Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av McLaren 650S Coupé

Ansiktet deformeras när jag kliver på bromsen efter långa rakan. Ögonen hänger nästan i nervtrådarna och kinderna som påsar, för att i nästa mikrosekund tryckas bakåt i kraniet när gaspedalen går i botten. Tre sekunder tar det mellan noll - och hundra. Underbart är fort, på riktigt.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Vill du köra McLaren på torsdag?, frågar redaktionschef Engström. Han skulle nog gärna gjort det själv men sköra ben i kroppen säger visst nej (här föreligger visst kreativt tolkande av reporter Borglund, men vi låter det passera för den här gången. Reds anm.). Jaa, säger jag, och tänker inte så mycket mer på det. Då. Men så blir det torsdag 22 maj, den hittills varmaste dagen för året, och jag börjar fatta vad det rör sig om. McLaren 650S. Efter bejublade högprestandabilar som MP4-12C och P1 ska 650S vara som en förfinad kombination av de båda och överglänsa dem i allt.

Stora ord. Kan det vara sant? Enligt papperet ska det tydligen vara det. Jag läser innantill:

V8-motorn på 3,8 liter har fått en hel del nya delar och presterar 650 hästkrafter vid 7 250 r/min med ett vridmoment på 678 newtonmeter vid 6 000 r/min. Växellådan växlar snabbare och chassit har tre inställningar via justerbara stötdämpare. Bromsutrustningen är gigantisk med skivor i komposit, som standard.

 Inuti är det alcantara och kolfiber i högsta kvalitet. Här finns navigation, kapabel stereo med alla moderniteter, backkamera, farthållare och mer. Rena lyxlimousinen. Äntrar genom att välta in kroppen över den breda tröskeln, ner i stolen. Ett tryck på startknappen och bakom ryggen vaknar maskineriet.

Motorn är ganska väl avskärmad ljudmässigt från kupén. Utanför låter den desto mer. Jag väljer manuellt läge för lådan och lägger i ettan med höger rattpaddel. Släpper elhandbromsen, ger gas – and off we go! Läget på chassi och motor är i näst stramaste läget med bibehållen antisladdfunktion. Det man inte vill är att få kast på denna pjäs. Mittmotorbilar kan vara giftiga när man närmar sig gränsen för greppet.

Färgen är den samma, men annars skiljer det mesta mellan 650S och Jonas Honda CR-Z. Foto: Patrik Lindgren

Jag kör ett varv för att uppfriska minnet av racingbanan Mantorp Park, sedan ökar jag successivt. Jag kör så fort tygeln håller, eller i alla fall så fort jag kan med bibehållen kontroll, och den här bilen hör till de absolut bästa jag kört. Greppet från Pirelli P Zero Corsa-däcken är som klister. De släpper inte i första taget, inte i andra heller men sen vågar jag inte mer. Chassit är som gudasänt med ytterst lite krängning och styrningen, styrningen, styrningen. Så fin känsla, så precis och lättkörd. Det är liksom bara att svänga så styr bilen exakt som du tänkt nästan innan du tänkt. Makalöst!

Stolarna i denna bil är extrautrustning och i kolfiber. Sådana brukar vara obekväma men håller kroppen på plats. Det gör dessa också, utan att kroppen lider. Ratten kan justeras elektriskt i båda ledder och körställningen är optimerad, racemässigt korrekt.

Supersportbilen 650S har utrustning som normalt bara finns i lyxbilar. Foto: Patrik Lindgren

Efter några varv på Mantorp Park ger vi oss ut på vägen. Ställer in mjukaste dämparsättningen och dito motorkaraktären. McLaren 650S övertygar ytterligare genom att vara riktigt bekväm. Visst dånar de breda däcken en del men det finns vanliga bilar som låter lika mycket.

McLaren 650S sägs vara kompromisslös. Att den ska fungera utmärkt i vardaglig körning – och täppa till truten på andra bilar – på bana. Det gör den säkert!

McLaren 650S Coupé

Pris

Från 2 214 000 kronor.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderbank. Kamkedja. 4 ventiler per cylinder. Dubbelturbo. Kompression 8,7:1. Borrning/slag 93,0/69,9 mm, cylindervolym 3 799 cm3. Max effekt 650 hk (478 kW) vid 7 250 r/min, max vridmoment 678 Nm vid 6 000 r/min.

 

Kraftöverföring

Mittmotor, bakhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fjäderben med dubbla triangellänkar fram och bak.

 

Styrning

El-hydraulisk servo. Vändcirkel 12,3 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd fram 8,5 tum, bak 11 tum, däck fram 235/35 R19, bak 305/30 R20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 267, längd 451, bredd 191, höjd 120, spårvidd f/b 165,5/158,5. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 428, maxlast i. u, max släpvagnsvikt 0. Tank 72 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 145 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 3,0 s, toppfart 333 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,75, landsväg 0,85, blandad körning 1,17. CO2 275 g/km.

 

Garantier

Nybil 3 år.

 

Skatt

3 520 kronor per år.

Rivaler

Foto: 2009 © Ferrari S.p.A.

Ferrari 458 Italia

Brutalt snabb men samtidigt lättkörd. Mittmonterad V8 med 570 hk och 540 Nm.

Pris: 1 933 000 kronor.

 

Porsche 911 Turbo S

Tyskarna kramar ut hela 560 hk ur boxersexan på 3,8 liter. Läskigt snabb när den körs hårt, lika enkel som en VW Golf när den körs försiktigt.

Pris: 1 846 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr