Foto: Patrik Lindgren

Provkörning av Mercedes C 300 BlueTEC Hybrid

Nya Mercedes C-klass är ett stort steg framåt jämfört med sin föregångare. Frågan är om hybriddrivlinan gör den utomordentliga förpackningen rätta.

Med start i Malmö kliver jag in i helt nya Mercedes C 300 Hybrid, första gången en hybriddrivlina erbjuds till C-klass. Modellen må vara helt ny men tekniken som sitter under skalet, och gör skäl för namnet C 300 Hybrid, har i själva verket hämtats från en annan modell.

Drivlinan är nämligen exakt samma som sitter i storebror E 300 Hybrid. Dieselmotorn är rakt av densamma som i C 250 BlueTEC, alltså en 2,1-litersspis som levererar 204 hästkrafter och 500 newtonmeter.

I C 300 Hybrid får dieselmotorn dock lite extra skjuts av en elmotor som sitter monterad vid växellådan och ger 27 hästkrafter. Totala effektsiffran uppgår till 231 hästkrafter och 0-100 km/h klaras av på 6,4 sekunder vilket är 0,2 sekunder snabbare än C 250 BlueTEC.

Drivlinereceptet känns dock igen från ärkerivalen BMW ActiveHybrid 3. Stor förbränningsmotor som får måttlig assistans från en svag elmotor. En elmotor som sitter där mer för att ge högre effekt än för att sänka förbrukningen.

Foto: Patrik Lindgren

Som vanligt i C-klass sitter jag mycket bekvämt i stolar som går att ställa in i alla möjliga ledder i en välisolerad kupé inredd med högklassiga material. Precis som förväntat helt enkelt. Visst, det mesta är extrautrustning och det är lätt att totalpriset drar iväg till ofantliga summor när du kryssat för de bekvämligheter du vill ha.

Det enda som utseendemässigt skiljer C 300 Hybrid från övriga C-klass-utbudet är en liten mätare placerad i högra mätarhuset som lyder EL. Power. Här visas hur mycket el som just nu används och hur mycket som laddas tillbaka vid inbromsning.

Med mycket lätt gasfot orkar elmotorn sätta fart på bilen och jag hinner komma upp till cirka 30 km/h innan elmätaren pekar på rött och dieselmotorn puttrar igång. Enligt Mercedes ska C 300 Hybrid ha en snittförbrukning på 0,36 liter per mil och släppa ut 94 gram koldioxid per kilometer. Siffror som betyder att C 300 Hybrid kvalificerar sig som miljöbil.

Foto: Patrik Lindgren

Men trots att förbränningsmotorn snabbt slår av och lämnar över till elmotorn vid medlut och gasavsläpp så är det svårt att komma ned till de siffrorna i verkligheten. Efter mycket blandad körning på motorväg, landsväg och stadskörning landar snittförbrukningen på 0,62 liter per mil.

Men C 300 Hybrid känns alert, faktiskt piggare än C 250, tack vare att elmotorn hjälper till i det lägre varvtalsregistret. En nackdel är dock att elmotorn med tillhörande batterier ökar vikten med 120 kg jämfört med syskonet C 250. Vikt som märks en aning längs kurviga vägar även om den fina styrningen och torque vectoring-systemet gör sitt bästa för att dölja det.

Ytterligare en sak som skiljer hybriden från dess syskon är bagageutrymmet som rymmer 435 liter, 45 liter mindre än övriga modeller

på grund av batteriets placering. Men känn ingen oro, din golfbag går in utan problem.

Foto: Patrik Lindgren

Längs E4:an rullar C 300 på som det väglok den är och jag åker mycket komfortabelt även fast provbilen inte är utrustad med luftfjädring. Det här är verkligen en paradgren för C 300. Det finns gott om kraft som tack vare assistans från elmotorn levereras direkt, släpper jag på gasen stängs dieselmotorn av och frikopplas, och det är endast elmotorn som driver.

Väl uppe i fart så klarar elmotorn faktiskt av att driva bilen förvånansvärt länge även om procenttalet för batteriet minskar snabbt. Gaspedalen måste behandlas mycket varsamt för att du ska lyckas, men det går. När mer kraft behövs kickar dieselmotorn snabbt i gång och tar sömlöst över drivningen igen.

Vid inbromsning laddas batteriet snabbt upp, dock gör bromskraftåtervinningen att bromskänslan blir något inkonsekvent, något som tar ett tag att vänja sig vid.

Men hybriddrivlinan gör sig så klart bäst i stadsmiljö, vid kökörning är det nästan enbart elmotorn som jobbar så länge batteriet har tillräckligt med kräm. Det blir lite av en utmaning att köra så mycket som möjligt på elmotorn och bilarna bredvid som står stilla och spyr ut avgaser känns nästan som fossiler.

Mercedes C 300 BlueTEC Hybrid

Pris

419 900 kronor, säljs nu.

 

Motor

Diesel-el. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Turbo. Kompression 16,2:1. Borrning/slag 83,0/99,0 mm, cylindervolym 2 143 cm3. Max effekt 204 hk (150 kW) vid 3 800 r/­min, max vridmoment 500 Nm mellan 1 600-1 800 r/­min. Elmotor 27 hk (20 kW). Total effekt 231 hk.

 

Kraftöverföring

Motor fram, bakhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.

 

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.

 

Styrning

Elmotordriven servo. Vändcirkel 11,2 meter.

 

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Antisladdsystem.

 

Hjul

Lättmetallfälg. Fälgbredd 7 tum, däck 205/60 R16.

 

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 284, längd 469, bredd 181, höjd 144, spårvidd f/b 159/157. Markfrigång i. u. Tjänstevikt 1 715, maxlast 480, max släpvagnsvikt 0. Tank 50 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 435 liter.

 

Fartresurser

Acceleration 0-100 km/h 6,4 s, toppfart 244 km/h.

 

Bränsleförbrukning

Stad 0,39, landsväg 0,34, blandad körning 0,36. CO2 94 g/km.

 

Garantier

Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år, assistans 4 år/assistansgarantin förnyas vid varje intervallservice utförd av auktoriserad märkesverkstad.

 

Skatt

Skattefri i fem år.

Rivaler

BMW ActiveHybrid 3

Med en stor prislapp kommer även råstyrka. Det är det sistnämnda det är fokus på med ActiveHybrid 3, inte miljön.

Pris: 514 000 kronor.

 

Lexus IS 300h

Den ständiga utmanaren till premiumtyskarna. Ett mer vågat och annorlunda val, och framför allt bra mycket billigare.

Pris: 346 300 kronor.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Gratis första månaden - därefter 99 kr/månad

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!