Provkörning av Mazda RX-8 Hydrogen

Provkörning av Mazda RX-8 Hydrogen

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

 20 miljoner kronor. Leasas i Japan för 27 000 kronor/månad.

Motor

 Tvåkammars wankel, dubbla tänstift. Insprutning för bensin samt för vätgas. Volym 1 308 cm3. Max effekt 109 hk (80 kW) med vätgas, 210 hk (154 kW) med bensin. Max vridmoment 140 Nm på vätgas, 222 Nm på bensin.

Kraftöverföring

 Motorn fram, bakhjulsdrift. 4-stegad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädrar fram och. Fram och bak dubbla tvärställda länkarmar.

Styrning

 Vändcirkel 11,2 meter. 3 rattvarv.

Bromsar

 Ventilerade skivbromsar fram och bak.

Hjul

 Fälg 8 tum alu, däck 225/45 ZR18.

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 270, längd 443, bredd 177, höjd 134, spårvidd f/b 150/151. Tjänstevikt 1 530 kg. Tank 61 liter bensin, 110 l vätgas i 350 bar trycktank.

Fartresurser

 Ej angivna.

Räckvidd

 Vätgas ca 10 mil, bensin ca 55 mil.

 

Nytt recept: Vätgaswankel

Mazda parar miljövänlig vätgas med wankelmotor. Vi fyller gastanken i Stavanger på Norges första vätgaspump och tar en tur.

Jag säger som Gert Fylking – ”Äntligen!”. Äntligen har Mazda kommit på vad man ska ha wankelmotorn till. 

 Nämligen vätgasdrift.

 Under huven på Mazdas nya projektbil sitter fabrikens wankelmotor som nu går på både vätgas och bensin. 

 Vätgasdriften gör bilen extremt miljövänlig, bara vattenånga kommer ur avgasröret. Och wankelmotorn är enligt Mazda perfekt för vätgasdrift. 

 Fabriken lanserade vätgasspåret redan på Tokyos bilsalong 2003, men det är först nu Mazda är framme vid testkörningar på allmän väg. 

 Att den första utlandsresan gick till Stavanger, Norge, beror helt enkelt på att bilen går att tanka just här. Statoil öppnar just i dagarna landets första vätgasstation i staden.

Innan jag själv får ratta dyrgripen håller en ingenjör från Japan en lång instruktion med både planscher och pekpinnar. Tio minuters föreläsning mynnar till slut ut i att det finns en blå knapp till höger om ratten. Trycker jag på den kopplas vätgasdriften in. Trycker jag en gång till kopplas vätgasen från och bilen går på bensin. Enkelt, inte sant?

Dags att köra. Eftersom prototypen mestadels kommer att testköras på japanska vägar sitter ratten på höger sida. Jag suckar ljudligt och säger till min bevakare från Mazda, placerad i passagerarstolen, att förra gången jag körde en högerstyrd bil körde jag i diket. Mannen bleknar omedelbart och ser ut som om alternativen är att överfalla mig eller begå harakiri. 

 ”Only joking”, tillägger jag. Mannen återfår färgen på kinderna men blicken säger mig att vi inte har samma humor.

Vrider om nyckeln och kör iväg med bensin i insprutningsrören. Wankelmotorn spinner som en symaskin, de här motorerna behöver ju varvas ganska högt för att ge sportbilskänsla. 

 Vid första stoppliktsskylten ger min överrock mig ett finger – missförstå mig rätt, han pekar alltså på den blå knappen. Det är nu vi ska gå över till vätgas. Jag trycker till och knappen lyser blå i skymningsljuset.

 Bilen knycker till och ändrar definitivt stämma. Tänk diesel, fast högre upp på tonskalan.

– Att den låter annorlunda beror på att vätgas brinner snabbare än bensin, det ger ett annat ljud, förklarar överrocken. 

 Motorn jobbar med något så kuriost som en fyrstegad automatlåda med ”paddlar” på ratten. Bekvämt, och kanske döljer det något av nackdelen med vätgasdrift. Jag tänker på effektförlusten. Kör jag på bensin ger motorn 210 hästkrafter, när jag tryckte in vätgasknappen lämnade jag hälften av effekten kvar i bensintanken. Kvar blir 109 hästkrafter.

Det känns som om motorn plötsligt drabbades av jordens baksmälla. Jag sitter och kör en av världens snyggaste sportvagnar – med Corolla-prestanda!

 Men spelar roll. Vad var det min gamla mor brukade säga? 

 ”Man får ändå bara köra i femtio”. 

 Överrocken låter likadan.

 ”80 kW is not big power, but enough in town”, muttrar han.

Någon längre tur blir det inte. Dels för att fler inbjudna gäster vill provköra, och dels för att räckvidden är begränsad. Drygt tio mil räcker gastanken. Skulle den ta slut är det ingen katastrof, bilens vanliga bensintank på 61 liter räcker långt. Men det är ju gas man vill köra på.

 Rullar in på Statoils ”fyllestasjon”, jo, det heter så i Norge.  

 Kön av vätgasbilar är som väntat ringa. Vätgasprojektet i Stavanger omfattar fyra ombyggda Toyota Prius, plus den tillfälliga gästen från Mazda. 

 Men det tar tid att tanka ändå. Det visar sig att stationschefen har försvunnit bort på en middag och tagit nycklarna till vätgaspumpen med sig.

Efter 20 minuter uppenbarar han sig med en skammens rodnad.

 ”Det är litt nytt för oss”, säger han.

Vi fyller på två kilo gas. Det är en relativt liten högtryckstank som ligger i bagageutrymmet på testbilen. Hela lastutrymmet försvinner visserligen, men å andra sidan var det inte särskilt stort från början. 

 Dyra rackare är det i alla fall. Tanken kostar lika mycket som en vanlig bil, men Mazda menar att om vätgasbilar skulle massproduceras skulle tanken bli mycket billigare.

Priset för tankningen stannar på 20 kronor. Billigt, men det är inte det riktiga priset. Vad vätgas egentligen skulle kosta om man skulle sälja det kommersiellt har ansvariga på Statoil svårt att precisera. Men det verkar som om milkostnaden skulle ligga i närheten av bensindrift.

 Dags att dra i väg igen. Vätgasdriften verkar ju fungera riktigt bra. Mazda får två hemläxor att göra.

1) Gör gastanken billigare och större. Räckvidden måste bli längre. 

 2) Se till att fler vätgasstationer byggs upp. Det blir i längden jobbigt att åka till Stavanger varje gång man ska tanka.

Därför är vätgas och wankel toppen

En vanlig ottomotor är generellt mer bränsleeffektiv än en wankelmotor, vars akilleshäl alltid har varit bränsletörsten. Det var därför många som höjde på ögonbrynen när Mazda sent 2003 för första gången presenterade sin vätgasdrivna wankelmotorbil. 

Men Mazda hävdar att det är en smart lösning. I en vanlig ottomotor blir insugsrör och förbränningsrum så upphettade att det är svårt att kontrollera förbränningen av den lättantändliga vätgasen.

– En wankelmotor har separata kamrar för insug, förbränning och avgaser. Temperaturen blir därför lägre där vätgasen sugs in. Wankelmotorn är ett bättre och snabbare steg till vätgassamhället än ottomotorn, säger Kenju Morimoto, en av chefsingenjörerna bakom vätgasprojektet. 

Ombyggnaden till vätgasdrift har inneburit två extra vätgasinsprutare i wankelmotorn. Vid hög belastning används båda.

Vätgas ger i princip inga utsläpp alls och kan produceras på många sätt:  biobränslen, solenergi, naturgas med mera. Den vätgas som Statoil säljer görs på naturgas och elkraft, och kommer faktiskt från svenska Aga. 

Många tror att ett framtida vätgassamhälle är lösningen på världens energi- och miljöproblem. Vätgasdrivna bränslecellsbilar med elmotorer är den mest energieffektiva lösningen. Steget dit kan tas med hybrider som går både på bensin och vätgas.

Men vätgasen har två stora problem. Dels handlar det om räckvidden. I gasform är vätgas energifattigt. Tanken är stor men ger ändå kort räckvidd.

– Vi arbetar på tankar med högre tryck och tankar för vätgas i vätskeform. En annan lösning som vi jobbar med är en vätgashybrid med elmotor, säger Kenju Morimoto. 

Den andra utmaningen är infrastrukturen. Det är ett klassiskt hönan/ägget-problem. Utan bilar inga vätgasstatoner, utan stationer inga bilar.

– I Japan tror vi att vätgasdistributionen kan vara utbyggd till år 2030. Nu måste vi räcka varandra händerna och samarbeta, avrundar ingenjören.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!