Provkörning av Mercedes A200

Provkörning av Mercedes A200

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

215 800 kronor.

Teknik 

Diesel. R4 2 034cm3, 136 hk vid 5 750 r/min. 185 Nm vid 3 500-4 000 r/min. Framhjulsdrift, steglös automatlåda. 

Mått & vikt (cm/kg) 

Axelavstånd 257, längd 384, bredd 176, höjd 160. Tjänstevikt 1 240, maxlast 455. Tank 54 liter. 

Fartresurser* 

Toppfart 195 km/h, Acc 0-100 km/h ca 9,9 s. 

Förbrukning* 

Blandad körning 0,72 liter/mil.

* Enligt tillverkaren

 

Rubrik

Automatlådor är framtidens melodi. Hittills har utvecklingen fokuserats på automatiskt växlande manuella växellådor. Men nu tar Mercedes-Benz ett vågat kliv och lanserar märkets första steglösa automatlåda.

Autotronic kallas skapelsen som finns som tillval i Mercedes A-klass till en merkostnad om  16 900 kronor. 

Vi har provat den i Mercedes A200, med en 136 hästkrafter stark fyrcylindrig motor. *

Låt oss först som sist säga detta: Glöm Daf och Volvo 343. 

Mercedes egenutvecklade CVT-låda känns både rapp och kvicktänkt. Vid gaspådrag ökar varvtalet och bilen accelererar - samtidigt. Det var ingen självklarhet med tidiga CVT-lådor, som surrade upp i höga varvtal med marginell hastighetsökning. Den här automatlådan accelererar lika snabbt som en bil med manuell låda, och har samma bränsleförbrukning. 

Fördelarna med Autotronic är att bilens varvtal är mycket lågt vid konstant fart. Vi noterar cirka 2 000 r/min vid 110 km/h i denna tvåliters bensinmotor, lågvarvigt som en diesel. Den högsta utväxlingen är 6,41 gånger högre än den lägsta, vilket är en betydligt större spridning än i en vanlig femstegad automatlåda. Dessutom sker accelerationen utan ”dödtid” mellan växellägena.

Kärnan i transmissionen är den så kallade ”variatorn”. Den justerar utväxlingen genom att flytta två skivor med hjälp av hydrauliskt tryck. Beroende på hydraultrycket ändras både trycket på drivremmen och radien på skivorna. 

Autotronic gör att föraren slipper tänka på växlingen, Men i automatlådan pågår ett intensivt kalkylerande. En dator tar in uppgifter om hastigheten på autotronic-skivorna och drivaxlarna, oljetemperatur, vägens lutning och bilens belastning med mera. Därefter räknar den ut lämplig utväxling. 

Den verkar kunna sina kalkylprogram, för det här är en CVT-låda som imponerar. Har den steglösa automatlådan - till slut - kommit för att stanna?

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr