Rejäl grill och den stora stjärnan i fronten visar -tydligt vilket märke föraren köpt. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Provkörning av Mercedes-AMG GLB 35 4Matic

Mercedes har gett sin mittemellan-suv GLB en precis lagom AMG-behandling. Med goda utrymmen och möjlighet till sju sittplatser kan det verka rätt på papperet. Och egentligen är det inget fel på paketeringen, men vem ska köpa den?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Opel Zafira II OPC, Mercedes R 63 AMG, till viss del även Volkswagen Passat R36. Sportiga och helt obegripliga. När man ser dem i trafik är det omöjligt att inte vrida på nacken! De är magnetiska – inte bilarna då – ägarna. Man fattar ingenting, man undrar, vem var galen nog att köpa en sån? Att blanda familjebil och sportighet är en ekvation som är svår att trovärdigt få ihop. Den enda som verkligen lyckats och blivit en modern ikon är Audi RS6, vild som en Lamborghini och förnuftig som en Volvo i kombikaross. Frågan är om inte historieböckerna kommer förpassa Mercedes-AMG GLB 35 4Matic till den kategorin uppräknade bilar i inledningen? För varför sporta till en sjusitsig liten suv, och vem tilltalar den?

Som siffran 35 avslöjar är det minsta möjliga AMG-behandling det här handlar om, men 306 hästkrafter ur den turbomatade bensinfyran räcker gott och väl. Den gasglade belönas med fullgod acceleration från en motor som kuttrar likt förälskade småfåglar på en gren. Det låter självklart inte lika högljutt skönsjungande, så där härligt bluddrande som hos andra AMG 63-modeller, men ingenjörerna från Affalterbach har fått till karaktär. Den som vill väcka grannarna håller inne någon av växelpaddlarna vid uppstart för en ”Emotion start”, något som nu är standard i en AMG-Merca. Och väldigt fåfängt!
Priset 524 300 kronor ser inte så saftigt ut, men kom ihåg att 196 g/km koldioxidutsläpp efter tre år kostat dig 30 000 kronor i fordonsskatt, och ytterligare några tusenlappar dyrare blir det efter april 2021 då årsskatten höjs. För svensk del hade en laddhybrid passat bättre för skattesystemet – låt säga en ”GLB 300 e AMG”. Någon laddhybrid är dock inte planerad, i stället kommer elbilen EQB senare i år.

1 av 4: Högbyggd, lagom stor och går att få med plats för sju. GLB är rätt för familjen. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
2 av 4: Inredningen med all sin LED-belysning är som värsta nattklubben. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
3 av 4 Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld
4 av 4: Den svarta lilla kvadraten är responsiv och styr skärmen. Funkar helt okej. Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Gatlyktornas sken i Stockholmsnatten letar sig in i kupén och blandas med skenet från LED-listerna som dragits kors och tvärs. I ventilationsutblås, längs mittkonsolen, i handtag, vid pedaler – ja, överallt – lyser det violett eller den kulör du nu valt för dagen. Jag funderar på om detta verkligen är premium 2021? Interiören i övrigt är annars i toppklass. Allt känns väl åtskruvat och MBUX-systemet – Mercedes egna skärmlösning – är intuitivt.
Stolarna är bekvämt stoppade åt det fastare hållet. Givetvis går fjädring, styrning och gasrespons att mixtra med, men redan i sitt mest förlåtande läge är det väl stötigt. Det irriterar så klart i låga farter över vägskarvar och potthål.

Styrningen känns rapp, lätt och exakt – riktigt underhållande på ­krokiga vägar och bilens stora behållning. Det behöver inte ens gå särskilt snabbt för att man ska njuta av den, men det blir heller inte tråkigare när farten tilltar och kurvorna kniper allt snävare. Den boxiga karossen känns plötsligt mindre, smidigare.
Den sjunde sätes­raden kostar 8 600 kronor extra (något provbilen inte har), vilket är överkomligt. Adaptiv farthållare, navigation, eller spegling av telefon via Android Auto eller Apple CarPlay ingår dock inte vilket är snålt. Det står ju ändå AMG på bakstammen. Räkna med att behöva lägga på minst 50 000 kronor för att få din sport-GLB som du vill ha den.

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Är det en AMG? Det ryktas om att det snart tillkommer en högre siffra i AMG-utbudet, Mercedes-AMG GT 73 4-door coupé har sedan ett år redan skådats i norra Sverige. Med stöttning från elmotor sägs effektsiffran hamna på 800 ­hästkrafter och utmana självaste Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid.
Frågan är hur mycket man kan tänja ett varumärke? I slutänden är det kunderna som bestämmer. Men jag lovar, om tio år när vi möter Mercedes AMG-GLB 35 kommer vi alla tänka – ”just fan, den där!” – samtidigt som vi vrider nacken för få en glimt av föraren. För att till slut få ett ansikte på kundgruppen.

Rivaler

Tesla Model Y Performance
Suv, fyrhjulsdriven, går att få sjusitsig, men med allt annat än en två liters bensinare under huven. Eldrivlinan ger rapp, linjär acceleration.
Pris: 769 900 kronor.

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Opel Grandland X Plug-in Hybrid
300 hästkrafter ger pigga effektsiffror, men utöver det är det inte tal om några sportiga ambitioner. Billigare skatt och lägre inköpspris.
Pris: 439 900 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!