Mercedes A-klass

Provkörning av Mercedes A-klass

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Motor 

4-cyl tvärställd radmotor, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kompression 11,0, Borrning/slag 83/78,5, cylindervolym 1699 cm3. Max effekt 116 hk (85 kW) vid 5500 r/min, max vridmoment 155 Nm vid 3500-4000 r/min.

Kraftöverföring

Framhjulsdrift, 5-växlad manuell. 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare. Fram fjäderben, undre triangellänkar, välvd bakaxel.

Styrning

Elektromekanisk.

Bromsar

Låsningsfria skivor fram (ventilerade) och bak.

Hjul

Fälg 6 tum, däck 185/65 R15.

Mått & vikt (cm/kg)

Axelavstånd 257, längd 384, bredd 176, höjd 159, spårvidd fram/bak 156/155. Tjänstevikt ca 1240, maxlast ca 465 kg. Tank 54 liter.

Bränsleförbrukning* (EU-norm)

Stad 0,86, landsväg 0,55, blandad körning 0,66 l/mil.

Fartresurser*

0-100 km/tim 10,9 s, toppfart 188 km/h. 

*Enligt tillverkaren

Otippat är bäst

Teknikens Världs testkörning av Mercedes A-klass 1997 skapade motorhistoria. Då välte bilen som sedan var tvungen att göras om. Därför är den första provkörningen

"Bilen tippar över och lägger sig på vänster sida. Jag ser hur ytterbackspegeln viks in när den smäller i vägbanan, viks in och krossar sidorutan. Glassplitter yr in i bilen, sedan blundar jag.

Projektet A-klass har kantrat. Går problemen att lösa? I dag vet ingen."

Texten är hämtad ur Teknikens Värld nummer 23/1997. Tidningen hade kört det numera världsberömda älgtestet, en väjningsövning mellan koner som vilken bil som helst klarar i 60 km/tim. Mercedes A-klass klarade det inte!

Nej, det är inte många som har haft en trassligare barndom. Lilla A-klass fick efter skandalen antisladdsystem och hårdare fjädring. Allt på recept från barnpsykologerna.

Försäljningen tog så småningom fart men bilen hämtade sig aldrig riktigt. Lite genmanipulerande födde storebror A-klass Lang med större axelavstånd och bekvämare gång, men inte heller den föll kunderna i smaken.

När nya A-klass skulle lanseras gjorde Mercedes det enda rätta. Trots en viss modersstolthet började man om från början, här räckte det inte med en ansiktslyftning.

Det syns att nya A-klass är en helt ny bil, framför allt för att bilen har vuxit. Axelavståndet är tre decimeter större än för ur-A-klass men aningen kortare än långversionen. Med större axelavstånd har en del av konceptet gått förlorad, å andra sidan har bilen blivit så mycket bättre.

Omedelbart när jag kliver in i bilen känner jag att den har fått en välbehövlig kvalitetshöjning. Nu känns interiören som i vilken stor Mercedes som helst.

Den nya versionen har också sluppit den tramsiga instrumenteringen och har i stället mer konventionella klockor. Sitthöjden är god i bilen, lite väl god för en 184 centimeter lång motorjournalist. Jag sänker stolen så gott det går men sitter ändå lite högt, skönt för de som är lite kortare.

Trots min längd sitter jag gärna nära ratten. Det är inga problem, ratten är justerbar både upp och ner samt emot mig. Men, när jag ganska snabbt fått till en bra körställning sitter jag med benen inklämda mellan mittkonsol och dörr. Inte speciellt bekvämt och mera sportbil än rymlig småbil.

Baksätet är en riktig överraskning, här sitter till och med vuxna fint. Om fem personer ska åka i bilen är det nog ändå bäst om personen på mittplatsen bak är ett barn, A-klass är ju trots allt ingen jättebil.

Bagageutrymmet har också vuxit, nu ryms 435 liter i stället för gamla modellens 390. Bakluckan öppnar högt och brett vilket gör bilen lättlastad, men den höga lasthöjden gör att armarna är trötta när alla matkassar lastats in.

Vi rullar i väg över Hamburgs kullerstensgator. Efter bara några hundra meter, trots att farten inte överstigit 50 km/h, känner jag skillnad. Nya A-klass är betydligt bekvämare än sin föregångare. Gokart-känslan är borta, på gott och ont men mest på gott.

Det här är en riktig stadsbil. Korta överhäng fram och bak, hög sittposition och superlätt styrning gör fickparkeringar och snabba filbyten till en barnlek.

Styrningen känns faktiskt lite väl vevig. Okänsligheten är en eftergift åt den elektromekaniska styrningen. Med farten minskar servoverkan och styrkänslan blir bättre, mycket bättre. I jämförelse med Audi A3 som också har elektromekanisk styrning står sig inte A-klass.

Autobahn tar vid och farten ökar. 120, 140, 160, bilen går tyst och stadigt. Lite vindbrus och motorsurr hittar in i kupén. Det är det enda som stör, komforten är överraskande bra. Fjädringen är fast och sväljer asfaltskarvarna märkbart men utan obehag.

Med dieselmotorerna och sexväxlad låda blir komforten bättre, motorvarvet sjunker och färden blir tystare.

Småvägarna längs Östersjökusten upp vid Travemünde är igenkorkade av semesterfirare. Farten sjunker rejält, det står till och med still i bland. Undrar om det finns någon tanke bakom vägvalet. Mercedes kanske inte vill att vi ska köra för fort?

De behöver inte oroa sig. Den nya bananformade bakaxeln gör sitt jobb bra och bilen håller spåret. A-klass är ingen busbil men går fint på kurvvägarna. När greppet släpper sker det försiktigt och antisladdsystemet griper in mjukt. Långt från föregångarens brutalantisladd som ruskade om bilen ordentligt och sa att nu går det minsann på tok för fort.

Priset på nya A-Klass låter kanske lågt till en början, 164900 kronor. Med den starkare och trevligare 116-hästaren i A170 är priset 179900 kr. Sedan vill du förmodligen ha komfortpaketet med bland annat luftkonditionering och cd-spelare. Naturligtvis, eftersom du är praktiskt lagd och hatar att bryta axeln ur led när du försöker hitta säkerhetsbältet, vill du också ha fem dörrar. Vips är du uppe i 202800 kronor, mycket pengar för en bil i Golfklassen. Ändå är nya Mercedes A-Klass långt mer prisvärd än sin föregångare.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!