Mercedes C 32 AMG

Provkörning av Mercedes C 32 AMG

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Basfakta

(Estate)

Motor

Längsmonterad V6 med 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad och 3 ventiler per cylinder. Skruvkompressor. Kompression 9,0. Borrning/slag 89,9 84 mm, volym 3199 cm3. Max effekt 354 hk (260 kW vid 6100 r/min. Max vridmoment 450 Nm vid 4400 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 5-stegad automatlåda. Aktivt antisladdsystem. Antispinn.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring. Fram fjäderben triangellänkar. Bak multilänkaxel. Krängningshämmare fram och bak.

Styrning

Kuggstång med servo. Vändcirkel 10,8 m.

Bromsar

Ventilerade skivbromsar. Låsningsfritt system.

Hjul/däck

Fälgbredd fram/bak 7,5/8,5 tum. Däck fram 225/45 ZR 17, bak 245/40 ZR 17.

Mått/vikt (cm/kg)

Axelavstånd 272, längd 453, bredd 173, höjd 142, spårvidd fram/bak 149/148. Tjänstevikt ca 1710 (1770) kg, maxlast ca 400 (330). Tanken rymmer 62 l.

Fartresurser

Toppfart 250 km/h. Acceleration 0-100 km/h 5,2 (5,4) s.

Bränsleförbrukning

Blandad körning 1,15 (1,19) l/mil.

Med sikte på M3

Mercedes C 32 AMG har siktet inställt på BMW M3-kunderna, fast strategin är annorlunda. Den har elva hästar fler än M3 men fjädringen är mjukare och så finns den bara med automatlåda.

Efterfrågan på prestige- och prestandabilar ökar lustigt nog i samma takt som trafiken tenderar att korka igen vägnätet. Den är så stor att just de tillverkare som redan gör statusbilar håller sig med egna "förädlare" inom företaget.

BMW har M-sport och Mercedes har AMG. Och knappt har BMW M3 hunnit ut på banan förrän Mercedes AMG är där och hackar med en ny och extremt vass motor. Den kommer dels i C-klassens sedan- och kombikarosser, dels i den tvåsitsiga sportbilen SLK.

V6-motorn på 3,2 liter är visserligen känd från flera existerande Mercedes-modeller, men AMG-versionen innehåller en hel del godsaker som hittills inte varit tillgängliga i standardmodellerna. Medan basmotorn ger modesta 218 hästkrafter utvecklar AMG-versionen inte mindre än 354 hk. Därmed överträffar Mercedes BMW:s raka sexa i M3, som "bara" lämnar 343 hk, låt vara utan konstgjord andning i form av överladdning.

Mercedes har däremot gått vidare med den kompressormatning som tidigare provats på märkets fyrcylindriga motorer. Det är inte fråga om turbo som i exempelvis Volvo och Saab och inte heller en så kallad rootskompressor som i bland annat Jaguar. 

Den kallas i stället skruvkompressor, tillåter ett tryck på mer än 1,0 bar och når cirka 20 700 r/min när motorn arbetar för fullt.

Kompressorn, som är remdriven, arbetar inte hela tiden utan kopplas in med en elektromagnet först när föraren vill accelerera och trycker hårdare på gasen. Ingreppet sker mjukt för att inte säga omärkligt och är inte heller förenat med några speciella ljudsensationer bortsett från ett mycket karaktäristiskt avgasljud. Det här är civiliserad funktion.

Vilket inte innebär att det saknas tryck! Oavsett vilken kaross kompressormotorn sitter i ger den en acceleration som få andra bilar når - vad sägs om noll hundra på 5,2 sekunder? Med automatlåda!

Lådan är för övrigt ett kapitel för sig. Funktionen kallas AMG Speedshift och anpassad speciellt för sportig körning. Den växlar till exempel automatiskt ned om bromspedalen trampas ned med ett visst tryck. Och när sidoaccelerationen överstiger ett visst värde ligger växeln kvar i läge genom hela kurva. Det innebär att man slipper de ständiga upp- och nedväxlingar som gör kvick körning på krokiga och backiga vägar så onjutbar med de flesta automatväxlade bilar.

Genom att föra växelväljaren mot sig kan föraren välja den växel som enligt kraftöverföringens dataminne ger den bästa accelerationen just för tillfället. En mekanisk koppling förhindrar momentomvandlaren att slira på alla växlar utom den lägsta. Motorn svarar alltså direkt utan kraftförluster. Växlingarna är upp till 35 procent snabbare än med en normal automatlåda.

Automatlådan är standardutrustning till alla tre modellerna och något manuellt alternativ finns inte. Det är ett djärvt steg när man vänder sig till en krets av förare för vilka växelspaken traditionellt har den allra största betydelse. Det bidrar till att markera C 32-seriens karaktär av visserligen sportiga men också komfortabla bilar.

Mercedes C 32 AMG är utan tvivel betydligt mer insmickrande i karaktären än den ganska stötiga och smått brutala BMW M3. Det beror delvis på motorns karaktär - högt men väl portionerat vridmoment som maximalt når 450 Newtonmeter vid 4 400 r/min men som ligger konstant vid 400 Nm i registret 2 300 - 6 100 r/min. Till den avspända karaktären bidrar att man nöjt sig med 17-tumshjul och inte valt en kombination med ännu större hjul och ännu mindre gummi.

Det är möjligt att M3 är kvickare runt en racerbana än C 32 AMG men för en avspänd tripp över till exempel Bormio eller något annat spännande alppass skulle jag nog personligen hellre välja den automatväxlade kompressorbilen. Den har en tendens att förlåta det mesta. Ett aktivt antisladdsystem (ESP) hjälper till att hålla kursen någorlunda på rätt köl hur oförsiktigt man än gasar, sällan har det krävts så liten hjärna för att tygla så många hästar, till och med Nalle Puh skulle kunna köra den här bilen. 

Motorn har modifierats på åtskilliga punkter för att stå ut med de påfrestningar kompressormatningen innebär för dess inre organ. Både vevaxel, vevstakar, kolvar, kamaxlar och ventilfjädrar är ändrade. Bromssystemet är förstärkt och stoppsträckan från 100 km/h utlovas till blott 36 meter.

Utöver de tekniska läckerheterna är AMG-modellerna naturligtvis optiskt bearbetade både till det yttre och till det inre. 

Produktionen är sparsmakad och till Sverige kommer exempelvis i år inte fler än fyra stycken sedan, en enda kombi samt åtta exemplar av sportbilen SLK 32 AMG. 2001 kommer ytterligare två kombi och två sedan samt tre SLK.

Inte mycket, men det gäller också att hitta kunder som kan och ville betala för sig. Sedanversionen kostar 560 000 kronor och kombin- eller Estate som den lite otyskt heter - 575 000 kronor. Då får man förstås en laståsna som galopperar ifrån det mesta.

Sedanversionen fyller påpassligt tomrummet efter den fyrdörrars BMW M3 som försvunnit ur produktion och är helt klart en av världens mest förfinade högprestandabilar. Nog är det en dräpare, men en med silkeshandskar.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital prenumeration

Allt du vill veta om alla bilar

Endast 99 kr/månaden. Ingen bindningstid

  • Flest och mest omfattande tester av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen
  • Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!