Nya C-klass Coupé bär många likheter med sitt större syskon S-klass Coupé.

Provkörning av Mercedes C 250 d Coupé

Mercedes stökar om i nästan alla hörn av sitt modellprogram. Nu byggs C-klassen ut med en coupémodell som för tankarna till lyxiga S-klass Coupé och sportiga AMG GT. Kan den leva upp till sina former?

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Det händer mycket hos Mercedes just nu. Förutom att hela suvutbudet har stöpts om med nya namn och delvis nya modeller så stundar lanseringar av en ansiktslyft SL och en helt ny E-klass. Men även på C-fronten händer det saker – nu är det dags för en ny coupé.

Det finns två sätt att se på nya C-klass Coupé. Den är väldigt ny i förhållande till gamla C-klass Coupé, men inte så särskilt ny i förhållande till C-klass i sedanutförande. Det är helt enkelt en annan karossvariant av C-klassen, den tredje, men inte den sista i ordningen. C-klass Cabriolet kommer lagom till senvåren.

Det här betyder att nya C-klass Coupé är betydligt större än föregångaren, totalt 95 millimeter längre och 40 millimeter bredare. Axelavståndet har växt med 80 millimeter. Allt för att ge bättre kupéutrymmen, men kanske framför allt för att ge coupén mer coupélika proportioner.

Erik Wedberg gör sitt bästa för att känna coupékarossen.

Designfolket pratar om det så viktiga prestigemåttet. Prestigemåttet syftar på avståndet från det främre hjulhusets bakre kant till dörrlinjen. Ju större avstånd, desto lyxigare och mer kompetent sägs bilen bli. Mer prestige helt enkelt.

Framifrån ser C-klass Coupé ut precis som sedanmodellen, vilket beror på att strålkastare, grill, motorhuv och framskärmar är identiska. Sedan händer det saker. Fönsterlinjen går betydligt högre upp än på sedanen och taklinjen fortsätter långt bakom de bakre hjulhusen. Baktill påminner coupén mer om S-klass Coupé och AMG GT än C-klass Sedan. Sedd snett bakifrån har coupén verkligen ett eget uttryck som skiljer den från sedanmodellen.

Den nya, runda baken är ett arv från moderna måsvingen SLS AMG.

Här på de fina motorvägarna runt Malaga i södra Spanien går coupén ruskigt tyst och bekvämt. En aning lägre däckljud och vindbrus utlovas med coupékarossen och nog tusan är det tyst. Det beror förstås till viss del på de fina vägarna men C-klass Coupé kommer säkert att vara tystare än snittet även hemma i Sverige.

Här ser det ut nästan exakt som i en vanlig C-klass med sedan- eller kombikaross.

Vanliga stålfjädrar är standard, som tillval finns sportfjädring och medföljande sportstyrning och som ytterligare tillval finns luftfjädringen Airmatic. Om man har 13 700 kronor till övers så är Airmatic en bra sak att byta dem mot, luftfjädringen går nämligen att ställa i lägen ECO, Komfort, Sport, Sport+ och Individuellt. I Eco och Komfort går C-klassen som på moln och i Sport-lägena styvar den till sig. Oavsett fjädringsval har coupén 15 millimeter lägre markfrigång än sedanen och kombin.

Baksätet är bara att glömma. Och de flesta glömmer det förmodligen så fort de har slagit igen säljbroschyren. Det går kanske att trycka in två stackare där bak men de kommer inte att vara dina vänner när de kommer ut.

Framstolarna är specifika för coupémodellen. Säkerhetsbältet skjuts fram av en tunn plastpinne.

I framstolarna sitter man desto bättre. Förarmiljön ser precis ut som i sedanmodellen och fungerar på samma sätt. Det enda som skiljer är stolarna som är av sportmodell och kramar om lite extra på sidorna, utan att vara trånga förstås. Det här är ju ändå en Mercedes-coupé och en sådan ska i första hand vara bekväm att åka långt i.

Det här kommer kanske som en chock, så håll i er nu: C-klass Coupé går inte att få med sexcylindrig motor! Mercedes silkeslena V6 borde väl vara självskriven i motorutbudet och kommer eventuellt längre fram som alternativ, men i dagsläget har man bara att välja mellan fyrcylindriga motorer, utöver V8 i C 63-värstingen.

Här i Malaga koncentrerar vi oss på C 250 d som är det större, starkare och dyrare av två dieselalternativ. C 220 d använder samma 2,1-litersfyra men är 34 hästar svagare och 51 000 kronor billigare. Vi har sagt det förr och det tål att upprepas, Mercedes 2,1-litersdiesel är inte i nivå med de bästa dieslarna på marknaden, varken när det gäller effekt eller gångkultur. Det höga vridmomentet på 500 newtonmeter skjuter förstås på bra, men det bjuds inte på några sensationer. C 250 d är dock trivsammare med coupékaross än som sedan.

Det beror på att coupén kommer med den nyare och mycket trevligare automatlådan med nio växlar, medan sedanen har den lite enklare 7G-troniclådan. 9G-tronic får bort en del av dieselbullret och ger bättre prestanda. Nio växlar är förstås en hel del att bläddra mellan men den ZF-utvecklade lådan fixar biffen och uppträder nästan som en steglös växellåda.

Utöver dieselmotorerna finns fyra bensin­motorer. C 180 är minst med 156 hästkrafter och ett instegspris på 345 900 kronor. Ovanför den finns C 200, C 250 och C 300. Ingen går ännu att få med fyrhjulsdriften 4Matic.

C-klass Coupé kommer in på marknaden i ett bra läge. En av de främsta konkurrenterna, Audi A5, är lastgammal och på väg att bytas ut. Lexus har sin coupé RC som än så länge bara säljs i prestandautförandet RC F. Kvar återstår bara BMW som har sin 4-serie Coupé. Priset är aningen lägre, dieselmotorerna aningen bättre och köregenskaperna en gnutta sportigare. När prestigemåtten mäts står sig dock BMW:s fyra slätt.

Mercedes C 250 d Coupé

Pris

425 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Diesel. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 83,0/99,0 mm, cylindervolym 2 143 cm3. Max effekt 204 hk (150 kW) vid 3 800 r/­min, max vridmoment 500 Nm mellan 1 600–1 800 r/­min.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,2 meter.

 

Bromsar

Skivor fram (ventilerade) och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 225/50 R17.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 284, längd 469, bredd 181, höjd 141, spårvidd f/b 156/155. Markfrigång 11. Tjänstevikt 1 645, maxlast 480, max släpvagnsvikt 1 800. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 400 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,7 s, toppfart 247 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Blandad körning 0,42. CO2 109 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år.

 

Skatt

360 kronor per år.

Rivaler

BMW 425d Coupé

Mindre knatter och mer effekt (218 hk) fås i BMW:s fyrcylindriga diesel. För att få sex cylindrar måste man gå upp till 430d.

Pris: 419 400 kronor.

 

Foto: AUDI AG / Abdruck fuer Pressezwecke honora

Audi A5 Coupé 3,0 TDI quattro S tronic

En populär gamling i gänget som bjuder på maffig trelitersdiesel och fyrhjulsdrift för ungefär samma pengar.

Pris: 436 600 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr