Foto: Andreas Landlahr

Provkörning av Mercedes A 200

Mercedes A-klass har upplevt en klassresa under tjugo år. Från ett hotande dunderfiasko till stor succé. Nu kommer den fjärde generationen­ och vi pratar världsklass.

Swish! Drygt en tredjedel av mitt 60-åriga liv har förflutit sedan min första bekantskap med Mercedes A-klass. Det var en lätt kylig oktoberdag 1997 vi möttes. Då var den blå, smal, hög och faktiskt ganska­ ful. Den slog runt framför mig och min kamera på Bromma flygfält och begreppet älgtest föddes.

Mycket har förändrats sedan dess. Världen, jag själv och inte minst A-klass. Den fula ankungen har blivit en svan. Graciös med förförande former. Lite som en mindre CLS. Och frågan är om den inte sätter en ny måttstock i segmentet. A-klass har ärvt en del från storebror S-klass och har funktioner som inte är vanliga i detta segment.

Vid provkörningen koncentrerade vi oss främst på A 200. Bara 1,33 liters cylindervolym (Renaultmotor) och kräver varv för att ge effekt. Vilket straffar bränsleförbrukningen. Uppgivna 0,52 l/mil förvandlas till 0,70 l/mil enligt färddatorn.

Ta till exempel MBUX-infotainmentsystemet som har två skärmar i stället för ett konventionellt instrumentkluster. Förkortningen står för Mercedes-Benz User Experience och tyskarna kallar det widescreen-cockpit. Detta är faktiskt standard i A-klass, med två 7-tumsskärmar. Det kan byggas ut med till slut två 10,25 tums skärmar. Skärmarna har bra grafik och det hela ser lättöverskådligt ut. Skärmarna konfigureras med pek-kommandon eller avancerad röststyrning. Systemet kan tolka enkla kommandon, du behöver med andra ord inte vara så specifik för att få det du önskar.

– Behöver jag solglasögon i Split i dag, fungerar bra. I många andra biltillverkares syn på hur röststyrning ska fungera kan du få helt förvirrande svar. MBUX har andra egenskaper också. Den lär sig hur du kör, exempelvis från jobbet och hem, eller tvärtom och kan, vare sig du vill eller ej, informera om för dig oanade händelser längs vägen.

Snygg bakdel men de feta avgaspiporna är inte kopplade direkt till avgassystemet. Bara fakenews! Foto: Andreas Landlahr

Även om A-klass är både mindre och billigare än S-klass får den samma typ av självkörande teknik som storebror. Under kortare sträckor kan A-klass på egen hand följa annan trafik. Active Lane Assist innebär att om du vippar till körriktningsvisaren kör A-klass själv ut i vänster fil. Förutsatt att där inte finns något aber förstås. Den adaptiva farthållaren gasar själv upp till vald fart men reagerar och sänker farten för rondeller och kurvor. Döda vinkel-varnaren är aktiv upp till tre minuter efter att tändningen slagits av. Den kan därmed varna för bakifrån kommande cyklar, när du ska öppna dörren. Gäller även för passageraren.

Helt ny insida på A-klass där stora skärmar dominerar. Om man valt 10,25 tum. Foto: Andreas Landlahr

Men det här kommer förstås inte gratis, så generösa har Mercedes inte blivit. Förarassistanspaketet kostar totalt 20 900 kronor. Det är inte utan att nya A-klass satt upp en ny norm för kompaktklassen och konkurrenterna lär få en hel del huvudbryderi över hur de ska göra vid uppdatering eller införande av nästa modell.

Nu är det inte bara infotainment-systemet som är nytt för A-klass. Bilen växer ganska rejält jämfört med föregångaren. Utseendet är helt nytt med låg sluttande motorhuv och smala, platta strålkastare. Smälter väl in i övriga modellprogrammet. På gott och ont. Mercedes börjar nu närma sig en gräns där det är svårt att avgöra vad det är för modell. A, C och E är förvillande lika varandra sedda framifrån. Axelavståndet har ökat med tre centimeter, totallängden med tolv centimeter.

Att detta ger bättre utrymme för baksätespassagerarna är inte svårt att begripa. Det är ändå inte så mycket utrymme för benen om folket fram ska sitta bra. Tur att det finns möjlighet att köpa till 64 olika färger på interiörbelysning så barnen har något att leka med. Det finns även möjlighet att färgsätta interiört med tio olika färger – samtidigt! OMG! WTF! LOL! Bagageutrymmet växer också, med 29 liter till totalt 370 liter. Det är ändå inte så mycket i segmentet.

På vägen uppför sig nu A-klass som en större bil, och det är den ju också. Den ligger tungt på vägen (trots minus 20 kg i vikt) och styrningen upplevs som mycket bra. Nu körde vi en bil med adaptivt chassi vilket betyder justerbara stötdämpare (kostar 11 400 kronor) och jag vet inte hur bilen känns med vanliga stålfjädrar. Fanns inte på plats vid provkörningen.

Motormässigt kommer A-klass inledningsvis med tre motoralternativ. A 200 på 163 hk och 250 Nm. Starkare A 250 bjuder 224 hk och 350 Nm. Dieselalternativet (Mercedes tror fortsatt stenhårt på oljebrännare) är 180 d med 116 hk och 260 Nm. Vid provkörningen koncentrerade vi oss främst på A 200. Bara 1,33 liters cylindervolym (Renaultmotor) och kräver varv för att ge effekt. Vilket straffar bränsleförbrukningen. Uppgivna 0,52 l/mil förvandlas till 0,70 l/mil enligt färddatorn.

Det skulle kunna vara en betydligt större Mercedes än A-klass. Foto: Andreas Landlahr

Motorn är kopplad till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda som är mer komfortorienterad än sportig. I min enfald trodde jag dubbelkoppling var till för att skapa snabba, snärtiga, växlingar. Men i det fallet erbjuder till exempel BMW, Volkswagen och Volvo betydligt roligare alternativ. Fler motoralternativ och 4Matic kommer senare.

Det blir inte så gott om plats för benen där bak om de två där fram ska sitta drägligt med raka ben. Foto: Andreas Landlahr

Den svenska favoriten i nuvarande A-klass är A 180 med 6-växlad manuell låda. Ett unikum när det gäller Mercedes som från CLA och uppåt i hierarkin i stort sett bara säljer automatlådor. Mercedes A-klass har tagit sjumilakliv och kommer att bli en tuff nöt för konkurrenterna när den kommer till bilhallarna i maj.

Mercedes A 200 163 hk

Pris

263 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Bensin. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Cylinderavstängning. Turbo. Kompression 10,6:1. Borrning/slag 72,2/81,4 mm, cylindervolym 1 332 cm3. Max effekt 163 hk (120 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 250 Nm vid 1 620 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak torsionsaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 6,5 tum, däck 205/50 R 16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 273, längd 442, bredd 180, höjd 144, spårvidd f/b 157/155. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 375, maxlast 510, max släpvagnsvikt i. u. Tank 43 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 370-1 210 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,0 s, toppfart 225 km/h. Bränsleförbrukning: Stad i. u, landsväg i. u, blandad körning 0,52 l/mil. CO2 120 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, lack 3 år, assistans upp till 30 år.

 

Skatt

558 kronor per år. Bilar registrerade efter 1 juli 2 410 kr per år i tre år.

Rivaler

Volkswagen Golf 1,5 TSI 150 hk

En av världens mest sålda bilar. 33 miljoner exemplar sålda varav närmare en halv miljon i Sverige. Det finns goda skäl till det. Pris: 247 400 kronor.

Audi A3 1,5 TFSI 150 hk

Med uppdateringen 2016 fick Audi A3 ta del av lite modernare teknik och den känns faktiskt ganska fräsch trots sin ålder.

Pris: 266 100 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!