Provkörning av Mercedes-Benz SL 500

Provkörning av Mercedes-Benz SL 500

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

Pris 

1 050 000 kronor (SL 350 849 000 kr, SL 600 1 350 000 kr)

Motor  8  -cyl längsmonterad V-motor, dubbla överliggande kamaxlar, 4 ventiler/cylinder. Kompression 10,7:1. Borrning/slag 98/90,5 mm, 5 461 cm3. Max effekt 388 hk (285 kW) vid 6 000 r/min, max vridmoment 530 Nm vid 2 800 - 4 800 r/min.

 Kraftöverföring

 Bakhjulsdrift. 7-stegad automatisk låda. Aktivt antisladdsystem (ESP). 

Fjädring/hjulställ

 Fram fyrlänkad upphängning, bak multilinkaxel, självjusterande fjädring ABC – Active Body Control. 

Styrning  Kuggstång, hastighetsanpassad elservo. 2,6 rattvarv, vändcirkel 11 meter.

 Bromsar  Ventilerade skivor fram (borrade) och bak. Sensotronic Brake Control, SBC, elektro-hydrauliskt system, ABS.

 Hjul (fram-bak)

 Fälgbredd 8,5 tum, däck 255/45 R17.

 Mått & vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 256, längd 453, bredd 183, höjd 130, spårvidd fram/bak 156/155. Tjänstevikt ca 1 980, maxlast ca 295 kg. Tank 80 liter.

 Fartresurser*

 Toppfart 250 km/h (begränsad). Acceleration 0-100 km/h 5,4 sekunder.

 Bränsleförbrukning*

 Bl körning 1,22 l/mil 

 * Tillv uppgift

 

Små Lyft

En av bilvärldens största ikoner har snyggats upp. Ha eller mista? Vi provkör och ger svar på de mest angelägna frågorna.

Jaså, redan en ansiktslyftning?

Eller hur! SL känns inte gammal men det har ändå gått fem år sedan debuten. Räkna dock med att modellen har många år kvar i tjänst. Mercedes har en tradition av att låta just SL vara med länge, föregående modellen (R129) höll ut i 12 år.

Fejsliften görs främst för att få en ny skjuts i försäljningen på den nyhetstörstande amerikanska marknaden, dit majoriteten av SL skeppas. Det är också chansen att rätta till brister efter synpunkter från kunderna. Det finns alltså de som tröttnat på finfina SL? 

Det ligger förstås nära till hands att tro att försäljningen dalar, men nej Mercedes SL dominerar fortfarande klassen. Tack vare konceptet med fällbart aluminiumtak konkurrerar den med såväl renodlade coupéer som roadsters, samtidigt som den är respektabel sportbil, komfortabel autobahn-kryssare en funktionell varje-dag-bil med hyfsat bagageutrymme i ett.

Men hörru, man ser ju inga skillnader? 

Ett otränat öga kan ha svårt att sortera gammalt från nytt. Men små justeringar kan skymtas i fronten, annorlunda fälgdesign och nya baklyktor. Inuti består modifieringarna av ny läderklädsel, andra träpaneler och metalldetaljer samt nya instrument. Med fler design-lacker och klädselval kan bilen utrustas exakt efter köparens önskemål. Eller så bidrar det till att göra Mercaköpet än svårare med oändliga tillvalslistor.

Låter halvkul. Lika försiktigt på motorsidan? 

Här blir det genast mer intressant med delvis nytt utbud. SL 350 med den fyrventilade V6-motorn på 272 hk är bra mycket trevligare än förra instegsmotorn trots mindre volym. Med högre effekt är den halvsekunden snabbare (6,6 sek) på sprinten 0-100, och samtidigt centilitern snålare per mil vid blandad körning. 

Den sedan tidigare harmoniska V8-modellen SL 500 har i motsats till 350 större volym än tidigare – en halv liter närmare bestämt. Motorn som introducerades i S-klass har nu 388 hk, 86 hk mer jämfört med den förra generationen. Accelerationen 5,4 sekunder till 100 km/h  matchar gott snudd på Porsche 911 Cabriolet. Överhuvudtaget är SL 500 betydligt sportigare i sin attityd, mer gåpåig än tidigare med ett maffigare avgasljud.

Toppversionen SL 600 behåller den treventilade V12-maskinen med biturbo, men lämnar tack vare ett generösare avgassystem och ny mappning 517 hästkrafter (tidigare 500 hk) och 830 Nm. Därmed är kraftillförseln inte slut. AMG-versionerna SL 55 AMG (nu 517 hk, 720 Nm) och besinningslösa SL 65 med 612 hk och 1 000 Nm, som kan täppa till truten på de flesta supersportare.

Och så sjuväxlad automat – hur sportigt är det på en skala? 

Mja, knappast en sjua, men 7G-Tronic-lådan kan fås med växlingspaddlar (2 900 kr) och då blir det genast SL roligare att busa med. Med ”sportlådan” i manuellt läge är växlingarna 30 procent snabbare, enligt Mercedes. V12-modellerna får leva vidare med femstegade lådan.

SL är kanske inte förarens främsta val – hur klarar den böjarna nu? 

Det märks skillnad. Styrningen har stramats upp och chassit har närmat sig AMG-versionernas dito som alltid varit extremt stabila. Med det aktiva chassiet ABC, Active Body Control, har karossrörelserna minskat med upp till 60 procent utan att det kompromissar med komforten. ABC är standard i SL 500 och 600 men tillval till 350 (44 900 kr). 

Sammantaget är bilen snäppet roligare att vränga runt i tajta hårnålarna. Även bromsarna har optimerats för att matcha nya motorerna. Fortfarande dras SL med en hel del övervikt, två tons matchvikt är åtminstone ett halvt ton för mycket för en bil som heter ”Sport Leicht”. Men så ligger också en hel del av den lugna och bekväma körtryggheten i dessa kilon.

Så ska man ha eller mista ”nya” Mercedes SL? 

Till en början kan det låta som ett billigt hastverk. Slänga i nya, men befintliga, motorer, annorlunda chassi-inställning och minimal fasadrenovering och kalla resultatet för en ny bil. Men i just det här fallet är det de små detaljerna som gör det. Små och små förresten, SL 500 är en helt annan bil med nya motorn – faktiskt – och framstår som en mycket harmonisk skapelse. 

Det märks att Mercedes lagt tid och möda på att förbättra bilen. Visst kunde man gjort mer, men å andra sidan, hur ska en biltillverkare gå till väga när köparna vill bevara den som den är?

Precis som när 300 SL Coupé, ”Måsvingen”, lanserades första gången för 52 år sedan, representerar den moderna och ansiktslyfta SL Mercedes absoluta paradnummer. Värdig ett sakta åldrand

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!