Provkörning av Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

Som en grå skugga dånar den fram längs bergsvägarna ovanför den portugisiska kuststaden Portimao. Man kan nästan tro att ett lågtryck härjar, men det är världens bästa fyradörrars sedan som gör sig hörd.

Nya Mercedes E-klass har fått mycket beröm sedan provkörningen i Lissabon tidigt förra våren. En bil späckad med teknik och kan bland mycket annat, nästan köra själv. Det var vår globetrotter PeO Kjellström som var där och fick smaka på anrättningen. Han konstaterade att nya E-klass inte är någon busbil. Kanske inte, men det var innan AMG satte tänderna i den och förvandlade E-klass till just det.

En busbil, men en extremt förfinad sådan. Det mesta hänger förstås på motorn. I E 63 S sitter samma fyraliters V8 som i AMG GT S, med mer effekt. Nu ger den 612 hästkrafter och 850 newtonmeter i vridmoment vilket gör E 63 S till den starkaste E-klassmercan någonsin. Motorn har nya twinscroll turboaggregat placerade mellan cylinderbankarna och dessutom cylinderavstängning under låglast för att spara bränsle. Den officiella förbrukningssiffran är 0,88 liter milen och 199 gram CO2 per kilometer. Inte så illa pinkat med tanke på effekt och vikt.

E 63 S förvandlas från racebil till komfortkryssare med ett knapptryck.

Kraften löper genom en nioväxlad automatlåda och vidare till alla fyra hjulen via en ny koppling som arbetar steglöst, ungefär som Haldex. Från 100 procent på bakhjulen till 50/50 mellan axlarna beroende på vad datorn finner lämpligt i varje ögonblick. Hjulupphängningen fram är helt ny med fyrlänksupphängning i aluminium för bästa styrrespons och fjädringen är baserad på Air Body Control, alltså ställbar luftfjädring som ska fungera för hård bankörning likaväl som på långkörning med hög komfort.

För att bevisa sin tes att detta är en bil som tål och vill köras hårt har Mercedes hyrt Autódromo Internacional do Algarve – en djävulskt snabb bana. Tre E 63 S åt gången följer en AMG GT S rattad av DTM-föraren Bernd Schneider. Fem varv där det första är ett uppmjukningsvarv och det sista ett avkylningsvarv. Där emellan går det fort, riktigt fort. Mercedes AMG E 63 S 4Matic+ är ingen duvunge utan håller jämna steg med AMG GT S – om man vågar hänga på vill säga. Jag gör inte det då någon slags influensa är på ingång. Det går alldeles för fort för mig, men bilen är det inget fel på – alls. Den styr in otroligt fint och har kraft och grepp att slunga två ton bil ut ur kurvorna som om ingen tyngdlag funnes.

På insidan avslöjar bland annat stolar och ratt att detta är en AMG-Merca.

Nu kanske inte merparten av köparna kommer köra sin 1,3-miljonersbil på det sättet. Men vetskapen om vad den klarar betyder en del. För många räcker E 63 utan S mer än väl med sina 571 hästkrafter och uppskattningsvis dryga 100 000 kronor mindre på prislappen. Jag åker med Bernd i fem varv och de tre E 63 S-bilarna hänger med utan problem. Hade det varit vått på banan hade E 63-orna varit snabbare än AMG GT S, säger Bernd. De har bättre fäste ut ur kurvorna tack vare fyrhjulsdriften, förklarar han. Jasåru, säger jag.

Efter bankalaset är det vanlig portugisisk landsväg och motorväg som gäller. Ställer fjädring och respons i Comfort-mode och E 63 S förvandlas från racebil till komfortkryssare. Låt vara en infernaliskt snabb sådan. Väljer man AMG Drivers Package försvinner 250 km/h-spärren och toppfarten är 300 km/h. 0-100 går på 3,4 sekunder i vilket fall som helst.

Om bilden kunde låta skulle du få ­rysningar. V8 med tydlig baston. Foto: Mercedes-Benz Cars press photo, do not use for adv

Framför A-stolparna är AMG-modellen unik jämfört med vanlig E-klass. Motorhuv, front, skärmar – rubbet har ändrats till hungrigare utseende och för att leda in mer kylande luft. Även bakdelen med diffuser, spoiler och avgasrör är eget. På insidan är det bland annat stolar och ratt som skvallrar om AMG. ”Min” mattgråa bil slungar upp oss i bergen där vi möts av ett spökligt scenario efter de stora skogsbränder som härjade i september. Kulle efter kulle, berg efter berg, allt är svartbränt. Det känns som en apokalyps där det enda levande är jag och min Mercedes. Trycker på knappen som öppnar avgassystemet och mullret blir dovt högre. Droppar pedalen och vi lämnar allt tråkigt bakom oss. Dit räknas Audi RS7 och BMW M5.

Du som vill ha denna kärra men är ute efter mer lastutrymme, misströsta inte! Mercedes har alldeles nyligen presenterat Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Kombi.

Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+

Pris

Cirka 1 300 000 kronor. Första kundleverans april 2017.

 

Motor

Bensin. Längsmonterad 8-cyl V-motor med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Dubbla turbo. Kompression 8,6:1. Borrning/slag 83,0/92,0 mm, cylindervolym 3 982 cm3. Max effekt 612 hk (450 kW) mellan 5 750-6 500 r/­min, max vridmoment 850 Nm mellan 2 500-4 500 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Krängningshämmare och Air Body Control luftdämpare fram och bak. Fram övre och undre länkarmar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmekanisk servo. Rattvarv i. u. Vändcirkel 12,5 meter.

 

Bromsar

Skivor fram och bak. Antisladd

 

Hjul

Aluminium. Fälgbredd f/b 9,5-10 tum, däck f/b 265/35 R20-295/30 R20.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 294, längd 499, bredd 191, höjd 146, spårvidd f/b 165/160. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 995, maxlast 570, max släpvagnsvikt i. u. Tank 66 liter. Bagagevolym 540 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 3,4 s, toppfart 250 km/h. (300 km/h utan spärr).

 

Bränsleförbrukning

Stad 1,15 l/mil, landsväg 0,75 l/mil, bla körning 0,88 l/mil. CO2 199 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, lack 3 år, assistans 2 år.

 

Skatt

2 296 kronor per år.

Rivaler

Foto: Emmy-Lie Vilsson / EMMY-LIE VILSSON 0733856675

Porsche Panamera Turbo

Den starkaste Panameran är fyrhjulsdriven och har 550 hästkrafter. En grym ”familjebil” men den hamnar i bakvatten, ställd mot AMG E 63 S, och den är dyrare.

Pris: Från 1 520 000 kronor.

Audi RS7 Sportback Performance

Klart Mercedes spanade in den här bilen när de funderade ut hur E 63 S skulle bli ännu värre. RS7 Performance har 605 hästkrafter ur en fyra­liters V8 och är fyrhjulsdriven.

Pris: Från 1 232 400 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!