid maxvarvet 7 000 r/min låter MX-5 minst sagt rejsigt..

Även invändigt (det lilla invändiga som nu finns) har MX-5 fått sig en omgång. Nya sportstolar och dörrsidor - så mycket mer finns inte att ändra på. Stolarna borde dock kunna justeras, framförallt nedåt, och ställbar ratt hade inte varit fel. I övrigt finns här utrustning som den moderne sportbilsköparen sätter värde på, men som får puritanen att rysa: eljusterbara backspeglar, elhissar, mugghållare. Till min stora glädje konstaterar jag att hastighetsmätare och varvräknare har försetts med kromringar, dock inte övriga instrument. Det måste finnas något att förbättra även i framtiden.

Centrallås med fjärrkontroll som även kan öppna luckan till det minimala bagageutrymmet är en självklarhet på många nya bilar - nu finns det även på Miata.

Att sätta sig i och köra iväg med MX-5 är som att ta på sig sina favoritjeans. Man känner sig komfortabel och trivs med en gång.

Bilen ligger perfekt på vägen, har underbart orr i motorn och är fantastiskt rolig att köra. Det är fara värt att du skrattar högt hela vägen. När vägen kröker till, och framförallt om det är lite, lite fuktigt - då är frågan om du kan ha roligare i någon annan bil. Det är drygt ett ton bil du har att hantera, det känns som 500 kg. Allt går så lätt, så lätt.

Bakvagnen kastar gärna ut, men det är med snälla uppställ som är lätta att korrigera. Torsen-differentialen i bakaxeln är en god kamrat som ser till att fördela kraften till det hjul som har bäst grepp. 

Provkörningsbilen är en Mazda MX-5 Sport med 6-växlad låda. I ärlighetens namn känns den lådan aningen "trång". Det är inte helt säkert att du verkligen får i den växel du tänkt dig, inte på samma självklara sätt som med den 5-växlade lådan. Men slagen är alltjämt härligt, underbart korta och snärtiga. Som tillval finns en 4-stegad automatlåda. Nej tack!

Enligt Mazda klarar MX-5 Sport 0-100 km/h på 8,4 sekunder och har en toppfart på 208 km/h. Förra Miatan med 140 hk klarade 0-100 km/h på 9,1 sekunder enligt våra mätningar. Huruvida de nya uppgifterna stämmer får vi återkomma till, men det är tveksamt eftersom bilen inte når 100 km/h på tvåan ens på mätaren.

I sportpaketet ingår 6,5 tum breda 16-tums lättmetallfälgar (däck 205/45), dimljus i fronten, skinninredning, radio, Bilstein stötdämpare, tvärstag mellan stötdämpartornen och kromade inre dörrhandtag.

Bilsteindämparna gör Miata rätt hård och stötig, men i den här typen av bil känns det på intet sätt störande. Tvärtom. Vridstyvheten i nya MX-5 har förbättrats med 13 procent i standardmodellen och 16 procent i sportversionen. 

MX-5 i originalutförande med 5-växlad låda, 15-tumshjul och tygklädsel kostar 204 500 kronor. Sportversionen betingar 229 500 kronor. Hardtop lackerad i bilens kostar ytterligare 15 000 kronor.

150 exemplar (att lägga till de tidigare sålda 1 136) kommer till Sverige. Alla lär som vanligt bli snabbt sålda och jag är djupt avundsjuk på de blivande ägarna. Jag vill nämligen påstå att mer körglädje per satsad krona finner du icke!

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!