Mercedes C 320 CDI Kombi

Provkörning av Mercedes C 320 CDI Kombi

I kombilandet Sverige förväntas alla modeller som får extra stort bagageutrymme att sälja bättre än sedanversionen. Så har inte varit fallet med Mercedes C-klass. Tills nu.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Nya C-klass har tagits emot med öppna famnen av motorpressen. I 9/07 av Teknikens Värld gick C 200 kompressor en match mot ärkerivalerna Audi A4 2,0 TS och BMW 325i. Mercedes vann. Till och med i ekonomironden, och vi undrar när det egentligen hände senast. Om någonsin.

Nu kommer C-klass även som kombi och förväntningarna i återförsäljarleden är stora.

 Historiskt sett har alltid sedanversionen sålt bättre, försäljningsandelarna har varit 60/40 till förmån för sedan. Nu förväntar man sig det omvända förhållandet.

 Två saker talar för det, och de hör samman. Pris och tjänstebil.

 Mercedes i Sverige har ansträngt sig tills det svidit i själen för att få ner C-klass till en prisnivå där den klassas in som tjänstebil. Det innebär 7,5 gånger basbeloppet som är 40 300 kronor. Totalt blir det 302 250 kronor. Under det beloppet hittar du på kombisidan instegsversionen 180 Kompressor för 301 900 kronor och går man enbart efter skatteverkets regler är det den som gäller. Men, beroende på vilken företagsrabatt din arbetsplats har hos Mercedes, och hur intresserad din chef är över att du ska åka Mercedes C-klass kombi kan även C 200 CDI bli aktuell med sitt listpris på 315 900 kronor. Knappt fem procents rabatt räcker.

 Tyvärr fanns inte de tjänstebilsaktuella bilarna tillgängliga vid vår provkörning, därav C 320 CDI.

 C-klass kombi har vuxit både in- och utvändigt och är rymligare i bagageutrymmet än rivalerna BMW 3-serie och Audi A4, framförallt om du avser att använda bagageutrymmet fullt ut.

 Jämfört med föregående version har nya C-klass på utsidan vuxit med 55 millimeter på längden och 42 millimeter på bredden. Axelavståndet är förlängt med 45 mm. Det ger som sig bör ett större fotavtryck att rulla på och stabiliteten är det inget fel på. På ett för ögonblicket avbilfolkat autobahn nåddes 230 km/h på mätaren och bilen var hur lugn som helst i sitt uppförande. Det enda som störde i den farten var ett för kraftigt vindbrus runt de främre dörrkarmarna.

 På insidan har C-klass kombi vuxit med 15 liter bagage med baksätet i normalläge, från 470 till 485 liter. Med baksätet nedfällt är skillnaden större, från 1 345 liter till 1 500 liter.

 Motsvarande siffror för BMW 3-serie Touring är 460/1 385 och för Audi A4 Avant 440/1 355. Mercedes har alltså tagit ett ganska klart övertag, på totala lastytan, men är förstås också den nyaste i trion. Nya A4 Avant lurar i buskarna och det blir intressant att se vad den kan kontra med.

 Den maximala lastlängden, från passagerarsidans motorvägg till bakluckan (vi talar alltså lång men smal last) har ökat med imponerande 17 centimeterm till en totallängd på 282.

 Lastutrymmet är i trogen Mercedesanda snyggt. Och ömtåligt. Inget man kastar in de nyligen använda stövlarna i utan att senare få mardrömmar. Det finns dock en stor balja under golvet för sådana ting.

 Trist nog har Mercedes sparat några kronor på att inte ha baksätesdynan uppfällbar. Det innebär att lastytan inte blir plan. Det handlar inte om mycket, men nog för att knäcka en lång hallspegel under resan hem.

 Fästena för att surra lasten fram är av den billigare sorten och inte värdigt en Mercedes. De fjädrar tillbaka i nedfällt läge och kan lätt orsaka repor eller skador på last som ligger intill baksätesryggen. Det är sniket av Mercedes, lika snålt som vreden till klimatanläggningen som känns lika smäckiga som på en lågprisbil.

 Bakluckan som ger inträde till kombidelen är behagligt dämpad och smyger enkelt både upp och ned. För att stänga den finns två ordentliga handtag som gör att man kan ta i och stänga luckan i en snabb, enkel, manöver. Inga stroppar här inte!

 Även om bagageutrymmet litermässigt överträffar sina konkurrenter är det inte fläckfritt. Bakvagnens överdel stjäl en del utrymme och lastgolvet blir inte praktiskt fyrkantigt som man skulle vilja ha det.

 När du ska ha många olika saker i bagageutrymmet och vill säkra dem så att de inte åker omkring finns som tillval ett lastsäkringssystem: Easy-Pack fix kit men en radda olika skenor, fixeringsrör, remmar och små plastbitar så du kan bygga ditt drömbagagerum. Detta kit, som ser ut som ett Mekano där det ligger i en platta under lastgolvet, kostar 2 450 kronor.

 C-klass är i dag en i grund och botten anständigt välutrustad bil. Såg jag mig själv skriva det där?

 Men så är det. Antispinn/antisladd-system, sju krockkuddar, aktiva nackstöd fram, bälten med försträckare och kraftbegränsare på samtliga platser. Är inte krocktestad ännu men något annat än fem stjärnor vore en skräll av dignitet. Föregångaren hade full pott.

 Fjärrstyrt centrallås ingår liksom elfönsterhissar fram och bak, färddator, klimatanläggning, lättmetallfälgar, radio/cd, strålkastarspolare och ställbar ratt i höjd och längsled. Utrustningslista finns. Dyr sådan.

 Att köra kombin är ingen skillnad mot sedanversionen. Det betyder bra komfort, vettiga finesser, relativt tyst om än inte i högre fart, känns säker och trygg på vägen och är bekväm med en sportigare attityd än vi har varit vana vid från Mercedes C-klass.

 Motorn i C 320 CDI är en pärla med ett mustigt drag från låga varv. Redan vid 1 600 r/min ger den maximalt vridmoment (510 Nm) och det håller i sig till 2 800 r/min. Max effekt är 224 hästar vid 3 800 r/min. Alla dessa siffror är kopplade till en mycket väl fungerande 7-växlad G-tronic.

 Men då har priset seglat långt, långt bort ifrån vad ens den mest generöse chef skulle ge dig som tjänstebil. 443 900 kronor för att vara exakt.

 Mercedes C-klass kombi är hur som helst ett lika stort steg framåt som sedanen. 

 Och det vill inte säga lite.

Mercedes C 320 CDI Kombi

Pris

443 900 kronor.

Motor

Diesel. 6-cyl längsmonterad, 2 överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler per cylinder. Turbo, laddluftkylare. Kompression 17,7:1. Borrning/slag 83,0/92,0 mm, cylindervolym 2 987 cm3. Max effekt 224 hk (165 kW) vid 3 800 r/min, max vridmoment 510 Nm mellan 1 600 och 2 800 r/min.

Kraftöverföring

Motorn fram, bakhjulsdrift. 7-växlad automatlåda.

Fjädring/hjulställ

Skruvfjädring och krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med undre triangellänk, bak multilänkaxel med fem stag på vardera sida.

Styrning

Kuggstång, servo. Vändcirkel 10,8 meter.

Bromsar

Ventilerade skivor fram och bak. Låsningsfritt system.

Hjul

Fälg 7,5 tum, däck 225/45 R 17.

Mått/vikt(cm/kg)

Axelavstånd 276, längd 460, bredd 177, höjd 146, spårvidd f/b 153/154. Tjänstevikt ca 1 750, maxlast ca 530, max släpvikt ingen uppgift. Tank 66 liter.

Fartresurser*

Toppfart 245 km/h.

Acceleration 0–100 km/h 7,9 s.

Bränsleförbrukning*

Blandad körning 0,71–0,74 l/mil. CO2 188–198 g/km.

* Enligt tillverkaren.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!