Provkörning av Mercedes B 220 CDI 4Matic

Det är inte världens vackraste Mercedes, inte ens efter att den blivit ansiktslyft. Men det är en ganska bra Mercedes, det tycker jag vi kan vara överens om.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Man tänker kanske inte så mycket på det, men faktum är att sedan introduktionen 2005 har det sålts mer än en miljon Mercedes B-klass.

Ändå, Mercedes B-klass är inte det första man får i åtanke när det pratas om bilar från Stuttgart med stjärnor i fronten.

Men det är en populär familjebil, och taxi, som nu kommer i ny version, eller i alla fall med en facelift.

När Mercedes nu tycker det är dags att se över B-klass tar man inte fram storsläggan utan håller sig till finlir.

Grillen är lätt modifierad och har två ribbor, stötfångaren är ny, bakluckan har försetts med en kromlist och nya bakljus med LED-lampor. Och, just det, varselljusen (dagljus i EU) har flyttats från stötfångaren fram till strålkastarna.

Invändigt har det inte hänt så mycket men utan att påstå att jag kommer ihåg B-klass 2011 så där rakt av tycker jag det ser propert ut med bra materialval och något annat ska man inte acceptera från en bil med en stjärna i fronten. Oavsett storlek.

Största nyheten på insidan är den 8 tum (20,3 cm bred) stora skärmen.

Den största nyheten på insidan är en stor skärm mitt i instrumentpanelen som fungerar som ett slags kommandocentral. Innehåller bland annat navigation (om du kryssat för det i tillbehörslistan) och är enligt en konkurrenttidning helt otroligt bra. Jag håller inte riktigt med efter att ha hamnat på några riktigt små bakgator i centrala Palma. Utan att min vilja var att ta mig dit vill säga… Navigatorn tar mig också förbi stora korsningar utan ett knyst. Bra? Knappast. Att det går att få en 8 tum stor skärm spelar ingen roll. Storleken har ingen betydelse när systemet inte fungerar.

Naturligtvis finns det i längsled justerbara och delbara baksätet kvar. Allt annat hade varit skandal.

Under den delvis nya karossen är det mesta sig likt, men inte riktigt allt.

Mercedes B-klass går nu att få som fyrhjulsdriven (4Matic) vilket naturligtvis är intressant för ett land som Sverige. Systemet var omöjligt att utvärdera på kruttorra spanska vägar, vi återkommer i fallet.

Mercedes B-klass har beskyllts för att ha ett för hårt satt chassi och att inte uppföra sig som en Mercedes ska. Möjligt, men chassit är bra och den fasthet man känner passar bra till bilstorleken. Styrningen reagerar snabbt och det är trevligt eftersom A-stolparna är så breda att de på en serpentinväg kan dölja en hel mötande bil!

Två ribbor i grillen, ny stötfångare men samma gamla PeO Kjellström.

B-klass revolutionerade segmentet när de införde antikollisionssystem som standardutrustning 2011. Nu är systemet förbättrat med autobroms och ger dig en ännu större chans att överleva om du (vilket vi verkligen hoppas att våra läsare inte gör) fipplat med mobilen och inte upptäckt den stillastående bilen i köslutet.

Jag var själv nära att få testa systemet på riktigt när en kvinna i en spansktillverkad bil stannat mitt i en kurva för att fotografera en get (!) med sin mobilkamera. De kjellströmska instinkterna reagerar dock alltjämt.

Motormässigt kommer nya B-klass med dieselalternativ från 90 till 177 hästkrafter. Vi körde den starkaste, CDI 220, och det är en helt okej oljebrännare även om den inte ger upphov till några superlativer. Motorn känns absolut inte bättre än Volvos nya VEA-diesel.

På bensinsidan erbjuds fyra alternativ från 122 till 211 hästkrafter. Gas finns för den som så önskar. Därtill kommer eldrift, se faktaruta nedan.

B-klass började levereras i mitten av december.

B-klass finns även med eldrift

Foto: press photo, do not use for advertising purposes

En nyhet för 2015 är att Mercedes B-klass finns som eldriven fullt ut. Vi fick en liten försmak av detta på Mallorca.

Eldrivna bilar ökar i antal sakta men säkert. Nu kommer även B-klass som utnyttjar dubbelgolvet mellan fram och bakaxel för att få plats med ett litium-jon batteri på 28 kWh. Elmotorn (132 kW) sitter fram tillsammans med laddaren för batteriet. Det är samarbetspartnern Tesla som tagit fram tekniken även om det samtidigt som vi provkörde meddelades att Mercedes sålt sina kvarvarande aktier i Tesla.

B-klass Electric Drive är inte mer nydanande än redan befintliga elbilar. Tänket är detsamma. Mercedes hävdar att det ska gå att köra omkring 20 mil på en laddning. Var det slutar i verkligheten återstår att se. Full laddning från tomt batteri tar för övrigt nio timmar från ett vanligt vägguttag.

B-klass går att ställa i tre lägen för körning. Eco är utgångspunkten, Eco+ gör 20 mil tänkbart. Sport halverar lätt milantalet. Programmen skiftas via ett enkelt knapptryck på mittkonsolen men symbolen som visar vilket du kör på sitter så illa till att den inte syns i dagsljus.

De 380 Nm som finns tillgängliga levereras med 100 procent direkt till de drivande framhjulen och bilen sprintar från 0 till 100 km/h på 7,9 sekunder. Om du trycker gaspedalen i botten tar Sport över från Eco-läget för att sedan gå tillbaka.

B-klass Electric Drive börjar säljas i slutet av första kvartalet 2015. Priset är satt till 400 000 kronor.

Mercedes B 220 CDI 4Matic

Pris

339 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Diesel. Tvärställd 4-cyl rad med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 83/99 mm, cylindervolym 2 143 cm3. Max effekt 177 hk (130 kW) mellan 3 600 och 3 800 r/min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 400 och 3 400 r/min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,0 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 225/45 VR 17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 270, längd 439, bredd 179, höjd 156, spårvidd f/b 154/154. Markfrigång 14. Tjänstevikt 1 575, maxlast 520, max släpvagnsvikt 1 500. Tank 56 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 448-1 547 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 8,3 s, toppfart 220 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,58, landsväg 0,45, blandad körning 0,50. CO2 130 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, assistans 4 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

 

Skatt

1 831 kronor per år.

Rivaler

BMW 218d Active Tourer

Första framhjulsdrivna bil med BMW-logotype och även första minibussen från BMW. Bilen har mycket att leva upp till.

Pris: 261 000 kronor.

 

Volkswagen Golf Sportsvan 2,0 TDI

En högbyggd Golf med en egen kaross. ­Kallades tidigare Golf Plus och har även den bara två sätesrader.

Pris: 266 000 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr