Provkörning av Mercedes-Benz CLS 55 AMG

Provkörning av Mercedes-Benz CLS 55 AMG

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Första intrycket

Meningarna om skönhetsvärdet är delade men formen lämnar ingen oberörd. En bil för den som vill synas. Motorn är nästan skrattretande överstark, men samtidigt bjuder AMG på ovanligt hög åkkomfort.

Basfakta

Pris

 974000 kr (juni 2005) 

 Motor

 Längsmonterad 8-cyl V med 1 överliggande kamaxel per cylinderrad, 3 ventiler per cylinder och 2 tändstift per cylinder. Mekanisk kompressor, laddluft­kylare. Kompression 9,0. Borrning/slag 97/92 mm, volym 5439 cm3. Max effekt 476 hk (350 kW) vid 6100 r/min. Max vridmoment 700 Nm vid 2650 r/min. 

 Kraftöverföring

 Motorn fram, bakhjulsdrift. 5-växlad automat. 

 Fjädring/hjulställ

 Luftfjädring.

 Styrning

 Kuggstång, servo. 2,7 rattvarv. Vänddiameter 11,2 m.

 Bromsar

 Skivbromsar, ventilerade. 

 Hjul

 Fälgbredd fram/bak 8/9 tum, däck fram 245/40 R18, bak 265/35 R18.

 Mått/vikt(cm/kg)

 Axelavstånd 286, längd 492, bredd 188, höjd 141, spårvidd fram/bak 160/161. Tjänstevikt ca 1950, maxlast ca 415, släpvagnsvikt 0. Tank 80 l.

 Fartresurser

 Acceleration 0-100 km/h 4,7 s, toppfart 250 km/h (fabriksuppgifter). 

 Bränsleförbrukning

 Stad 2,01, landsväg 0,98, blandad körning 1,36 l/mil enl. EU-norm.

 

Låter, luktar och syns

Utmanande formgivning, överdådig lyx och sanslös motorbestyckning gör den här besten till en bil för alla sinnen. Utom möjligen smaken.

Nödvändighetsartikel är väl inte rätta ordet för att beskriva den här bilen. Ändå är den en pryl som en del bara MÅSTE HA. En bil att synas i, att märkas i, att vara någon i.

 Redan när Teknikens Värld testade den något beskedligare CLS 350 (nr 26/04) konstaterade vi att bilen egentligen är en E-klass försedd med något så ovanligt som en fyrdörrars fyrsitsig coupékaross. Bilens image låg långt från E-klassens tjänstemannakaraktär, här var det fråga om en smäll rakt i solar plexus på ärkekonkurrenten BMW.

 Det gäller i ännu högre grad den version som kallas CLS55 AMG, en ruskigt snabb och påkostad prestige- och prestandabil. För 974000 kronor är den din.

 AMG var från början en av de många tyska "förädlare" som under åttiotalet ägnade sig att trimma olika Mercedes-modeller och förse dem med diverse avvikande lyxutrustning - spoilers, inredningsdetaljer och så vidare. Numera är AMG uppköpt av Mercedes och fungerar nästan som ett eget varumärke för sportiga modeller.

 AMG-versionen av CLS utmärker sig genom annan frontspoiler och några andra yttre attribut, till exempel ännu större hjul och inte mindre än fyra avgaspipor. Inredningen är av exklusivaste slag och bilen har som standard den luftfjädring som annars bara är tillval.

 Motorn är en trotjänare, en 5,4-liters V8 med tre ventiler per cylinder, en maskin som gjort rätt för sig i diverse Mercedesbilar. Men här har den på AMG-vis hottats upp med en mekanisk kompressor. 

 Resultatet är en effekt på 476 hästkrafter. Häftigt nog för de flesta, men kanske inte för de kalenderbitare som vet berätta att samma motor i Mercedes SLR McLaren hetsats till 626 hk och att BMW tar ut 507 hk utan överladdning i M5 och M6.

 Helt visset är det trots allt inte med 476 hästar heller. Fast när man kör bilen i normal trafik är det svårt att ana vilken inneboende styrka den har. Bortsett från dålig närsikt bakåt är den lättkörd och bekväm, det är bara när man hanterar gaspedalen vårdslöst som jättemaskinen där framme reagerar - och reagerar våldsamt.

0-100 går på 4,7 sekunder och det finns faktiskt en handfull syskon i Mercedes-familjen som accelererar lika kvickt eller ännu snabbare. Antispinn - och antisladdsystem får gripa in och parera den enorma kraften. Bästa sättet att förstå vilka resurser vagnen har är att koppla bort elektronikhjälpen och pressa gasen i botten. Rivstart är bara förnamnet. Det blir tjocka svarta spår i asfalten. Det både luktar och låter om föreställningen, ingen behöver tvivla på att här kommer en riktig värsting.

 Vilket även uppmärksammades av den hare som kom i vägen. Det blev djurets sista möte med en AMG, eller för den delen med någon bil över huvud taget. Men inte heller den fyrhjuliga besten gick omärkt från konfrontationen, frontspoilern var sig inte lik och kylaren hade gjort sitt. Med ny kylare var temperamentet där igen men med halva spoilern borta blev aerodynamiken inte vad den varit, åtminstone inte i farter över 80 km/h.

 Återstod att glida. Det gör den här bilen med den äran.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!