Mercedes C 220 BlueTec Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Mercedes C 220 BlueTec

Fjärde generationen Mercedes C-klass har vuxit i storlek för att vinna premiumkampen mot Audi och BMW. Men även flera massbilstillverkare ska se upp, Mercedes C-klass ska bli den nya, våta tjänstebilsdrömmen.

Mercedes globalt tror mycket på nya C-klass. Drygt en fjärdedel av alla tillverkade Mercedes är en C-klass – det innebär ungefär 400 000 bilar per år – en siffra som ägarna Daimler-Benz räknar med att öka i och med introduktionen av den fjärde generationen. Efter en första provkörning i Sverige kan vi till viss del faktiskt förstå Stuttgartfolkets übertro på produkten.

Storleksmässigt är C-klass uppumpad jämfört med föregångaren. Plus nio centimeter i längd, fyra centimeter i bredd samt axelavstånd som sträckt ut sig hela åtta centimeter gör skillnad. Det betyder att Mercedes C-klass nu är större än huvudkonkurrenterna Audi A4 och BMW 3-serie. Vilket givetvis var Stuttgarts målsättning. Riktmärket är tydlig för modellen.

Orden i samband med premiären på svensk mark är stora från Mercedes nye styrelsemedlem och kommunikationsdirektör, svensken Ola Källenius – "C-klass bildar en ny klass", "Det bästa eller inget" och "Sportig och tidlös på samma gång".

Precis som första generationen lill-Mercedes (190-modellen som tillverkades 1982-1993) kopierade sin tids S-klass (W126) lånar nya C-klass (med internkod W205) många ingredienser från den stora S-klass (W222) som kom förra året. Design, teknik och totalupplevelse är inte helt olik storebror. Vid provkörningen är det till och med betraktare som misstar provbilen för att vara en Sonderklasse.

Linjespelet tar lite tid att vänja sig vid. Vid ett första, och även andra, ögonkast kan man tycka att formerna är väl bubbliga och organiska. Ställd mot mer linjära BMW och förutsägbara Audi rent av våghalsiga. Men C-klass ser i alla fall hela tiden lyxig ut, lite som en överjäst och mätt patron. Och det är väl aldrig fel i sammanhanget.

Fyra varianter är möjliga: grundversionen (som fattigt nog saknar namnbeteckning), Avantgarde, Exclusive samt AMG Line. Exclusive, som ersätter tidigare utrustningsnivå Elegance, är enda möjligheten om du vill ha stjärnan klassiskt placerad uppe på huven. De övriga tre varianterna har "sportgrill" med stor stjärna i nosen. 70 procent av C-klassköparna vill ha denna sportiga uppsyn.

Jag öppnar dörren och saknar tyngden i dörrbladet som annars är symptomatiskt hos  Mercedes. 100 kilo har bantats bort i kaross och chassi jämfört med utgående W204, tack vare effektivt utnyttjande av aluminium, höghållfasthetsstål samt smarta konstruktionslösningar. Bland annat har bränsletanken krympt. Nu är bastanken på 41 liter, men det går att köpa till en större tankvolym (totalt 66 liter). Mercedes anser att bilens låga förbrukning 0,40 l/mil ändå ger tillräcklig räckvidd. Dessutom snål nog för att i manuell version bli miljöklassad. I pipeline finns ännu snålare varianter, både en konventionell 95-grammare och en laddhybrid. Båda lanseras inom det närmaste året.

Körupplevelsen går att sammanfatta med ett enda ord. Komfortabel. Mjukt, men ändå bestämt rullar C 220 BlueTec på sörmländska kurviga småvägar med mellandestination Gripsholms slott i Mariefred. Provbilen är extrautrustad till tänderna, bland annat med luftfjädring Airmatic. Första gången den finessen finns i mellanbilsklassen. Chassit sväljer potthål och tjälskador likt nestorn i denna gren, Citroën CX. Detta trots att provbilen har extra stora hjul med låg profil. Samtidigt går inte vägkontakten förlorad. Med aktivt chassi Agility Control (extrautrustning) är nivåerna Eco, Comfort, Sport och Sport+. Ett individuellt läge går också att programmera. Styrkänslan är redan i komfortläget följsam och kommunikativ. Den sportigt lagde chauffören balanserar mellan de två sportlägena men även jag landar efter ett tag i det duktiga komfortläget. Det gör C-klass helt klart mogen sin uppgift som långdistansare. Hade jag varit handelsresande och valt mellan premiumbilarna A4, 3-serie och nya C-klass hade den sistnämnda varit mitt personliga val.

Interiören upplevs som karossen, att den tyska ingenjörstaben unisont bestämt att knappa in "skala 0:8" i datorprogrammen jämfört med S-klass. Utseendet med svepande dekorpaneler, runda luftutblås, infotainment och pekplattan mellan stolarna är liknande. Rattväxelspak hos automatlådan ger mer plats för förvaring i mittkonsolen. Även grundversionen av C-klass får elinställbar stol – komfortstolen i provbilen är dock ett par pinnhål upp i komfort och omhändertagande av kroppen. Behagligt är bara förnamnet.

Säkerhetsmässigt har C-klass förstås utvecklats men du måste fortfarande betala extra för att få utökad bromsassistent (autobroms), dödavinkelvarnare eller Pre-Safe-broms för bättre fotgängareskydd. Det kostar 29 400 kronor i paket Distronic Plus, men borde vara standard i Sverige. En bra säkerhetsnyhet är att Mercedes frångår sin käpphäst att man måste ha original Mercedes-barnstol med transponder för placering i framsätet. C-klass har i stället inbyggd funktion i passagerarsätet i form av en tunn silikonfilm som känner av om stolen utsätts för onormalt tryck och stänger av airbagen på passagerarsidan. Smart och efterlängtad detalj.

Motormässigt börjar C-klass lite torftigt vid premiären jämfört med etablerade Audi och BMW. Ett dieselalternativ finns, C 220 BlueTec, samt två bensinalternativ, C 180 respektive C 200. I USA finns redan C 300 (tvålitersturbo på 235 hk) och C 400 (V6 på 329 hk), båda kopplade till fyrhjulsdriften 4Matic. Räkna med att Mercedes kommer att fylla på med versioner under året. I höst kommer den viktiga kombimodellen som står för två tredjedelar av försäljningen i Sverige. Längre fram salta C 63 AMG med 4Matic.

Prissättningen för C-klass är Mercedes Sverige extra stolta över. Grundutrustad C 180 med 1,6-liters bensinmotor på 156 hästkrafter för 309 900 kronor, närmaste konkurrenter är Audi A4 1,8 TFSI (170 hk, 284 900 kr) och BMW 316i (136 hk, 269 000 kr) samt 320i (184 hk, 304 000 kr). Till C-klass försvar ska sägas att Mercedes laddat på med bättre basutrustning. Men än viktigare är C 220 BlueTec i tjänstebilsutförandet "Fleet Edition" som nettoprissatts till 299 900 kronor. Men den säljs bara till företag, privatpersoner får betala 356 700 kronor.

Rivaler: Mercedes C 220 BlueTec

Audi A4 2,0 TDI

I Sverige populär tjänstebil, särskilt som Avant-kombi. Fin långfärdsvagn med 177 hk som räcker till det mesta. Men, modellen börjar kännas något daterad.

Pris: 305 500 kronor.

Volvo S60 D4

Med nya tvålitersmotorn, made by Skövde, har S60 fått nytt blod. Snabb och kul att köra. Trångt baksäte och inte lika "fin" som Mercedes.

Pris: 290 000 kronor.

Mercedes C 220 BlueTec

Pris

 338 900 kronor, för företag 299 900 kronor. Säljstart nu.

 

Motor

 Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar, 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 83,0/99,0 mm, cylindervolym 2 143 cm3. Max effekt 170 hk (125 kW) mellan 3 000- 4 200 r/min, max vridmoment 400 Nm mellan 1 400-2 800 r/min.

 

Kraftöverföring

 Motor fram, bakhjulsdrift. 6-växlad manuell låda alt. 7-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

 Skruvfjädring (tillval luftfjädring), krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

 Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,2 m.

 

Bromsar

 Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

 Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/60 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

 Axelavstånd 284, längd 479, bredd 181, höjd 144, spårvidd f/b 159/157. Markfrigång 12. Tjänstevikt 1 570, maxlast 565, max släpvagnsvikt 1 365. Tank 41 (tillval 66) liter. Taklast 75. Bagagevolym (VDA-liter) 480 liter.

 

Fartresurser

 Acceleration 0-100 km/h 7,7 (aut. 7,4) s, toppfart 234 (233) km/h.

 

Bränsleförbrukning

 Stad 0,48 (aut. 0,54) landsväg 0,34 (aut. 0,38), blandad körning 0,40 (0,44). CO2 103 (113) g/km.

 

Garantier

 Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, assistans 4 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice.

 

Skatt

 Miljöklassad, skattefri i fem år (man).

Fakta: Motoralternativ och tillval

Modeller

C 180, bensin, 156 hk, 116 g/km, 309 900 kr

C 200, bensin, 184 hk, 123 g/km, 329 900 kr

C 220 BlueTec, diesel, 170 hk, 103 g/km, 338 900 kr

Utrustningsnivåer

Grund (standard)

Avantgarde 21 900 kr

Exclusive 26 500 kr

AMG Line 43 700 kr

Tillval

Fleet Edition 14 900 kr

Businesspaket 14 900 kr

Businesspaket Plus 29 900 kr

Distronic Plus 29 400 kr

Airmatic 13 700 kr

Adaptivt ljus ILS 17 900 kr

7G-Tronic Plus 21 100 kr

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!